آیت الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید گفت: اگر وجه جوایز مسابقات به عناوین مختلف از شرکت کنندگان دریافت شود، همانگونه که برخی دستگاه ها این کار را می کنند، نوعی بخت آزمایی و قمار است؛ تمام آقایان بر این مساله معتقد هستند، ولی من با صراحت بیشتری می گویم.

سخنان مهم آیت الله مکام شیرازی درباره مسابقه «برنده باش»
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

آیت الله ناصر مکام شیرازی روز چهارشنبه در آغاز درس خارج فقه در مسجد اعظم قم گفت: بدون این که اسم دستگاهی را ببرم به صورت کلی این مساله را عنوان می کنم، اگر دستگاهی سئوال هایی مطرح کند و بگوید هر فردی پاسخ آن را بدهد جایزه به او می دهیم، آیا این جایزه درست است یا درست نیست؟
آیت الله مکارم شیرازی اضافه کرد: در این شرایط سئوال ها باید معقول باشد، ولی گاهی سئوال های مذهبی نامعقول می پرسند که مثلا در فلان سوره چند بار اسم موسی برده شده و یا در کدام سوره 10 بار حرف ص به کار برده شده است که این سئوال ها معلومات مذهبی نیست، بلکه خیالات است و سودی ندارد.
وی به شرایط جوایز این مسابقات اشاره کرد و ادامه داد: اگر برگزار کنندگان مسابقه وجه جوایز را از خود بدهند و بخواهند کار خیر انجام دهند، اشکال ندارد که سئوال هایی مطرح کنند و افراد را با مسائل مثبت اجتماعی، علمی و اخلاقی آشنا نمایند.
وی تصریح کرد: اما اگر وجه جوایز را به عناوین مختلف از شرکت کنندگان دریافت کنند، همانگونه که برخی دستگاه ها این کار را می کنند، نوعی بخت آزمایی و قمار است؛ تمام آقایان بر این مساله معتقد هستند ولی من با صراحت بیشتری می گویم.

آیت الله مکارم شیرازی خاطرنشان کرد: گاهی 95 درصد این وجه که از سوی شرکت کنندگان تامین شده، به جیب برگزارکننده مسابقه می رود و فقط پنج درصد به اهداء جایزه تعلق می گیرد که هر 2 پول حرام است و مثل این است که صاحب قمارخانه پول بی دردسری می گیرد و شرکت کنندگان نیز برنده یا بازنده می شوند.
وی با تاکید بر این که در کشور اسلامی نباید شاهد اینگونه مسائل باشیم، گفت: می گویند به این پول نیاز دارند و از نظر مالی در مضیقه هستند، ولی باید بدانند که مال حرام برکت ندارد، در راه بد مصرف می شود و خیری در آن نیست.
وی با بیان این که اگر وجه جوایز از سوی برگزارکننده تامین شود خوب است، تاکید کرد: باید تلاش کنیم کمبودها را از راه های مشروع جبران کنیم و نه از راه غیرمشروع؛ انسان باید مرز بین حلال و حرام را به هم نزند و خط قرمزها را نشکند.
آیت الله مکارم شیرازی تصریح کرد: متاسفانه این مساله راه درآمدی برای برخی افراد شده که نمی خواهند پولی خرج کنند، ولی می خواهند درآمد هنگفت داشته باشند.
وی بیان کرد: در برخی موارد تبلیغ می شود که اگر جنس ما را بخرید با قرعه کشی برنده جایزه می شوید، حتی اگر جنس گران تر فروخته شده باشد، این مساله اشکالی ندارد، زیرا در این مورد خرید و فروش انجام شده است.
وی با بیان این که بر اساس روایات کسی که خداوند خیری برای او بخواهد، حسن اخلاق به او می دهد، گفت: شخصیت انسان به اخلاق وی وابسته است و همین مساله فرق بین انسان و حیوان می باشد.