سایت آمریکایی وترنز تودی با پرداختن به روابط تهران اسلام آباد نوشت: ایران و پاکستان می توانند ضمن مبارزه مشترک با تروریسم روابط خود را گسترش دهند.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

سایت آمریکایی وترنز تودی با پرداختن به روابط ایران و پاکستان و توجه ویژه به سفر اخیر عمران خان نوشت: تهران .اسلام آباد به فکر تشکیل نیروهای واکنش سریع علیه تروریسم هستند و این می تواند منجر به خشک شدن ریشه تروریسم در منطقه شود

این سایت به سخنان عمران خان اشاره کرده و تصریح کرد: نخست وزیر پاکستان به صراحت ممانع خود از دخالت هر کشوری در روابط تهران اسلام آباد را اعلام کرد و این میتواند نقطه بسیار مثبتی تلقی شود تا دو کشور بدون توجه به نظر سایر بازیگران منطقه ای روابط خوب خود را گسترش دهند.

پدیده تروریسم مشکلی است که تمام منطقه را درگیر خود کرده و مرز مشترک ایران و پاکستان نیز از این چالش دور نمانده است، اگر مسئولین دو کشور دست به دست هم دهند علاوه بر نابود کردن تروریسم فعال در مرزها میتوانند ارتباط خود را از حوزه امنیتی به حوزه های اقتصادی و فرهنگی نیز بکشانند.

گروهک تروریستی جیش الظلم در تلاش است تا به امنیت ایران آسیب بزند و ارتش آزادی خواه بلوچ و متحدان آن نیز امنیت پاکستان را نشانه رفتهاند، مسئولین ایرانی و پاکستانی اگر با هم متحد شوند میتوانند بر مشکلات غلبه کرده و تمام تروریستهای فعال در مرزها را از بین ببرند.

علاوه بر همکاری در برقراری امنیت مرزی می توان موضوع افغانستان را محور دیگری دانست که ظرفیت توسعه روابط ایران و پاکستان را دارد. دو کشور میتوانند در مورد افغانستان به موضع مشترکی دست پیدا کنند و برای صلح در این کشور نیز تلاش کنند و از این طریق نقش خود را در منطقه پر رنگتر کنند.

دیگر موضوعی که میتواند نقشی مثبت در توسعه روابط ایران و پاکستان ایفا کند همکاری های اقتصادی با محوریت بندرهای چابهار و گوادر است. کریدور اقتصادی چین و پاکستان اینک به یکی از مهمترین سیاستهای  اقتصادی اسلام آباد مبدل شده است و پاکستان از همکاری دیگر کشورها نیز استقبال می کند. این فرصت خوبی در اختیار مسئولین دوکشور قرار می دهد تا مبادلات تجاری خود را نیز از طریق مرزهای مشترک افزایش دهند.

نیاز پاکستان به انرژی و به خصوص گاز نیز از طریق ایران می تواند تامین شود، اگر اسلام آباد به سرعت مقدمات خرید گاز از ایران را انجام داده و خط انتقال گاز را در خاک خود کامل کند می تواند با قیمتی مناسب از ایران گاز خریداری کند.

این رسانه به چالش های پیش روی روابط ایران و پاکستان نیز اشاره کرده و دخالت کشورهای بیگانه در موضوعات مهم امنیتی میان تهران اسلام آباد را یکی از جدی ترین خطرات توصیف کرد. دستگیری «کلبوشن یادیو» جاسوس هندی در خاک پاکستان و اعترافات او نشان دهنده این است که برخی کشورها از نزدیک شدن ایران و پاکستان به یکدیگر هراس دارند و تلاش می کنند تا روابط دو کشور را تیره کنند.

یکی دیگر از بخش های مهمی که سایت وترنز تودی به آن اشاره کرده است نقش پر رنگ رژیم صهیونیستی برای تخریب روابط دو کشور است. این رسانه مدعی شد اسرائیل تلاش خود را برای از بین بردن روابط خوب تهران اسلام آباد انجام می دهد و از طریق متحدان خود در منطقه سعی می کند ثبات و امنیت مرزهای ایران و پاکستان را تخریب کند.

موضوع جنگ یمن و این احتمال که پاکستان بتواند نقش میانجگری خود را میان طرفین مناقشه ایفا کند نیز می تواند به گسترش روابط میان تهران اسلام آباد کمک کند. دراین خصوص نباید فراموش کنیم که «عمران خان» نخست وزیر پاکستان به صراحت اعلام کرده بود: تلاش خود را برای حل بحران یمن از طریق گفتگو و مذاکره میان طرفین انجام خواهیم داد.

در بخش پایانی این مقاله طولانی وترنز تودی به مواضع رهبر معظم انقلاب اشاره کرده و تاکید کرده است: برنامه ریزی حملات تروریستی در داخل ایران و پاکستان و دیگر کشورهای اسلامی تنها برای ایجاد تفرقه میان اهل سنت و شیعیان صورت می گیرد.

گفتنی است پس از روی کار آمدن عمران خان در پاکستان افق های تازه ای در روابط ایران و پاکستان به وجود آمد و بسیاری از کارشناسان معتقدند که دو کشور می توانند همکاری های خود را در منطقه گسترش دهند.