بررسی اصلاح قوانین انتخابات در شورای نگهبان و بیان برخی از ایرادات این طرح از سوی سخنگوی این شورا، مورد بررسی رسانه های داخلی قرار گرفته است.

استانی شدن انتخابات؛ ناقض حقوق یا حرکت به سوی تحزب گرایی
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

عباسعلی کدخدایی روز گذشته در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی، نظر نهایی شورای نگهبان درباره اصلاح قانون انتخابات را اعلام کرد و گفت: این مصوبه مجلس دارای بیش از 10 مورد ابهام ، 4 مورد ایراد خلاف شرع و تعدادی ایراد خلاف قانون است.
به گزارش گروه نشریات خبری؛ بررسی امروز یکشنبه 29 اردیبهشت نشان می دهد که در اصلاح برخی از قوانین مربوط به انتخابات، موضوع استانی شدن انتخابات در کانون توجه رسانه های داخلی قرارگرفته است.
ممنوعیت مطلق فعالیت کارمندان دولت حتی در ساعات غیر اداری و ابهام در رعایت اقلیت های دینی، از دیگر موارد مطرح شده هستند.
به عقیده رسانه های نزدیک به جریان اصلاح طلب، ایراد به طرح استانی شدن انتخابات که از سوی شورای نگهبان و برخی جریانات اصولگرا مطرح شده بر این اساس است که: روش هایی که مجلس برای تحقق این مهم در نظر گرفته ناقض حقوق نامزدها و مردم است و عدالت انتخاباتی رعایت نشده است.
اما به گزارش این رسانه ها، اصلاح طلبان معتقدند که طرح استانی شدن انتخابات گامی موثر در راستای حرکت به سوی تحزب است.
ایرادهای شورای نگهبان به طرح اصلاح قانون انتخابات؛ ابهام در زمان به اجرا درآمدن طرح اصلاح قوانین انتخابات؛ دلیل مخالفت اصولگرایان با استانی شدن انتخابات؛ بررسی کنش ها و واکنش ها انتخاباتی اصولگرایان و اصلاح طلبان؛ علت عدم گردش نخبگان در جریان های سیاسی؛ از دیگر محورهای مورد بررسی در این رسانه ها است.
رسانه های منتسب به جریان اصولگرا نیز به محورهایی همچون ایرادات شورای نگهبان به طرح استانی شدن انتخابات؛ نقد اصلاح طلبان از نظارت استصوابی؛ نقد سخنان حجاریان مبنی بر مشارکت مشروط؛ استفاده ابزاری از عدم وقوع جنگ، در انتخابات؛ اشاره کرده اند.

رسانه های اصلاح طلب
.....................................
** ایرادهای شورای نگهبان به طرح اصلاح قانون انتخابات
روزنامه شرق در گزارشی با عنوان 'ایرادهای شورای نگهبان به طرح اصلاح قانون انتخابات' نوشت: سخنگوی شورای نگهبان گفت ایرادهای این شورا به طرح اصلاح قانون انتخابات بیش از 10 مورد است. هرچند شورای نگهبان اصل «استانی‌شدن» انتخابات را پذیرفته، عباسعلی کدخدایی درخصوص نظر نهایی شورای نگهبان درباره لایحه اصلاح قانون انتخابات با بیان اینکه این لایحه در جلسات متعدد شورای نگهبان بررسی شد، گفت: این لایحه پنجشنبه گذشته تا آخرین لحظات در حال بررسی بود و نظر شورای نگهبان تا پایان وقت امروز برای مجلس ارسال خواهد شد. به گزارش «ایسنا»، سخنگوی شورای نگهبان توضیح داد: طبق روال همیشگی و مانند همه مصوبات، به این لایحه نیز اشکالات و ایراداتی از نظر شرعی و قانون اساسی وارد است. موارد متعددی هم ابهام وجود داشت که متن مصوب گویا نبوده و مقصود قانون‌گذار در آن روشن نیست. کدخدایی از ایرادهای شورای نگهبان خبر داد: «بیش از 10 مورد ابهام، حدود چهار مورد خلاف شرع و مواردی هم در لایحه اصلاح قانون انتخابات خلاف قانون اساسی بود. در رابطه با نفس استانی‌شدن نیز همان‌طور که گفته شد، شورای نگهبان ایرادی ندارد، اما روش‌هایی که برای استانی‌شدن ارائه شده بود، به نوعی ناقض حقوق نامزدها و شهروندان بود و کاهش مشارکت مردم به دلیل عدم تفکیک میان حوزه‌های اصلی و فرعی محل ایراد بود».

روزنامه اعتماد با طرح سوالی مبنی بر 'چرا شورای نگهبان با استانی شدن انتخابات مخالفت کرد؟' نوشت: عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان بالاخره از جزییات ایرادهای این شورا با بخش‌هایی از مصوبات مجلس در طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات که این روزها در فضای رسانه‌ای، عمدتا با عنوان «طرح استانی شدن انتخابات» مطرح شده، پرداخت. و حالا اگرچه کدخدایی گفته شورای نگهبان مخالفتی با کلیت طرح ندارد اما ایرادهای مطرح‌ شده از سوی این شورا، بعضا به‌نحوی است که رفع آنها در جلسات پیش‌ روی مجلس، احتمالا به چالشی جدی برای طراحان و موافقان این طرح که عمدتا اصلاح‌طلبان هستند، تبدیل خواهد شد. ...او بار دیگر نفس استانی‌ شدن انتخابات را از نگاه شورای نگهبان بلامانع دانسته و در عین حال گفته روش‌هایی که مجلس برای تحقق این مهم در نظر گرفته، ناقض حقوق نامزدها و مردم است؛ رویکردی که در این روزها به کرات از سوی مخالفان عمدتا اصولگرای این طرح و رسانه‌های نزدیک به جناح سیاسی نیز مطرح شده و البته همزمان با پاسخ روشن اصلاح‌طلبان مبنی بر اینکه طرح استانی شدن انتخابات، گامی موثر درراستای حرکت به ‌سوی تحزب است، مواجه شده است.
وی تصریح‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ کرد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌: ایراد دیگر مصوبه اخیر مجلس در خصوص قانون انتخابات مربوط به ممنوعیت مطلق فعالیت کارمندان دولت حتی در ساعات غیراداری است. در حالی که مدیران زیادی در این بخش برای انتخابات فعالیت می‌کنند که طبق قانون فعالیت آنان در ساعات اداری ممنوع است، اما اینکه فعالیت همه کارکنان دولت به‌طور مطلق حتی در ساعات غیراداری ممنوع شود، محل ایراد است. در خصوص رعایت اقلیت‌های دینی در کشور هم ابهاماتی در خصوص اصلاح قانون انتخابات مصوبه مجلس وجود دارد که از طریق و روش‌های مختلف نام‌نویسی آنها را در برخی موارد مستثنی کرده که بر همین اساس اشکال و ابهامی وجود دارد که می‌تواند ناقض حقوق اقلیت‌های دینی باشد.

روزنامه ابتکار نیز در گزارشی به سخنان کدخدایی پرداخت و به نقل از وی نوشت: عدالت انتخاباتی با طرح استانی شدن انتخابات تامین نشده است.
باتوجه به اینکه 9 ماه دیگر تا انتخابات اسفند 98 باقی مانده است اما فضای سیاسی در کشور آنچنان که انتظار می‌رود انتخاباتی نیست. احزاب و جریان‌های سیاسی نشست‌های درون‌گروهی خود را تقریبا شروع کرده‌اند اما هنوز نمی‌دانند انتخابات نمایندگان مجلس شورای اسلامی امسال قرار است چگونه برگزار شود! آیا با همان قانون قبلی یا نه این بار استانی برگزار می‌شود؟ شاید بتوان گفت یکی از عوامل همین بی‌رمقی فضای انتخاباتی کشور سردرگمی جریان‌ها و احزاب سیاسی نسبت به شیوه برگزاری انتخابات اسفند ماه است. هرچند استانی شدن انتخابات، موضوع امروز و دیروز نیست و عده‌ای از مجلس پنجم به دنبال استانی‌شدن انتخابات مجلس بوده‌اند و تا امروز نیز ادامه داشته است اما هر بار که طرحی در این زمینه به شورای نگهبان رسیده، مشمول ایرادات قبلی بوده است. طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس سوم اردیبهشت ماه امسال به تصویب مجلس رسید اما روز گذشته سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه شورای نگهبان مخالف استانی شدن انتخابات نیست، گفت: این مصوبه مجلس دارای بیش از 10 مورد ابهام ، 4 مورد ایراد خلاف شرع و تعدادی ایراد خلاف قانون است. او گفته کاهش مشارکت مردم، عدم رعایت حقوق نامزدها و شهروندان از ایرادات شورای نگهبان به استانی شدن انتخابات است. علاوه بر این عدالت انتخاباتی هم رعایت نشده است.

** ابهام در زمان به اجرا درآمدن طرح اصلاح قوانین انتخابات
به گزارش روزنامه، حالا البته مطابق روال قانونگذاری در کشور قرار است این چند ایراد و دیگر ایرادهای شورای نگهبان به طرح استانی شدن انتخابات در صحن علنی مجلس به بحث و بررسی گذاشته و مرتفع شود و در ادامه، پس از دریافت نظر نهایی شورای نگهبان، درصورت تایید برای اجرا ابلاغ شود اما مساله مهم این است که آیا این طرح به انتخابات مجلس یازدهم در اسفندماه جاری خواهد رسید یا چنانکه اصولگرایان ترجیح می‌دهند، این انتخابات نیز همچون ادوار پیشین بنا بر قوانین فعلی برگزار خواهد شد.

** دلیل مخالفت اصولگرایان با استانی شدن انتخابات
روزنامه اعتماد: طرحی که در یکی، دو هفته گذشته با هجمه سنگین رسانه‌های اصولگرا و همچنین برخی چهره‌های شاخص این جریان، احتمالا به ‌دلیل نگرانی از تکرار چند شکست انتخاباتی اخیر به‌ دلیل رای دادن شهروندان شهرهای بزرگ به‌ صورت لیستی، مواجه شد.

** بررسی کنش ها و واکنش ها انتخاباتی اصولگرایان و اصلاح طلبان
به گزارش روزنامه اعتماد: بعد از انتخابات 96 ریاست‌جمهوری که محمدباقر قالیباف از این انتخابات کنار رفت، شهردار اسبق مدتی در سکوت به سر برد اما پس از گذشت زمانی اندک او نیز تلاش کرد از این شکست برای خود و همراهانش پیروزی بسازد. از همین‌رو منشور نواصولگرایی منتشر کرد تا نشان دهد خواستار تغییر و تحول اساسی در این جریان است تا جایی که حتی می‌تواند پرچمدار خط سوم باشد. ....آنها می‌خواهند با پیاده‌سازی جریان «نواصولگرایی» از «اصولگرایی» عبور کنند اما به «جریان سوم» اعتقادی ندارند؛ ترکیبی که به اندازه کافی معقول و منطقی به نظر نمی‌رسد....موضوع دیگری که در جریان اصولگرایی این روزها مطرح می‌شود، «شورای وحدت» است. تشکیلاتی که هنوز که هنوز است مشخص نیست به واقع و دقیقا چه کارکردی دارد، چه چیزی آن را از «جبهه نیروهای انقلاب اسلامی» یا «جمنا» متمایز می‌کند، اعضای آن چه کسانی هستند و فعالیت‌شان دقیقا در چه حوزه‌ای در جریان است. اصولگرایان تلاش می‌کنند همه‌ چیز را چراغ‌ خاموش پیش ببرند.
در ادامه این مطلب با استفاده از میان تیتر 'سردرگمی در پارلمان اصلاحات' آمده است: «پارلمان اصلاحات» ترکیب آشنا و تکراری اصلاح‌طلبان؛ ترکیبی که مدت‌هاست در ادبیات سیاسی اصلاح‌طلبان شکل‌گرفته اما محقق نمی‌شود. ماجرای پارلمان اصلاحات آن قدرها هم پیچیده نیست. عده‌ای در تلاشند تا این ایده را محقق کنند که عمدتا با حضور شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان و البته تا حدودی با شورای مشورتی خاتمی در عرصه‌هایی چون انتخابات موافق نیستند و معتقدند آرا و نظرات آنها کمتر جنبه اتکا به خرد جمعی دارد. در این حال طیف دیگری نیز معتقدند که می‌توان از همین دو سازوکار موجود استفاده کرد و با در نظر گرفتن دموکراسی در سازوکار درون تشکیلاتی هر یک از آنها فعلا به همین منوال پیش رفت. اما جز ماجرای پارلمان اصلاحات موضوع «ائتلاف» با نیروهای معتدل نیز در میان اصلاح‌طلبان نیاز به چاره‌جویی دارد.

** علت عدم گردش نخبگان در جریان های سیاسی
به گزارش خبرآنلاین، ابراهیم فیاض درباره چرایی بی‌رغبتی جریان‌های سیاسی برای گردش نخبگان گفت: متاسفانه شبکه‌ای با دیوارهای بلند درست شده که هیچ کس مگر با ازدواج یا بردگی برای جناح‌ها نمی‌تواند وارد سیستم شود. یعنی یا باید کارگزارشان باشی، یا این که با آن‌ها ازدواج کنی. البته سلسله مراتبی هم دارد. این که با چه کسی ازدواج کنی و یا وارد چه سیستمی شوی. ملیکا قراگوزلو: هر دو جناح اصول‌گرا و اصلاح‌طلب در حال لیست‌بندی خود برای انتخابات پیش رو هستند. آن چه ادوار انتخابات به ما نشان داد، آن است که لیست‌های انتخاباتی معمولا با نام‌هایی آشنا همراه است و تنها تغییراتی جزئی در برخی افراد آن صورت می‌گیرد.

رسانه های اصولگرا
........................
** ایرادات شورای نگهبان به طرح استانی شدن انتخابات
به گزارش روزنامه وطن امروز، کدخدایی جزئیات ایرادات شورای نگهبان به طرح استانی شدن انتخابات را اعلام کرد.
سخنگوی شورای نگهبان رسما جزئیات ایرادات این شورا به طرح استانی شدن انتخابات را اعلام کرد. ابهامات متعدد، ایرادات شرعی و قانونی، نقض عدالت انتخاباتی و کاهش مشارکت عمومی در انتخابات به عنوان مهم‌ترین ایرادات شورای نگهبان به مصوبه انتخاباتی مجلس شورای اسلامی اعلام شده است.

همچنین تارنمای راه دانا در مطلبی با عنوان 'آخرین اخبار از بررسی استانی‌شدن انتخابات مجلس' نوشت: سخنگوی کمیسیون شوراهای مجلس شورای اسلامی از بررسی ایرادات شورای نگهبان نسبت به استانی‌شدن انتخابات پارلمان در جلسه اخیر این کمیسیون خبر داد.
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ اصغر سلیمی سخنگوی کمیسیون شوراهای مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با تسنیم با اشاره به ایرادات و ابهامات شورای نگهبان نسبت به استانی شدن انتخابات مجلس و طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات پارلمان، گفت: شورای نگهبان بیش از 10 ابهام نسبت به مصوبه مجلس درباره استانی شدن انتخابات پارلمان وارد کرده که این ایرادات در کمیسیون شوراها بررسی می‌شود.

** نقد اصلاح طلبان از نظارت استصوابی
روزنامه کیهان در بخشی از گزارش منتشر شده در ستون نگاهی به دیروزنامه های زنجیره ای، خود آورده است: باز هم که نظارت استصوابی اردوگاه اصلاحات را فراموش کردید.
از طیفی که با رانت و پول لیست می‌بندد و در درون اردوگاه خود نظارت استصوابی دارد، تعجبی نیست که عامل ناکارآمدی‌هایش را «دولت پنهان»، «نظارت استصوابی شورای نگهبان»، «اختیار نداریم» و... جا بزند. محسن میردامادی از مدعیان اصلاح‌طلبی به روزنامه ایران گفته بود: «من بعضی وقت‌ها فکر می‌کنم ما در مجموعه اصلاحات، خودمان برای خودمان نظارت استصوابی درست کرده‌ایم... باید در اصلاحات به سمت تشکیل جبهه فراگیر حرکت کنیم که البته کار ساده و راحتی نیست و زحمت دارد. سازوکاری که برای اداره کشور برنامه داشته باشد، در گزینش نامزدها واقعا کارآمدترین نامزدها را انتخاب کند نه اینکه «رابطه‌بازی» شود و هر کسی سعی کند نفرات و ارادتمندان خود را هل بدهد در لیست. با چنین سازوکاری می‌توان از کسانی که وارد مجلس و شورا شدند، حساب‌کشی کرد تا مردم متوجه شوند چه اقداماتی کرده‌اند.» مصاحبه‌شونده می‌گوید به دلیل نظارت استصوابی شورای نگهبان نمی‌توان بر اساس «برنامه مشخص و روشن» کاندیدا معرفی کرد. مدعیان اصلاحات جز رفع حصر و ورود زنان به ورزشگاه و دوقطبی‌سازی برای فریب جامعه، مگر برنامه دیگری هم دارند؟

** نقد سخنان حجاریان مبنی بر مشارکت مشروط
به گزارش کیهان به نقل از خبرگزاری مهر، مرتضی حاجی وزیر آموزش پرورش در دولت اصلاحات، گفت: «تصمیم‌گیری برای تحریم انتخابات با آقای حجاریان نیست و وی سخنگوی اصلاحات هم نیست.» حاجی با اینکه معتقد است «شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان با چنین ترکیبی برای همیشه توان حل مشکلات اصلاحات را ندارد و در وضع موجود نمی‌تواند مطالبه‌گر حقوق مردم باشد» اما می‌گوید: «پارلمان اصلاحات ممکن نیست در کوتاه مدت تشکیل شود.»

** استفاده ابزاری از عدم وقوع جنگ، در انتخابات
به گزارش روزنامه جوان، قاضی‌زاده، نماینده مشهد گفت: اصلاح‌طلبان می‌خواهند عدم وقوع جنگ را در انتخابات به مردم بفروشند.
عضو هیئت ‌رئیسه مجلس می‌گوید غربگرایان و اصلاح‌طلبان درجریان مذاکره دستاوردی نداشتند لذا تلاش دارند عدم وقوع جنگ را به عنوان دستاورد خود به مردم بفروشند و جایگاه خود در قدرت را حفظ کنند. صلح در واقع دستاورد انقلاب اسلامی به پشتوانه شهدا، نیروهای مسلح و دستاوردهای دفاعی به دست آمده است اما غرب گرایان تلاش دارند آن را به عنوان دستاورد خود در انتخابات به مردم بفروشند و خود را در محور جامعه قرار دهند.
پژوهشم**3211**1732