مشاور خاتمی، عضو شورای مشورتی اصلاح‌طلبان بدون اشاره به مسئولیت این شورا و خاتمی در چینش لیست امید می‌گوید اعضای این فراکسیون اهل تحول نیستند و عملکرد قابل قبولی نداشته‌اند.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

عبداله ناصری در گفت‌وگو با روزنامه آرمان و در پاسخ به این سوال که «ارزیابی شما نسبت به تأثیر عملکرد فراکسیون امید مجلس و شورای شهر پنجم در اعتماد مجدد افکار عمومی به اصلاح‌طلبان در انتخابات اسفندماه چیست؟» گفت: عملکرد فراکسیون در مجموع قابل قبول نیست. معدود افرادی در این فراکسیون حضور دارند که وظایف‌شان را به‌خوبی انجام داده‌اند، البته جای تقدیر دارد. اما فراکسیون امید به‌عنوان یک تشکیلات تا به‌حال چندان منشأ اثر در تصمیم‌گیری‌های مجلس دهم نبوده است و این موضوع تأثیرگذار در اقبال عمومی است.

وی می‌افزاید: شاید بتوان نحوه عملکرد شورای شهر پنجم تهران را مانند فراکسیون امید مجلس بین اعضا تفکیک کرد لذا مدیریت شهری تهران حوزه بسیار حساسی است و حتی می‌توان آن را فراشورای شهری دانست. اتفاقاتی که طی دوسال گذشته در ارتباط با انتخاب شهردار افتاد تأثیرات منفی را متوجه شورای شهر تهران کرد. در ورود آقای نجفی مشاهده کردیم که پست مدیریت شهرداری تهران را تمام کانون‌ها زیرنظر داشته و با حساسیت آن را دنبال می‌کردند، اگر به انتخاب اول شورای شهر، کانون‌های بیرون از حوزه مدیریت شهری و شورای شهر اجازه ادامه کار می‌دادند، امروزه حتما بعد از دوسال می‌شد کارنامه روشنی از شهرداری تهران وشورای شهر نشان داد. ارزیابی مردم از شورای شهر متصل به عملکرد مدیریت شهری تهران است. آقای نجفی خوب شروع کرد، اما به‌لحاظ شرایطی که برایش پیش آمد نتوانست ادامه دهد و از سمت خود کنار رفت. آقای افشانی هم مشمول قانون عدم به‌کارگیری بازنشستگان شد و نهایتاً پیروز حناچی موفق شد بر کرسی شهرداری تهران بنشیند. این سه جابه‌جایی باعث شد که کارها برزمین بماند و وقفه‌ای در تمرکز بر مدیریت شهری ایجاد شود و به‌طور طبیعی ارزیابی‌ها را نسبت به عملکرد شورای شهر تحت‌الشعاع قرار دهد.

وی خواستار شرط‌گذاری(!) اصلاح‌طلبان برای انتخابات شد و گفت: اگر این شرایط از سوی اصلاح‌طلبان مطرح نشود و تحت هر شرایطی بخواهند وارد عرصه انتخابات شوند، باریزش رأی بسیار جدی مواجه خواهند شد. ریزش آرای اصلاح‌طلبان همان هشداری است که رئیس دولت اصلاحات در دیدار با فراکسیون امید در اسفندماه مطرح کرد و به‌نحوی تلویحاً به فراکسیون امید گفت که عملکرد ضعیفی در مجلس داشته‌اند و این عملکرد ضعیف بر رأی مردم در انتخابات اسفند98 تأثیرگذار خواهد بود.

ناصری می‌گوید: آشکار است که فراکسیون امید بیش از آنچه که در این سال‌ها از خود بروز داده نمی‌تواند کاری انجام دهد تنها معدودی از اعضای فراکسیون امید نطق‌ها و روشنگری‌های خوبی داشته‌اند که آن‌هم به عملکرد فردی آنها باز می‌گردد و آن را نمی‌توان به پای فراکسیون و کارجمعی نوشت.