یک فعال اصلاح‌طلب می‌گوید رئیس‌جمهور از اختیارات موجود هم استفاده مطلوب نکرده و همسو نبودن سیستم اجرایی دولت، از جمله دلایل مشکلات فعلی است.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

غلامرضا انصاری درباره ادعای روحانی مبنی بر کافی‌نبودن اختیاراتش به روزنامه آرمان گفت: آقای حسن روحانی پیش از انتخاب به‌عنوان رئیس جمهور بیش از 30 سال در رده‌های مدیریتی نظام جمهوری اسلامی حضور داشت و مشکلات و کاستی‌های موجود را می‌شناخته، او کسی نبود که تازه‌وارد سیاست شده باشد و از خلأهای موجود آگاهی نداشته باشد. در نتیجه اگر وعده‌ای داده شده یا اگر قول پیگیری مطالباتی به مردم داده شده، دیگر نمی‌توان گفت، خواستم اما نشد. انصاری اضافه‌کرد: او می‌دانست در نظام ما چه کارهایی شدنی است و چه کارهایی ناشدنی. با این همه آقای روحانی هرچند محدود، اختیاراتی دارند و انتظار از او این است که حداقل در این حوزه‌ها درست و برمبنای وعده‌هایش عمل کند، ضمن اینکه باید یادآوری کرد در همین زمینه‌ها هم که اختیارات کافی وجود دارد، عملکرد رئیس جمهور برای رأی‌دهندگان و جناح‌های سیاسی همسو با دولت راضی‌کننده نبوده است در طول چهار دهه گذشته شاهد روی کارآمدن دولت‌های زیادی بودیم و هر کدام از این دولت‌ها راه‌ و روش و اعتقادات خود را داشتند.

وی‌گفت: در تمام این دولت‌ها که روی کار آمدند، اکثریت بدنه دولت همگام و همراه با سیاست‌های رئیس جمهور وقت بودند و از او در راه رسیدن به اهدافش حمایت می‌کردند. متأسفانه امروز این‌گونه نیست و بدنه اجرایی دولت کمترین تناسب را با اهداف و برنامه‌های رئیس جمهور دارند.

عضو سابق شورای شهر تهران می‌گوید: در همان محدوده‌ای که دولت اختیار دارد، آن‌گونه که باید و شاید عمل نشده است. گذشته از موضوعاتی که در اختیار رئیس جمهور نیست، آیا اختیار عزل و نصب وزرا با کسی غیر از رئیس جمهور و مجلس است؟ چرا در این زمان حساس باید وزرای غیرهمسو در کابینه حضور داشته باشند؟ آقای روحانی باید تجدیدنظر کند و از افراد خوشنام که همسو و همراه با سیاست‌های دولتش باشند، استفاده کند.

انصاری خاطرنشان کرد: طبیعی است که در چنین شرایطی به تیم اجرایی بسیار قوی نیاز داریم. وزرایی باید سرکار باشند که تخصص، قدرت و شجاعت داشته باشند و از فشارها نهراسند. برخی مدیران به‌جای اینکه بتوانند باری از روی دوش دولت بردارند، خود از عوامل بحران می‌شوند و رئیس جمهور باید به این مسائل توجه داشته باشد.