وبگاه العربی الجدید با رد احتمال هر گونه درگیری نظامی میان ایران و آمریکا نوشت، آمریکا به دنبال باز کردن جای پا در مسیر ابریشم است و این همان ایده کسینجر، وزیر خارجه اسبق آمریکاست.

استراتژی ترامپ با ایران لو رفت/ آیا ایران شریک اصلی می شود؟
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، وبگاه خبری « العربی الجدید » در یادداشتی با عنوان «ایران-آمریکا و فلسفه کسینجر» که به قلم «بیار حقیقی» روزنامه نگار لبنانی است، نوشته که آمریکا در تلاش برای به دست آوردن (جایگاه) ایران به عنوان یک شریک اقتصادی اساسی است و این همان عقیده هنری کسینجر وزیر خارجه اسبق آمریکاست.

در مقدمه این یادداشت آمده است: پس از تقریبا دو هفته تشدید تنش میان ایرانی‌ها و آمریکایی‌ها حالا به نظر می‌رسد دو طرف بیشتر به حفظ آرامش متمایلند. دو طرف قواعد بازی را بلدند. «قدرت در قدرت نمایی است». با اینکه آمریکا همیشه عادت به این بازی داشته؛ اما ایران شاید برای نخستین بار است که به طور مستقیم با آمریکایی‌ها وارد این بازی شده است.

نویسنده با تهدیدهای دو طرف را در چارچوب درگیری لفظی دانست و نوشت: تهران کاملا می‌داند قادر به ضربه زدن (مستقیم) به واشنگتن نیست. اما ایران هم ویتنام نیست و آمریکای کنونی هم آمریکای دهه شصت و هفتاد نیست.

وی در عین حال تاکید کرد، از سوی دیگر حرف آمریکا درباره سهولت سرنگونی نظام ایران هم درست نیست. ایرانی جدای از اینکه چه عقیده‌ای پذیرفته، انسانی فارسی است. بر همین اساس طرفین می‌توانند دامنه تماس غیرمستقیم میان خود را گسترش دهند. در جامعه معمولا وقتی دو طرف اختلاف دیرینه‌ای با هم دارند، طرف‌هایی که از رابطه‌ای دوستانه با هر دو طرف برخوردارند برای رفع اختلاف پادرمیانی می‌کنند و معمولا هرچقدر دامنه مداخله این طرف‌ها بیشتر می‌شود دامنه اختلاف بین دو طرف درگیر کاهش پیدا می‌کند. به عقیده نویسنده در صورتی که مذاکره غیرمستقیم ادامه پیدا کند، ایده مذاکره مستقیم برجسته‌تر می‌شود و آنگاه آمریکا در پی برقراری روابط است و سرانجام اینکه آمریکا می‌خواهد در طرح جدید جاده ابریشم حضور داشته باشد.

عقیقی افزود: طبعا قبل از رسیدن به این مرحله مسائل متعددی وجود دارد، نظیر مساله حوثی‌های یمن، الحشد الشعبی عراق و حزب الله لبنان. آمریکایی‌ها می‌خواهند ایران برای نشان دادن حسن‌نیت خود دست از حمایت آنها بردارد؛ اما ایران هرگز این را عملی نمی‌کند. نویسنده به اظهارات اخیر «حشمت الله فلاحت پیشه»، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران اشاره کرد و گفت که سخن او می‌تواند معیار باشد؛ چون تاکید کرد که ایران تحت هیچ شرایطی چه مستقیم چه نیابتی با آمریکا وارد جنگ نمی‌شود. به ادعای عقیقی اظهارات فلاحت پیشه برای فروکش کردن شور هیجان کسانی که خواهان جنگ با آمریکایی‌ها بودند کافی است.

العربی الجدید ادامه داد: آمریکایی‌ها یک موضوع را می‌خواهند و آن جاده ابریشم است که ایران بخش مهمی از آن محسوب می‌شود. از نظر آمریکا مناقشه بر سر بخش «جاده ابریشم دریایی» در دریای جنوبی چین و سپس در سریلانکا، در پی حضور اطلاعات آمریکا در آنجا برای مشارکت در تحقیقات مربوط به حملات تروریستی 21 آوریل گذشته این کشور، اساسی است بخصوص که مسیر دریایی این طرح تا آفریقا ادامه دارد. جایی که مناقشه در آنجا چه در سواحل غربی قاره آفریقا و چه در مرکز آن شدیدتر است.

به باور نویسنده آمریکایی‌ها به اهمیت مسیر خشکی جاده ابریشم و اهمیت حضور ایران در آن هم واقفند. محاسبات واشنگتن با نحوه اجرای برخی افکار «هنری کسینجر» وزیر خارجه اسبق آمریکا مرتبط است که بر «به دست آوردن [جایگاه] ایران به عنوان یک شریک اصلی» تاکید داشت.

انتهای پیام/ص