رقابت بر سر کرسی های 12گانه هیأت رئیسه مجلس در سال آخر جدی و برزخی شده است.

برزخ یکشنبه؛ همه علیه لاریجانی
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

وضعیت برزخی قطعا مطلوب فراکسیون مستقلین نیست چون در یک وضعیت عادی این فراکسیون می توانست در ائتلافی چندجانبه اهداف خود را محقق ببیند، هم علی لاریجانی رئیس مجلس بماند و هم تعدادی از کرسی ها را در اختیار بگیرد.

اما شرط فراکسیون امید تمام بافته های فراکسیون مستقلین را پنبه کرد. شرط فراکسیون امید این بود که یا برای همه 12 صندلی هیأت رئیسه ائتلاف می کند یا قید ائتلاف را می زند. محمدرضا عارف در این باره گفته است «اگر برای همه 12 کرسی وارد بحث شویم و ائتلاف کنیم درست است ولی وقتی یک یا سه کرسی را کنار می‌گذاریم بعد خواستار ائتلاف برای سایر کرسی‌ها می‌شویم این ائتلاف معنی ندارد. پس چون فضای ائتلاف مهیا نیست، باید مستقل به میدان آمد.»

فراکسیون امید صبح امروز تصمیم خود را گرفت و عارف را به طور رسمی نامزد ریاست مجلس اعلام کرد. البته این تصمیم با یک ریسک بالا اتخاذ شد. مسعود پزشکیان و علی مطهری دو نماینده ای بودند که در سه سال گذشته کرسی نائب رئیسی پارلمان را دراختیار داشتند. حفظ این جایگاه مسعود پزشکیان با لحاظ آرای فراکسیون امید و نمایندگان ترک زبان تضمین شده است اما علی مطهری در طول سه دوره گذشته انتخابات هیأت رئیسه همواره با کسب چند رای بالاتر نائب رئیس دوم شده بود بنابراین پایه های صندلی او لرزان است.

فراکسیون مستقلین همین را پاشنه آشیل برای فراکسیون امید قرار داده و اعلام کرده «حالا که ائتلافی برای کرسی ریاست در کار نیست، آرای خود را در سبد نامزد نائب رئیسی فراکسیون ولایی می ریزد تا در عوض آنها نیز موقعیت علی لاریجانی در جایگاه ریاست تقویت کنند»

اما جلال میرزایی عضو فراکسیون امید در واکنش به این تهدید فراکسیون مستقلین گفت «این صحبت‌ها سال گذشته هم مطرح می‌شد اما دیدیم که نتیجه چیز دیگری شد بنابراین بعید است که چنین اتفاقی رخ دهد. تجربه ثابت کرده است شاید هیات رئیسه فراکسیون مستقلین با فراکسیون ولایی وارد ائتلاف شوند اما بدنه مستقلین پایبندی کمتری به تصمیمات فراکسیونی دارند و اتفاقا گرایششان  بیشتر به سمت حفظ مطهری برای کرسی نائب رئیسی است و این اتفاق رخ نخواهد داد».

در حالیکه فراکسیون امید تکلیف خود را روشن کرد و قرص و محکم عزمش برای ائتلاف جزم است، دو فراکسیون مستقلین و ولایی هنوز مشغول رایزنی و لابی گری هستند و ائتلاف آنها نه قطعی و نه منتفی است.

هر دو فراکسیون ولایی و مستقلین خوب می دانند که انتخابات هیأت رئیسه سال آخر مجلس برعکس انتخابات سال اول کمترین تأثیر را از معادلات سیاسی می پذیرد و روابط منطقه ای و رقابت های چهره به چهره نمایندگان معادلات اصلی انتخابات را رقم می زنند بنابراین برای حداکثری کردن قدرت خود چاره ای جز ائتلاف ندارند که قطعا شرط این ائتلاف حفظ جایگاه ریاست برای علی لاریجانی خواهد بود.