احزاب اصلاح طلب وقتی بیکار می شوند پیگیری سرنوشت ایده پارلمان اصلاحات را در دستورکار خود قرار می‌دهند. دوم اسفندماه 98 تاریخ برگزاری انتخابات مجلس است اما هیچ تحرکی از اصلاح طلبان مشاهده نمی شود. اخیرا دوباره فعالان این اردوگاه سیاسی در اظهارنظرهای شان از موضوع پارلمان اصلاحات یاد می کنند.

کارگزاران و اعتمادملی شاخ به شاخ شدند
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

گروه سیاست مثلث آنلاین: نخستین مرتبه در سال ۸۹ محمدعلی نجفی ایده پارلمان اصلاحات را مطرح کرد و گروهی از اصلاح طلبان این ایده را گرفتند با قدری چکش کاری اصرار دارند، آن را به اجرا درآورند.

محمد خاتمی رئیس دولت اصلاحان نیز در جلسه‌ای تمایل خود را نسبت به تشکیل پارلمان اصلاحات اعلام کرد اما الان بحثی که وجود دارد و باعث نگرانی برخی در جریان اصلاحات شده این است که سازوکار پارمان اصلاحات چون در هیچ یک از قالب های حزب، جبهه و ائتلاف تعریف نمی شود بنابراین بر قانون جدید احزاب منطبق نیست و بعید به نظر می رسد که بتواند پروانه فعالیت دریافت کند.

طاهرنژاد عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران، گرچه حزب خود را مبدع ایده پارلمان اصلاحات معرفی می کند و می گوید «در اصل آن میان اصلاح طلبان تفاهم وجود دارد اما نسبت به ساختار بحث است و مورد اجماع نیست. تلاش این است که پارلمان اصلاحات به انتخابات ۹۸ برسد اما بنده خوش بین نیستم».

البته فقط کارگزاران حامی تشکیل پارلمان اصلاحات نیست بلکه احزابی همچون مردمسالاری و اراده ملت نیز به جد پیگیر آن هستند. در مقابل برخلاف صحبت طاهرنژاد مخالفانی هم هستند که بنیان و اساس پارلمان اصلاحات را زیر سئوال می برند.

اسماعیل گرامی مقدم سخنگوی حزب اعتماد ملی گفت: طرح «پارلمان اصلاحات» پخته نیست و ایرادات فراوانی دارد که از جمله آن این است که وسعت احزاب شرکت کننده در آن بسیار زیاد است و امکان برگزاری چنین جلسه‌ای و تصمیم گیری در آن بسیار دشوار خواهد بود. ایراد دیگر آن درجه بندی احزاب اصلاح طلب و میزان سهم آنها از کرسی‌های پارلمان است؛ اینکه این رتبه بندی چه معیارهایی را در نظر داشته باشد نیز یکی از مشکلات اساسی است. حتی در مورد اینکه ساز و کار انتخاب رئیس و هیئت رئیسه چگونه باشد نیز دچار ابهام هستیم و اساساً با توجه به اینکه ما می‌خواهیم احزاب نقش بیشتری داشته باشند، عضویت مجدد افراد حقیقی در پارلمان غلط است و کل پارلمان را زیر سوال خواهد برد.

اسماعیل دوستی دیگر عضو حزب اعتماد ملی حرف های گرامی مقدم را تأیید کرد و یادآور شد: پارلمان اصلاحات به انتخابات آینده نخواهد رسید البته این سازوکار خیلی هم کارساز نبوده و و بیشتر فرافکنی است.