سیاست عرصه عجایب است چراکه کسب و حفظ قدرت گاهی بر روابط و مناسب قوم و خویشی هم سایه می افکند.

لاریجانی برای ریاست، صندلی علی مطهری را معامله کرد؟
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

بررسی های خبرنگار مثلث آنلاین نشان می دهد تنها مانع ائتلاف فراکسیون امید با فراکسیون مستقلین، اصرار عارف به کاندیداتوری برای ریاست مجلس بود. امید داشت که با کسب آرای نمایندگان همسو با جبهه پایداری ریاست مجلس را در سال آخر به دست گیرد اما غافل از آن بود که علی لاریجانی آداب لابی گری را بهتر از او می داند.

وقتی فراکسیون مستقلین از ائتلاف با اصلاح طلبان مجلس ناامید شد، برای حفظ علی لاریجانی و پیشگیری از اتفاقات سال گذشته، با نمایندگان اصولگرا وارد چانه زنی شدند. آنها دو کرسی نایب رئیسی را پیش کش کردند تا کرسی ریاست برای لاریجانی گارانتی شود.

این ابتکار فراکسیون مستقلین جواب داد و لاریجانی با اختلاف 50 رأی نسبت به عارف دوازدهمین سال ریاست خود را بر مجلس قطعی کرد. پایداری ها نیز برای آنکه متهم به خیانت نشوند محمدجواد ابطحی را نامزد خود قرار دادند تا به قول خود از اصلح حمایت کنند و زیر بار انتخاب بین لاریجانی و عارف نروند.

یادآور می شود، در جریان انتخابات هیأت رئیسه سال چهارم مجلس دهم، علی لاریجانی با ۱۵۵ رأی، مجدداً به عنوان رئیس مجلس در سال پایانی فعالیت مجلس دهم انتخاب شد. همچنین محمدرضا عارف ۱۰۵ و محمد جواد ابطحی ۹ رأی کسب کردند و ۵ رأی نیز باطله اعلام شد.