جهانبخش ایزدی، کارشناس مسایل بین‌الملل شرایط امروز جامعه را "پیچیده‌تر" از چند دهه گذشته می‌داند و از آن به عنوان "دشواری عینی" نام می‌برد.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

ایزدی درباره تیم ب که وزیر امور خارجه کشورمان از آن به عنوان گروه طرفدار جنگ نام برد و این‌که آیا شما هم مثل آقای ظریف، ترامپ را از این تیم جدا می‌دانید؟ اظهار کرد: به نظر من جدا کردن این افراد (بولتون، بن سلمان و بی بی) از ترامپ منطقی نیست، چون سیستم حاکم آمریکا یک‌پارچه است و در نهایت اینها به طور جامع عمل خواهند کرد. اساساً ترامپ تیم‌اش شامل متیس و تیلرسون را تغییر داد و این افراد را بر سر کار گذاشت که با او هماهنگ‌تر باشند، بنا بر این این تقسیم‌بندی‌ها از نظر من اشتباه است. واضح است اگر ترامپ بخواهد با ایران مذاکره کند بر اساس همان ۱۲ شرطی که اعلام شده مذاکره خواهد کرد. البته آن شروط در فضای دیپلماسی قابلیت تلطیف و تخفیف دارد.

وی درباره پیشنهاد تبادل زندانیان ایرانی و آمریکایی به عنوان یک اقدام انسانی که از سوی ظریف در نیویورک مطرح شد و البته آمریکا به آن توجهی نکرد؟ خاطرنشان کرد: ظریف سعی کرد از مسائل انسانی و عاطفی استفاده کند اما پاسخی درخور نیافت. برخی تحلیل‌گران بر این نظر بوده و هستند که پیشنهاد مذاکره از سوی ترامپ واقعی نیست و صرفاً یک ادعا برای فضاسازی است از این رو در بحث پیشنهاد تبادل زندانیان از سوی ظریف به نظر طرف ایرانی خواست این مساله را ارزیابی کند و دیدیم که آمریکا حداقل در فضای رسمی و رسانه‌ای به آن توجهی نکرد. البته این بحث که آقای ظریف مطرح کرد که دارای اختیار کامل برای مذاکره بر سر همین موضوع هستند امر تازه‌ای بود چون چنین اختیاری حتی در زمان مذاکرات هسته‌ای به این شکل وجود نداشت.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با "متفاوت" خواندن سفر اخیر وزیر امور خارجه کشورمان به نیویورک، گفت: به طور کلی ظریف به دنبال ایجاد فضاسازی بود و در این سفر به این سمت و سو رفت تا با رسانه‌های طرفدار نگاه ترامپ و رسانه‌هایی که ترامپ آنها را می‌پسندد، ارتباط ایجاد کند از این زاویه سفر "متفاوتی" بود و مطالب قابل توجهی در آن مطرح شد از جمله بحث تبادل زندانیان که پالس مثبتی نیز ارزیابی شد، اما ساز و کار آن فراهم نبود.