روزنامه واشنگتن پست واکنش آمریکا به پیشنهاد وزیر امور خارجه در مورد مبادله زندانیان را نشانه استفاده ابزاری مخالفان ایران از زندانیان در جهت پیشبرد کارزار فشار حداکثری بر تهران دانست.

درخواست واشنگتن پست از ترامپ: بیایید ظریف را امتحان کنیم
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

این روزنامه در گزارشی با اشاره به سفر اخیر محمد جواد ظریف به نیویورک نوشت: وزیر خارجه ایران چهارشنبه گذشته (4اردیبهشت) درنیویورک و در سخنانی در'انجمن آسیا'، برای تبادل زندانیان آمریکایی در ایران و زندانیان ایرانی در آمریکا اعلام آمادگی کرد.

واشنگتن پست نوشت که ترامپ به دفعات گفته که مشتاق است تمام آمریکایی های دربند در کشورهای خارجی را آزاد کند و امکان دارد نقشه ظریف که با همان زبان معامله گرانه با رئیس جمهور آمریکا صحبت می کند، عملی شود. 

دراین گزارش آمده است:به گمان ظریف، ترامپ خواهان مذاکره با او و تهران است و می گوید این'جان بولتون' مشاور امنیت ملی و سایر دشمنان ایران در دولت آمریکا هستند که بر سر این راه مانع تراشی می کنند.

این روزنامه ادامه داد: آنقدر صحبت کردن راجع به زندانی بودن تلخ و غم انگیز است؛ که ما در این قضیه اصلا کاری به سیاست ونوع رابطه آمریکا - ایران نداریم. بیایید به این فکر کنیم که چند شهروند بی گناه آمریکایی از خانواده هایشان دور افتاده اند و درکشوری دیگر پشت میله های زندان اند. اما متاسفانه، حکمرانان واشنگتن در این زمینه نه تنها کاری نمی کنند، که مانع تراشی هم می کنند.

بعد از صحبتهای ظریف، وزارت امور خارجه آمریکا بیانیه ای صادر کرد: 'ایران اگر واقعا در پیشنهادش در مورد موضوعات کنسولی جدی است و مایل است ایرانی هایی که تحت تعقیب جنایی قرار گرفته اند و بعضا' هم محکوم شده اند آزاد شوند، در ابتدا باید تمام آمریکایی های بی گناهی را که در ایران زندانی هستند آزاد کند.'

واشنگتن پست نوشت: این بدان معناست که آمریکایی های زندانی باید همچنان برای یک مدت طولانی دیگر دور بمانند و جنگ طلبان مخالف ایران در دولت ترامپ از تمام آمریکایی های زندانی به عنوان یک برگ برنده سیاسی در راه پیشبرد سیاست 'فشار حداکثری' بر ایران استفاده می کنند.

واشنگتن پست پرسید: دولت آمریکا که مباهات می کند همه آمریکایی هایی که به ناحق در خارج از کشور زندانی اند را به خانه باز می گرداند، پس چرا در مورد همه شهروندان آمریکایی زندانی در ایران اینقدر سکوت اختیار کرده است؟

وزارت امور خارجه درملأ عام اعلام می کند که ایرانیانی که به اتهام جرائم خطرناک و به خصوص متهمان به جرائم تروریستی را مبادله نخواهد کرد. اما می توان در میان ایرانیان زندانی در آمریکا افرادی را یافت که جرم خشونت باری مرتکب نشده، منافع آمریکا را تهدید نکرده و دوران محکومیتشان هم بزودی تمام می شود. 

واشنگتن پست دراین گزارش به نقل از منابع آگاه ازمذاکراتی که در این زمینه صورت گرفته نوشت:تفکر تصمیم گیرندگان کلیدی درون دولت (ترامپ) این است که اصولا مذاکره با جمهوری اسلامی نشان دهنده 'ضعف' است و تعامل با آن هم در این مقطع زمانی؛ یعنی تسلیم شدن در برابر آن.

ظریف گفت که شش ماه پیش پیشنهاد تبادل زندانیان را به آمریکا داده است اما هنوز پاسخ آن را دریافت نکرده است. او گفت:' اگر آنها چیز دیگری به شما گفتند؛ بدانید که دروغ می گویند'.

دولت ترامپ بیشتر ترجیح می دهد که آمریکاییها همچنان زندان را تحمل کنند تا از این طریق، تحریمهای ایران شدیدتر شود و رجزخوانی ها نسبت به تهران؛ تندتر.

واشنگتن پست در خاتمه این گزارش نوشت: (دولت) آمریکا باید ظریف را در این مقوله محک زده و آمریکایی های زندانی را به خانه برگرداند.