مثلث آنلاین: عده‌ای با مطرح‌کردن موارد عدیده برای همه‌پرسی تلاش می‌کنند که امر مهم همه‌پرسی را در پیشگاه مردم بی‌اهمیت جلوه بدهند. درباره لوایح چهارگانه این اجماع وجود که از اهمیت بالایی برخوردار است و از این منظر شایسته است که موضوع همه‌پرسی درباره مطرح شود

محمود صادقی :  پوپولیست‌ها می‌خواهند امر مهم همه‌پرسی را در پیشگاه مردم بی‌اهمیت جلوه بدهند
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

 

به گزارش نامه نیوز، تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی پیشنهاد داده‌اند که درباره موضوع بنزین، واریز میزان نقدی کالاهای اساسی به حساب مردم، تعیین سقف 7میلیون تومان برای حقوق مدیران نیز همه‌پرسی برگزار شود. آنها تنها به این موضوعات اکتفا نکرده‌اند و اخیرا خواهان برگزاری همه‌پرسی درباره برجام نیز شده‌اند. موضوع رجوع به همه‌پرسی زمانی مطرح شد که برخی گفتند به دلیل تعلل مجمع تشخیص مصلحت نظام در رد یا تأیید معاهده‌نامه پالرمو همه‌پرسی برگزار شود تا مردم به طور مستقیم تصمیم‌گیرنده باشند. پس از این موضوع مسئله برگزاری همه‌پرسی درباره مسائل دیگر نیز مطرح شد.

محمود صادقی در گفت‌وگو با «نامه‌نیوز» درباره این موضوع گفت: «عده‌ای با مطرح‌کردن موارد عدیده برای همه‌پرسی تلاش می‌کنند که امر مهم همه‌پرسی را در پیشگاه مردم بی‌اهمیت جلوه بدهند. جالب این است که عموم مسائلی که برای همه‌پرسی نیز اظهار می‌شود، موضوعات پوپولیستی است. زمانی می‌توان اقدام به برگزاری همه‌پرسی کرد که اجماع گسترده‌ای بر اهمیت بالای موضوع وجود داشته باشد. برای مثال درباره لوایح چهارگانه این اجماع وجود دارد؛ به نحوی که رئیس‌جمهور، معاون او و بسیاری از مسئولان دیگر نظام با اهمیت‌بودن آن را تصدیق می‌کنند اما عقلانی نیست که موضوع بنزین را که یک امر عادی در امور جاری ممکلت است، به همه‌پرسی گذاشته شود. حال پرسش این است که آیا مطرح کنندگان این موضوعات نمی‌دانند که همه‌پرسی برای موضوعات بااهمیت برگزار شود؟ بی‌تردید می‌دانند اما می‌خواهند همه‌پرسی را لوث کنند؛ درواقع هدفی ثانویه در پیش است».

این نماینده مجلس در پاسخ به این پرسش که آیا می‌توان با وجود مرجع قانونی برای تأیید یا رد لوایح چهارگانه بازهم به آراء عمومی مراجعه کرد، گفت: «برگزاری همه‌پرسی منافاتی با تصمیم مرجع قانونی ندارد؛ یعنی آنکه حتی اگر مجمع رأی منفی نیز بدهد باز هم می‌توان تعیین سرنوشت لوایح را به مردم واگذار کرد. می‌دانیم که قوانین عادی نیز با قانون جدید نسخ می‌شوند؛ بنابراین در همه‌پرسی با نظر مجمع تعارضی نمی‌بینم».

او در پایان اظهار کرد: «من باور دارم که این میزان از اطاله برای تصمیم‌گیری نشان‌دهنده آن است که مجمع نمی‌تواند به یک جمع‌بندی درستی برسد؛ پس بهتر است که به نظر مردم رجوع شود».