رئیس کمیته هسته‌ای مجلس شورای اسلامی گفت: اروپا باید این خواسته‌های ایران را تضمین کند تا ایران نیز فعالیت‌های خود را بر اساس برجام پیش ببرد، این کارها در توان اروپایی‌ها هست و امر فوق العاده‌ای نیست.

ایران از اجرای کدام تعهدات برجامی خود دست می‌کشد؟
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

مجتبی ذوالنوری درگفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت ، درخصوص اینکه وزیر خارجه ایران گفته در صورت منفعل بودن اروپا در برابر خروج آمریکا از برجام، احتمال افزایش غنی سازی اورانیوم از سوی ایران وجود دارد، اظهار داشت: اگر اروپایی‌ها به تعهدات خود عمل نکنند، به شکلی که خروج آمریکا از برجام به بهره‌مندی ایران از برجام آسیب بزند و آن آسیب را اروپایی‌ها جبران نکنند، جمهوری اسلامی ایران نیز نمی‌تواند به برجام و محدودیت‌های برجامی متعهد باشد.

در چه صورتی ایران به برجام پایبند نمی‌ماند؟

رئیس کمیته هسته‌ای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: در صورت عدم تحقق انتظارات ایران از سوی اروپایی‌ها، طبیعتا ایران باید اقدامات جدیدی را در ابعاد مختلف شروع کند، ایران محدودیت‌هایی را در برجام پذیرفته که در شرایط عدم تحقق خواسته‌هایش، می‌تواند این محدودیت‌ها را نپذیرد.

ایران از اجرای کدام تعهدات برجامی خود دست می‌کشد؟

وی افزود: ایران می‌تواند در روابط خود با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تجدید نظر کند یا اینکه ایران به توقف اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی جامه عمل بپوشاند، در برجام ایران ملزم شده تا بعضی دسترسی‌های ویژه‌ای که فراتر از پروتکل الحاقی است را به آژانس بدهد.

ذوالنوری ادامه داد: ایران می‌تواند در بحث ساخت و نصب سانتریفیوژهای جدید، گسترش غنی سازی، آب سنگین و افزایش درصد غنی سازی اقدام کند، جمهوری اسلامی ایران در ابعاد مختلف توانمندی دارد و می‌توانیم مسائلی که نیاز کشور است را انجام دهیم.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی گفت: اگر تاکنون این اقدامات را انجام نداده‌ایم، به دلیل محدودیت‌هایی بوده که در برجام برای ایران ایجاد شده است، این محدودیت‌ها را پذیرفته‌ایم تا کشور از مواهب برجام استفاده کند اگر قرار بر این باشد که منافع ایران تامین نشود، نباید مضار و هزینه های بیخودی برجام را بپذیریم.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران منتظر اقدام اروپایی‌ها است و صبر ایران نیز مدتی دارد، اگر احساس شود که آن‌ها می‌توانند تصمیم بگیرند ولی تصمیمی را اتخاذ نمی‌کنند، مسئولان کشور نیز به این نتیجه می‌رسند تا به گونه‌ای دیگر اقدام کنند، اما به طور کلی جمهوری اسلامی ایران خواسته اضافه‌ای از کشورهای اروپایی ندارد.

مصادیق انتظارات برجامی ایران از اروپایی‌ها

ذوالنوری با اشاره مصادیق تامین انتظارات ایران از اروپایی‌ها، اظهار داشت: یکی از نتایج برجام این است که هیچ کشوری امکان اجازه ایجاد مزاحمت برای فروش نفت ایران را نداشته باشد و اگر ایران نفت خود را به فروش رساند، کانال‌های ارتباطی انتقال پول ایران، متاثر از اقدام سایر کشورها نباشد و بتوانیم ارتباط پولی و بانکی با دنیا داشته باشیم.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه کانال خرید و فروشی در برجام دیده شده است، گفت: باید روابط تجاری ایران با دنیا عادی سازی شود، اگر اقلام دوگانه‌ای که ممکن است آن‌ها بگویند کاربرد تسلیحاتی دارد ولی ایران بگوید چنین نیست در ساز و کار برجام بایدتعیین تکلیف شود، در این زمینه کمیسیون مشترک تشکیل شده و تصمیم گیری می‌کند، اگر موارد این چنینی بود، نباید مزاحمت ایجاد کنند.

وی افزود: نباید در زمینه خرید هواپیما، قطعات، انعقاد قرارداد اقتصادی و سرمایه گذاری کسی مزاحم ایران شود زیرا برجام را پذیرفته‌ایم تا کسی مزاحم جمهوری اسلامی ایران نشود.

عقل و عرف پایبندی ایران به برجام را نمی‌پذیرد

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی گفت: اروپا باید این خواسته‌های ایران را تضمین کند تا ایران نیز فعالیت‌های خود را بر اساس برجام پیش ببرد، این کارها در توان اروپایی‌ها هست و کار فوق العاده‌ای نیست، اروپا اگر با تحریم‌های آمریکا همراهی نکند، مشکل حل می شود در غیر اینصورت برجامی باقی نمی‌ماند.

رئیس کمیته هسته‌ای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس بیان کرد: عقل و عرف نمی پذیرد که بدون سودرسانی برجام، ایران به توافقنامه هسته‌‎ای پایبند بماند./

پایان پیام