نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی ضعف‌های مجموعه کشوری در بخش اجرایی را علت نابسامانی‌های اقتصادی دانست و گفت: معتقدم اگر مجلس قدرتمند و انقلابی داشتیم می‌توانست جلوی این ضعف‌ها بایستند و سد محکمی بر عدم کارآمدی دولت باشد اما وقتی مجلس ناکارآمدی داریم، دولت نیز از این فضا بهره می‌گیرد.

انتقاد شدید یک نماینده از مجلس دهم/ مجلس انقلابی و کارآمد نیست
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

جبار کوچکی نژاد با حضور در دفتر خبرگزاری فارس با اشاره به وضعیت اقتصادی کشور و نظارت مجلس بر آن اظهار کرد: در جلسات غیرعلنی مجلس شورای اسلامی موضوع نوسانات اقتصادی موردبررسی قرارگرفته اما به دلیل ناکارآمد بودن تیم اقتصادی دولت بزرگ‌ترین ضربات و آسیب‌های داخلی متوجه کشور شده است.

وی با اشاره به رویکرد منفعلانه دولت در مسائل اقتصادی گفت: دولت اقتصاد مقاومتی را برنتابیده و در مقابل هجمه‌های آمریکا ضعف نشان می‌دهد و باوجوداینکه در سال 72 و سال 92 تهاجم شدیدی از طرف آمریکا متوجه ایران شده بود اما صادرات نفت متوقف نشد، ضعف تیم دولت در حوزه نفت در هجمه اخیر آمریکا کاملاً مشهود است.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی از توان ایران برای صدور روزانه بیش از یک‌میلیون و 500 هزار بشکه در روز خبر داد و افزود: بخشی از اقتصاد ایران وابسته به صادرات نفت است اما دولت و در رأس آن آقای زنگنه، اعتقادی به مبارزه نداشته و مسیر را برای نیروهای انقلابی باز نمی‌کنند تا کشور از ظرفیت ترانزیت نفت باهمسایگان خود بهره‌مند شود.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در قانون بودجه تبصره «هفت» بند «ز» دولت را ملزم کرده تا 14 میلیارد از صادرات را اختصاص به اقتصاد کشور دهد، گفت: دولت را ملزم کردیم تا کالاهای اساسی را با ارز چهار هزار و 200 تومانی در اختیار مردم قرار دهند که اگر محقق می‌شد گوشت کیلویی 30 هزار تومان و مرغ کیلویی پنج‌تا 6 هزار تومان به دست مصرف‌کنندگان می‌رسید.

کوچکی نژاد به تأکید قانون مبنی بر استفاده از کالابرگ، کارت الکترونیکی و یارانه نقدی اشاره کرد و افزود: برای مثال اگر در ماه مبارک رمضان به هر خانواده‌ای پنج کیلو خرما باقیمت پنج‌تا 10 هزار تومان تخصیص و یا شکر را با کالابرگ در اختیار مردم قرار می‌دادند بسیاری از مشکلات مردم برطرف می‌شد.

وی با انتقاد از عملکرد تیم اقتصادی دولت در مواجهه با مشکلات اقتصادی تصریح کرد: تیم اقتصادی دولت یعنی وزیر صمت، وزیر اقتصاد و رئیس سازمان برنامه‌وبودجه یا مشکلات مردم را نمی‌بینند یا گمان می‌کنند که تنها افرادی که تحت پوشش کمیته امداد هستند با مشکلات دست‌وپنجه نرم می‌کنند! آن‌ها متوجه نیستند که بیش از 60 تا 70 درصد از حقوق‌بگیران در فقر زندگی می‌کنند و برای ادامه زندگی با مشکل روبه‌رو هستند.

مجلس دهم خواسته قانون و مردم را از دولت مطالبه نمی‌کند

وی با اشاره به توزیع کالا بدون واسطه در زمان جنگ افزود: متأسفانه مجلس دهم روی قوانینی که خودش نیز وضع کرده مقاومت نمی‌کند، چراکه مجبور می‌شود دولت را برای پاسخ‌گویی فرابخواند، بر این اساس یکی از مشکلات موجود در مجلس فعلی این است که خواسته مردم و قانون را از دولت مطالبه نمی‌کند، درنتیجه دولت هم پاسخگو نیست.

کوچکی نژاد با بیان اینکه تحریم‌ها نیز در مشکلات موجود بی‌تأثیر نیست، تصریح کرد: آمریکا در شرایط حال حاضر گیرکرده چراکه فکر می‌کرد با آوردن ناوها به خلیج‌فارس، مردم ایران دست‌هایشان را به نشانه تسلیم بالا می‌برند و بدون هیچ‌گونه درگیری تسلیم می‌شوند، لذا این انسجام مردم ایران اسلامی، آمریکا را با چالش جدی مواجه کرده است.

اسلحه بالای سر، بعد مذاکره شیوه آمریکایی‌هاست

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اسلحه بالای سر، بعد مذاکره شیوه آمریکایی‌ها برای حصول نتیجه است، خاطرنشان کرد: آمریکا امروز خود در باتلاق خلیج‌فارس گیر کرده چون می‌داند اگر از روبرو با ایران درگیر شود از پشت سر یمنی‌ها، حزب‌الله و حشدالشعبی عراق قطعاً او را محاصره خواهند کرد.

وی با اذعان به اینکه ایران در مذاکرات یک‌بار دست‌بسته به سمت آمریکایی‌ها رفت ونتیجه آن را دید، بیان کرد: اگرچه ایران در مذاکرات دست‌بسته به‌سوی آمریکایی‌ها رفت اما آن موقع آمریکایی‌ها اسلحه خود را بالای سر ما قرار نداده بودند، بنابراین، تأکید رهبر معظم انقلاب درباره عدم مذاکره، استراتژی مهمی است که در دنیا هرگز تجربه نشده است.

کوچکی نژاد با تأکید بر اینکه موفقیت با جمهوری اسلامی ایران است، گفت: آمریکایی‌ها با ما نخواهند جنگید چون توان جنگیدن با ما را ندارند، چراکه از حوزه‌های نظامی ایران گزارشاتی به جلسات غیرعلنی مجلس رسیده که نشان‌ از در اوج قدرت نظامی بودن ایران در حوزه‌های دوربرد، زمین و دریاست و این مهم را خود آمریکایی‌ها هم می‌دانند.

وی با بیان اینکه شیوه درست مذاکره را رهبری ترسیم می‌کند، تصریح کرد: این شیوه‌ای که آمریکا در مقابل ایران در پیش‌گرفته شیوه سختی برای آن‌ها خواهد بود اما اگر آمریکایی‌ها گور خود را از این منطقه گم‌کرده و به سمت کشور خود برگردند، در صورت داشتن حرف درست، ممکن است پای میز مذاکره بنشینیم چراکه آن زمان ایران باقدرت ورود کرده و این قدرت، تضمین پیروزی ملت ایران است.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی با اذعان به اینکه ملت ایران در تهاجمات دشمن، منسجم‌تر هستند بیان کرد: دشمن فکر می‌کرد با فشار به ایران اسلامی، انسجام داخلی را بر هم می‌زند ازاین‌رو، انسجام و استقامت ملت شریف ایران، نقشه دشمن را نقش بر آب کرده است.

لزوم همگامی وزیر اقتصاد، رئیس برنامه بودجه و جهاد کشاورزی برای برطرف کردن مشکلات اقتصادی

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه قانون وظیفه تولید و توزیع را بر عهده جهاد کشاورزی گذاشته است، افزود: در شرایط اقتصادی حال حاضر که شرایط جنگی است در راستای توزیع کوپن یا کارت الکترونیکی به منابع مالی نیاز است لذا وزیر اقتصاد، رئیس برنامه بودجه و جهاد کشاورزی باید باهم در راستای برطرف کردن مشکلات اقتصادی گام بردارند، و وزیر جهاد کشاورزی به‌تنهایی نمی‌تواند از این مشکل عبور کند.

کوچکی نژاد وزیر کشاورزی را یکی از وزرای انقلابی و محکم جمهوری اسلامی دانست و گفت: جهاد کشاورزی چون منابع مالی در اختیار ندارد، به‌تنهایی نمی‌تواند آشفتگی بازار اقتصاد را از طریق توزیع کوپن و کارت الکترونیکی برطرف کند.

وی با اشاره به وجود رانت در برخی از اقلام کشاورزی در ایران بیان کرد: برای مثال واردات موز در دست یک نفر است و این قابل‌کنترل است اما وقتی واردکننده غذای دام، فردی ناباب باشد، مواد را روی کشتی‌ها نگه‌داشته و یا وقتی کامیون دارها اعتصاب کنند غذای مرغداری‌ها دچار آسیب می‌شوند و درنتیجه بازار مرغ در داخل کشور به هم می‌خورد.

وزیر کشاورزی و نیروی انتظامی پاسخگوی قاچاق دام از کشور باشند

عضو فراکسیون ولایی مجلس شورای اسلامی با ابراز تعجب از قاچاق دام در کشور گفت: دام شبیه به مواد مخدر نیست که امکان جا ساز کردن آن وجود داشته باشد بلکه قاچاق دام جلوی چشم اتفاق می‌افتد درنتیجه وزیر کشاورزی و نیروی انتظامی باید پاسخگوی این قاچاق باشند.

کوچکی نژاد ضعف‌های مجموعه کشوری در بخش اجرایی را علت نابسامانی‌های اقتصادی دانست و افزود: معتقدم اگر مجلس قدرتمند و انقلابی داشتیم می‌توانست جلوی این ضعف‌ها بایستند و سد محکمی بر عدم کارآمدی دولت باشد تا با استیضاح و سؤال از آنان، دولت را به چالش بکشند بنابراین وقتی مجلس ناکارآمدی داریم، دولت نیز از این فضا بهره می‌گیرد.

مشکلات مدیریتی گیلان دلیل عدم بهره‌مندی استان از بودجه پسماند

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی با اشاره به بودجه هزار میلیارد تومانی پسماند شهرهای شمالی کشور گفت: در بحث پسماند قانون بودجه هزار میلیارد تومان دولت را موظف کرده‌ایم تا از بعضی شرکت‌های آلاینده عوارضی اخذ کرده و هزار میلیارد تومان درآمد کسب کنند.

وی با تأکید بر اینکه هزار میلیارد برای پسماند با اولویت شهرهای شمالی در نظر گرفته‌شده بود، بیان کرد: متأسفانه در سال گذشته، مدیران گیلانی نتوانستند از این قانون به نفع خود بهره‌مند بگیرد چراکه گیلان دارای مشکلات اساسی در حوزه مدیریتی است و با توجه به شرایط اقتصادی کشور و همچنین وضعیت مدیریتی استان گیلان احتمال در اختیار گرفتن منابع در سال جاری برای استان بسیار کم است.

کوچکی نژاد با بیان اینکه پسماندها یکی از مشکلات مهمی است که دولت‌ها برای حل آن قول‌های زیادی داده‌اند خاطرنشان کرد: استاندارهای استان گیلان نیز وعده‌های زیادی برای رفع این موضوع داده بودند که به وعده خود عمل نکردند لذا اگر این مشکل برطرف نشود علاوه بر اینکه مردم منطقه دچار آسیب می‌شوند، آب‌های زیرزمینی استان نیز متأثر از این پسماندها آسیب می‌بینند.

مدیر ارشد استان، اگر دلش بخواهد می‌تواند بلاتکلیفی شهرداری رشت را برطرف کند

نماینده مردم شهرستان رشت در مجلس شورای اسلامی با ابراز تأسف از بلاتکلیفی شهرداری رشت تصریح کرد: بلاتکلیفی شهرداری رشت یکی از غصه‌های استان گیلان، بلاتکلیفی در مدیریت شهر رشت است که این موضوع در کمتر شهری در کشور اتفاق می‌افتد، بیش از دو تا سه دهه شهر رشت، یک سیستم مدیریتی منسجم در آمار شهری به خود ندیده، یک‌بار شورا دستگیرشده، یک‌بار منحل و یا استاندار شهردار را قبول نداشته و در جلسات راه نمی‌داده است.

وی با اشاره به حضور نصرتی شهردار رشت در شهرستان گفت: یک شهرداری مثل آقای نصرتی هم که در شهر حاضرشده بود به دلیل مطالبات غیرقانونی و ناحق مجبور شد از شهرداری رشت خداحافظی کند.

کوچکی نژاد با اظهار تأسف از اینکه شورای حاضر، سه شهرداری که در موضوعات مختلف صلاحیت نشستن به این کرسی را نداشته انتخاب کردند، اظهار کرد: وزارت کشور نیز هنوز معطل این موضوع است و وارد فضای جدید شده ازاین‌رو، من درباره این مشکل از وزیر کشور سؤال کردم که چرا با توجه به ضعف مدیریت ارشد این مشکل نباید حل شود، مدیر ارشد استان، اگر دلش بخواهد می‌تواند این مشکل را حل کند.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر لزوم مسؤولیت‌پذیری مدیر ارشد استان تصریح کرد: نماینده دولت در استان نمی‌تواند از رفع مشکلات استان شانه خالی کرده و بگوید که در رفع بلاتکلیفی شهرداری رشت دخالتی نمی‌کند چراکه شهرداری زیرمجموعه دولت است و هرکدام از اعضا اگر مشکلی ایجاد کند نماینده ارشد دولت می‌تواند حکم انفصال بزند زیرا قانون‌گذار تمام نظارت را متوجه نماینده عالی دولت در استان کرده است.

ضعف شدید یا عدم علاقه‌مندی به حل مشکلات، توسط مدیر ارشد استان، شهر رشت را با مشکلاتی مواجه کرد

کوچکی نژاد با انتقاد از مشکلات موجود در رشت گفت: ضعف شدید یا عدم علاقه‌مندی به حل مشکلات، توسط مدیر ارشد استان، شهر رشت را با مشکلاتی مواجه کرده که هنوز شهر رشت از این بلاتکلیفی درنیامده است.

بلاتکلیفی شهرداری و سرنوشت فوتبال به دلیل ضعف شدید عملکرد مدیرتی ارشد استان که غیربومی است

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با اظهار تأسف از وضعیت تیم محبوب رشت یعنی سپیدرود تصریح کرد: این تیم با تمام مشکلات خود را بالا کشید و ما نیز در کنار آن‌ها بودیم، اما بعدازاینکه تیم وارد زد و بندهای سیاسی شد به چنین سرنوشتی دار کرده است ازاین‌رو، بارها به مدیران ارشد استان از لزوم مساعدت به این تیم سخن گفتم که در پاسخ شنیدم به ما ربطی ندارد و ما در این فضاها ورود نمی‌کنیم.

کوچکی نژاد با بیان اینکه مردم درباره تیم سپیدرود مطالبه داشته و مدیر ارشد و نمایندگان مکلف به پاسخگویی هستند افزود: بلاتکلیفی شهرداری و سرنوشت فوتبال به دلیل ضعف شدید عملکرد مدیری ارشد استان که غیربومی است اتفاق افتاده چراکه مدیر ارشد استان از همان روزهای اول قبول مسئولیت در گیلان، در تهران دنبال جایگاه دیگری بوده که نشان‌دهنده بی‌علاقگی وی نسبت به استان است.

نماینده مردم مجلس شورای اسلامی با تأکید بر ضعف عملکردی مدیر ارشد استان گیلان تصریح کرد: با وزیر کشور در این موضوع وارد بحث شدم چراکه بیش از این نباید حضور چنین افرادی به استان گیلان ضربه بزند ازاین‌رو، کسانی که منجر به انتخاب ایشان شدند باید پاسخگوی این مسئله باشند، هیچ‌کدام از نمایندگان استان موافق حضور ایشان در استان نبودند، لذا وزیر کشور باید پاسخگوی چنین انتخابی برای استان گیلان باشند.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با انتقاد از عملکرد مدیر ارشد استان گیلان گفت: شدیدترین و افراطی‌ترین حرکت علیه جریان انقلابی در استان در این زمان اتفاق افتاده زیرا دیده‌شده در هر رده مدیریتی تیم غیربومی تشکیل‌شده که هیچ علاقه‌ای به استان گیلان نداشته و تمام رفتار مدیران استان را کنترل می‌کند.

برخورد شدید مدیر ارشد استان با مدیران انقلابی

وی از برخورد شدید مدیر ارشد استان با مدیرانی که سمت‌وسوی انقلابی دارند خبر داد و افزود: اگر مدیری سمت‌وسوی انقلابی داشته باشد با آن‌ها برخورد شدید صورت گرفته و با جلوگیری از شرکت در جلسات با آن‌ها برخورد می‌شود، سؤال اینجاست آیا این‌ها به وظیفه خود عمل نمی‌کنند یا به دلیل مقاومت در تصمیمات ناپخته مجموعه، عزل می‌شوند؟

کوچکی نژاد با بیان اینکه این برخورد تنها متوجه جریان اصولگرا نیست، گفت: اصلاح‌طلبان مستقل و انسان‌های دلسوز که در برخورد با تصمیمات غلط مدیر ارشد استان ایستادگی می‌کنند نیز از برخوردهای مدیر ارشد استان مصون نمی‌مانند، زیرا از ورود این مدیران نیز به استانداری منع می‌شود، این برخورد در تاریخ استانداری استان گیلان بی‌سابقه است.

عضو فراکسیون ولایی مجلس شورای اسلامی بیان اینکه تهدید به قطع بودجه، برخورد مدیر ارشد استان با مدیرانی است که در مقابل تصمیمات غلط ایستادگی می‌کنند، گفت: بودجه در اختیار شورای برنامه‌ریزی استان است و مدیر ارشد خارج از چارچوب شورای برنامه‌ریزی، شخصاً و در تخصیص یا قطع بودجه تصمیم می‌گیرد درصورتی‌که استاندار حق چنین کاری را ندارد.

انتهای پیام/84007