ایرنا: روزنامه مورنینگ پست هنگ کنگ نوشت نیاز است چین و ایران برای مقابله با تهدیدهای آمریکا و تحریم های ایران، روابط خود را تقویت کنند.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

این نشریه روز پنجشنبه در مطلبی خاطر نشان کرد چین می خواهد مناقشات تجاری خود را با آمریکا حل کند اما مانند ایران با تهدیدهای فزاینده واشنگتن روبرو است و در چنین شرایطی تقویت مناسبات جمهوری خلق چین و جمهوری اسلامی ایران اجتناب ناپذیر است.

این گزارش تاکید می کند که هر دو کشور با یکجانبه گرایی آمریکا روبرو هستند هر دو طرف از سوی آمریکا تحت فشارهای فزاینده تجاری قرار گرفته اند و برای همین تقویت مناسبات چین و ایران بویژه در زمینه اقتصادی عملی خواهد شد و این فرایندی است که بتدریج شکل گرفته است.

روزنامه ادامه می دهد که دولت دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا همزمان با تهدیدهای ایران برای چین چالش ایجاد کرده است این کشور به دنبال اعزام نیروی نظامی بیشتر به خاورمیانه است ناو هواپیمابر به منطقه اعزام کرده و تحریم های سرسختانه ای علیه ایران در نظر گرفته است.

به نوشته این روزنامه همزمان آمریکا فشارهای اقتصادی بر چین را افزایش داده و تعرفه بر روی کالاهای وارداتی از چین را بالا برده است و در تنگه تایوان و دریای جنوبی، چین را به چالش می کشد و مذاکرات آنها نیز متوقف شده است و مناقشات به طور جدی روابط دوجانبه را تحت تاثیر قرار داده است.

مورنینگ پست نوشت که بسیاری بر این باورند که جنس تهدیدها و تحریم های آمریکا علیه ایران و چین تشابهات زیادی دارد هر دو کشور مورد هجمه گسترده اقتصادی آمریکا قرار گرفته اند و آمریکا گستاخانه به آنها هشدار می دهد.

روزنامه از قول «شیایوشان» کارشناس دانشگاه یون نن در جنوب چین آورده است: چین و ایران دارای روابط اقتصادی بسیار نزدیکی هستند مراودات گسترده ای دارند در این شرایط دو کشور باید راه های گسترش همکاری اقتصادی را دنبال کنند.

وی می گوید که چین هم تحت فشار آمریکا قرار دارد اما برای مقابله با این کشور می تواند خریدهای نفتی خود را از ایران ادامه دهد و با ارزهای یورو و یوان (پول ملی چین) با ایران تسویه حساب کند.

روزنامه هنگ کنگی همچنین سفر اخیر جواد ظریف وزیر خارجه ایران به چین و دیدارش با وانگ یی همتای چینی خود را نشانه ای از تقویت روابط دو کشور در مواجهه با تهدیدهای آمریکا دانسته است.