پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

چند مقام آمریکایی به خبرگزاری رویترز گفته‌اند نگران هستند که تنش‌های اخیر با ایران و حضور در غرب آسیا، واشنگتن را از رقابت با چین و روسیه غافل کند.

کارشناسان آمریکایی: تنش با ایران، ما را از رقابت با چین غافل می‌کند

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، خبرگزاری «رویترز» در گزارشی با موضوع سفر پیش روی «پاتریک شاناهان» وزیر دفاع موقت آمریکا به کشورهای آسیایی، به نقل از چند مقام و کارشناس آمریکایی نوشته است که این نگرانی وجود دارد که تمرکز بر ایران، آمریکا را از «رقابت قدرت‌های بزرگ» و تلاش برای مهار چین و روسیه غافل کند.

در سند راهبرد دفاع ملی ایالات متحده که در سال 2017 منتشر شد، دولت کنونی آمریکا بر خلاف دولت پیشین این کشور که مبارزه با تروریسم را اولویت نخست عنوان می‌کرد، رقابت با چین و روسیه را به عنوان اولویت اصلی آمریکا معرفی کرده و دوران حاضر را «عصر رقابت قدرت‌های بزرگ» توصیف کرده است.

شاناهان در روز نخست فعالیتش به عنوان وزیر دفاع موقت هم به کارکنان پنتاگون گفت فقط بر «چین، چین و چین» متمرکز باشند.

با این وجود، تنش‌های لفظی اخیر با ایران و اعزام ناوگروه، بمب‌افکن، سامانه‌های پدافندی و چند صد نظامی بیشتر به غرب آسیا، این نگرانی را در برخی از کارشناسان و مقام‌های آمریکایی ایجاد کرده که واشنگتن از رقابت با پکن و مسکو غفلت کند.

«مارا کارلین» از مقام‌های سابق پنتاگون و کارشناس کنونی اندیشکده «بروکینگز» می‌گوید: «عمده‌ترین راه برای از بین بردن راهبرد دفاع ملی و تمرکز آن بر رقابت بلندمدت و آمادگی برای احتمال درگیری با چین و روسیه، آغاز جنگی دیگر در خاورمیانه است.»

به گفته کارلین، حتی برنامه‌ریزی و افزایش آمادگی برای درگیری در غرب آسیا هم کافی است تا پنتاگون از مأموریت محوله در اسناد بالادستی خود غافل بماند.

یک مقام آمریکایی که خواسته نامش فاش نشود، گفته یکی از دغدغه‌های سران پنتاگون، آثار درگیری نظامی با ایران بر وضعیت رقابت با چین و روسیه است. به گفته وی، واشنگتن امیدوار بوده با انجام «اقدامات بازدارنده» از جمله اعزام ناوهواپیمابر به خلیج فارس، خطر درگیری نظامی با ایران کاهش یابد.

«آبراهام دنمارک» معاون سابق دستیار وزیر دفاع آمریکا در امور آسیای شرقی می‌گوید متحدان آسیایی آمریکا به شدت به میزان تمرکز واشنگتن بر چین حساس هستند و هرگونه تحول مرتبط با این موضوع را رصد می‌کنند.

به گفته دنمارک، «آن‌ها به دقت لحن ما، سرمایه‌گذاری‌های ما، و استقرار نیروهای ما خارج از محدوده آسیا را رصد می‌کنند و میزان پایداری تعهد آمریکا به آسیا را مورد سؤال قرار می‌دهند.»

به نوشته رویترز، قرار است این هفته شاناهان با حضور در اجلاس سالانه دفاعی «شانگری لا» سنگاپور، چشم‌انداز آمریکا برای منطقه آسیا پاسیفیک و رویکرد واشنگتن در قبال چین را تشریح کند. این سخنرانی در شرایطی صورت می‌گیرد که آمریکا و چین درگیر یک جنگ تعرفه‌ای هستند و در عین حال هر دو برای افزایش نفوذ در منطقه آسیاپاسیفک تلاش می‌کنند.

به گفته یک مقام ارشد پنتاگون، شاناهان در این سخنرانی بر پایدار بودن تعهد ایالات متحده به متحدان آسیایی خود تأکید می‌کند.

وی می‌گوید: «چیزهای زیادی هست که ما به عنوان یک قدرت جهانی امکان مشارکت در آن را داشته باشیم. اما این سفر، بیشتر برای نمایش دادن و تأکید کردن بر نحوه بروز تعهد ما [به آسیا] است.»

شاناهان در این تور منطقه‌ای که اولین سفر او به شرق آسیا به شمار می‌آید، علاوه بر سنگاپور، به اندونزی، کره جنوبی و ژاپن هم می‌رود. انتظار می‌رود شاناهان در جاشیه اجلاس شانگری لا با وزیر دفاع چین هم ملاقاتی داشته باشد.

قرار است پنتاگون به زودی سند تازه‌ای درباره راهبرد نظامی ایالات متحده و برنامه‌های واشنگتن برای سرمایه‌گذاری نظامی در منطقه آسیاپاسیفیک منتشر کند.

«الدبریج کولبی» که ریاست کارگروه تدوین سند راهبرد دفاع ملی ایالات متحده را بر عهده داشته، درباره چین می‌گوید: «چین می‌تواند جهان را تغییر دهد... نمی‌توانیم شکست در آسیا را تاب بیاوریم. آسیا نگین تاج پادشاهی است.»

کولبی که در حال حاضر کارشناس موسسه امنیت آمریکایی جدید است، می‌گوید از همین رو، هرچند آمریکا باید به حضور در غرب آسیا ادامه دهد، اما باید از میزان تنش‌ها در این منطقه بکاهد.