ترامپ دچار آشفتگی در تصمیم‌گیری سیاست خارجی و تضاد اعلام مواضع و رویکردها بوده است

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

آرمان- : جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا که به ابوظبی سفر کرده است در جمع خبرنگاران در سفارت واشنگتن در ادعایی بی‌اساس گفت که «تردید ندارد ایران پشت ماجرای حمله به چند نفتکش در بندر فجیره در امارات قرار دارد.» از سوی دیگر سیدعباس عراقچی در قطر گفت: «با سازوکارهایی همچون تشکیل مجمع گفت‌وگوهای منطقه‌ای در خلیج فارس و امضای پیمان عدم تجاوز می‌توان راه‌های اعتمادسازی و تعامل سازنده بین کشورهای همسایه را هموار کرد.» با کنار هم قرار دادن این دو خبر می‌توان نتیجه گرفت دو جریان در منطقه یکی به رهبری واشنگتن در خصوص ایران‌هراسی و از سوی دیگر تهران به منظور کاهش تنش و تعامل سازنده با کشورهای منطقه به راه افتاده است. به همین منظور «آرمان» با رامین مهمانپرست سخنگوی اسبق وزارت خارجه گفت‌وگوی کوتاهی ترتیب داده که در ادامه می‌خوانید:

دکتر ظریف طی روزهای گذشته مساله پیمان عدم تجاوز میان کشورهای منطقه را مطرح کرده بودند از دیدگاه شما این پیشنهاد تهران تا چه اندازه‌ای می‌تواند به استقرار ثبات، صلح و امنیت در منطقه کمک کند؟

در خصوص روابط میان همسایگان و وحدت بین جهان اسلام و حمایت از کشورهای اسلامی باید بدانیم که این مساله جزو اصول اولیه انقلاب اسلامی ایران بوده است. یکی از مهم‌ترین شعارهای انقلاب ایران وحدت مسلمانان جهان و اولویت دادن به روابط با همسایگان بوده است. طبیعی است که برای ایران امنیت منطقه اولویت اصلی است. چون امنیت کشورهای منطقه با یکدیگر گره خورده است. این مساله را نباید فراموش کرد که اگر کسی بخواهد به یکی از کشورهای منطقه تعرضی کند این مسئولیت بر عهده همه کشورهای منطقه است که به یاری کشور مورد نظر شتافته و اجازه ندهند تا کشورهای اسلامی مورد تعرض قرار گیرند. این مسائل جزو بحث‌های اساسی انقلاب مردم ایران بوده و هست. مقام معظم رهبری بارها بر این مساله تاکید داشته‌اند که اولویت سیاست خارجی ایران در بهبود روابط با همسایگان بوده است. مشکلاتی که در منطقه شاهد هستیم ناشی از دخالت بیگانگان و کشورهای فرامنطقه‌ای است. به گونه‌ای که این کشورها برای تامین منافعشان سعی می‌کنند دخالت‌هایی را انجام داده و بهانه‌هایی را برای حضور نامناسب خودشان در منطقه پیدا کنند. مساله ایجاد و تقویت گروه‌های تروریستی و یا ایجاد اختلاف میان کشورهای منطقه همان‌گونه که همگان می‌دانند بیشترین منافع را از این گونه اقدامات رژیم صهیونیستی در منطقه می‌برد و عامل اصلی ایجاد نا امنی و اختلاف و همچنین تقویت گروه‌های تروریستی همواره رژیم صهیونیستی و حامیان آن همانند ایالات متحده برده است. بنابراین کشورهای منطقه می‌بایستی با نوعی دوراندیشی منافع بلندمدت خودشان را در نظر بگیرند و دعوت جمهوری اسلامی ایران را که برای چندمین بار مطرح شده برای ایجاد یک پیمان دسته‌جمعی در منطقه برای پیمان عدم تعرض به کشورهای منطقه و ایجاد یک محیطی امن و با ثبات و زمینه‌سازی برای رشد و پیشرفت کشورهای اسلامی، کشورهای منطقه باید این پیشنهاد را بپذیرند و فرصت‌ها را از دست ندهند. نبایستی فریب دشمنان اسلام و کشورهای اسلامی منطقه را خورد و نباید در دام صهیونیست‌ها و حامیانشان اسیر شد.

جان بولتون در جمع خبرنگاران در سفارت آمریکا در ابوظبی اعلام داشته که تردید ندارد که ایران پشت ماجرای حمله به چند نفتکش در بندر فجیره امارات قرار دارد. مشخصا مشاور امنیت ملی ایالات متحده از ایران هراسی در میان کشورهای منطقه چه اهدافی را دنبال می‌کند؟

به نظر می‌رسد شخصیت جان بولتون برای همگان کاملا روشن است. تندروی‌های افراطی بولتون و همپیمانی‌اش با گروه‌های تروریستی مانند منافقین دیگر بر کسی پوشیده نیست. بر همگان روش است که بولتون اهداف جسورانه‌ای بر علیه ملت ایران دنبال می‌کند و اظهارات ایشان همواره کینه‌توزانه بوده است. به نظر می‌رسد مردم کشورمان و تمامی کسانی که از جنایات منافقین مطلع هستند سخنان مشاور امنیت ملی آمریکا را در چارچوب سخنگوی یک گروه تروریستی همچون منافقین ارزیابی کرده و برای این سخنان ارزشی قائل نیستند. بولتون بیش از تندروی‌های ترامپ آبروی کشور و مردم بزرگ آمریکا را برده است. حضور و فعالیت بولتون در کاخ سفید می‌تواند سرعت خیلی بالاتری به آبروریزی و بی‌هویتی دولت ایالات متحده آمریکا در نوع برخوردش در صحنه‌های بین‌المللی ومسائل سیاست خارجی بدهد. لذا مواضع ضدایرانی کینه‌توزانه بولتون ارزش پاسخگویی ندارد. مبنای مواضع بولتون نظرات گروه‌های تروریستی همچون گروهک تروریستی منافقین است.

ترامپ صراحتا اعلام داشته که خواهان تغییر نظام در ایران نیست و در عین حال از مساله میانجی‌گری میان تهران-واشنگتن استقبال کرده است. آیا این مواضع ادعایی در چارچوب سناریوی فریب بوده و یا دنبال کاهش تنش است؟

ترامپ دچار آشفتگی در تصمیم‌گیری سیاست خارجی و تضاد اعلام مواضع و رویکردها بوده است. به گونه‌ای که مشاورانی که به ترامپ در زمینه مسائل سیاست خارجی مشاوره می‌دهند دچار یک آشفتگی در تصمیم‌گیری هستند. زمانی که در یک کشور بزرگ سیاست خارجی یک دولت دچار چنین آشفتگی‌هایی می‌شود معنی آن این است که دیگر سخنان و مواضع مقامات آن کشور اعتبارش را از دست می‌دهد و کسی دیگر نمی‌تواند به چنین سخنان و مواضعی اعتماد داشته باشد. زمانی که کشوری ادعای ابرقدرتی را در دنیا دارد و در تمامی مسائل ورود کرده و تعهدات بین‌المللی را به راحتی زیر پا می‌گذارد و اقداماتی که توسط روسای جمهور پیشین انجام شده آنها را بی‌ارزش تلقی می‌کند. بنابراین حرف‌ها و سخنان این دولت را می‌بایستی در راستای رویکردی که اعتبارش را از دست داده باید تلقی کنیم. ترامپ روش‌های اشتباهی را تاکنون در خصوص مسائل مختلف دنبال کرده است. بارها مقامات کشور به رئیس‌جمهور آمریکا تاکید داشته‌اند که راه کنار آمدن با ملت بزرگ ایران برخورد از موضع قدرت و زورگویی و تحمیل نقطه نظرات و خواسته‌های بیجا نیست. اگر کسی بخواهد با مردم ایران از راه دوستی وارد شود باید رفتار غلطش را کنار گذاشته و ثابت کند که برای ادعاهای تازه‌اش شواهدی در دست دارد. به نظر می‌رسد مهم‌ترین مساله‌ای که ترامپ باید در دستور کارش قرار دهد این است که رفتار غیر منطقی و متناقض در رد قوانین و تعهدات بین‌المللی و خروج از برجام را اصلاح کند. ترامپ باید نشان دهد که واقعا دچار اشتباه شده است. اگر رئیس‌جمهور آمریکا سیاستش را تغییر دهد باید در عمل به اشتباهاتش پی برده باشد و باید در عمل دست به اقداماتی بزند که مسئولان کشورمان به آن پیشنهادات فکر کنند. موضع کنونی ترامپ به دلیل موضع محکم مسئولان کشورمان است هر زمانی که آمریکایی‌ها از موضع تهدید وارد می‌شوند یک نوع انسجام و استحکام و وحدتی در کشورمان ایجاد می‌شود که این مساله به فرهنگ و اعتقادات مردم کشورمان باز می‌گردد. بعد از آنکه آمریکایی‌ها متوجه می‌شوند روششان غلط بوده، سعی می‌کنند از راه دیگری در میان این وحدت انسجام جدایی بیندازند. ترامپ باید در راه نشان دادن صداقت و قبول اشتباهات گذشته‌اش در رابطه با ملت بزرگ ایران دست به اقدامات عملی بزند تا در داخل کشور ایران توجهی به سخنان ایشان صورت گیرد.