فارس: وزیر خارجه روسیه از آمادگی این کشور برای میانجی‌گری بین ایران، آمریکا و کشورهای عربی خبر داد.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

«سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه امروز (جمعه) اعلام کرد که مسکو از آغاز مذاکرات بین ایران و ایالات متحده برای کاهش تنش‌های اخیر استقبال می‌کند.

لاوروف که به ژاپن سفر کرده، طی نشست خبری در سفارت روسیه در توکیو، با بیان اینکه مسکو خود را به عنوان واسطه بین ایران و آمریکا تحمیل نمی‌کند، گفت: «لکن ما از آغاز مذاکرات بر مبنای احترام متقابل و همچنین بدون هیچگونه پیش‌شرطی استقبال می‌کنیم».

به نوشته وبگاه شبکه «المیادین» وی در این‌باره توضیح داد: «اما معتقدیم مذاکراتی که از این نقطه شروع شود که "اول شما را در مضیقه اقتصادی قرار می‌دهیم و بعد شما برای مذاکرات التماس کنید"، را نمی‌توان به‌عنوان الگویی برای رفتار در عرصه بین‌المللی در نظر گرفت».

وزیر خارجه روسیه با بیان اینکه برخی کشورهای عربی «توافق عدم تجاوز» به ایران پیشنهاد داده‌اند، از آمادگی مسکو برای میانجی‌گری و تسهیل در روند امضای این معاهده خبر داد.

لاوروف از روز گذشته (پنجشنبه) به همراه «سرگئی شویگو» وزیر دفاع روسیه برای پیگیری مذاکرات موسوم به 2+2 روسیه و ژاپن، به توکیو سفر کرده است. دو کشور به صورت دوره‌ای نشست‌هایی را برای بحث درباره موضوعات سیاسی و امنیتی، با حضور وزرای دفاع و خارجه، برگزار می‌کنند. قرار است دور بعدی این گفت‌وگوها در روسیه برگزار شود.

ایران در حالی یکی از موضوعات مورد بحث در نشست توکیو بوده که ژاپن اخیرا از «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا میزبانی کرده است. ترامپ در این سفر گفت واشنگتن به دنبال گفت‌وگو با ایران است و از تلاش‌های ژاپن برای میانجیگری استقبال می‌کند. گفته می‌شود قرار است «آبه شینزو» نخست‌وزیر ژاپن به زودی به تهران سفر کند.

 

دیدار لاوروف و شویگو با همتایان ژاپنی

 

وی در نشست خبری مشترک با «کونو تارو» وزیر خارجه ژاپن گفت که در مذاکرات دوجانبه درباره «منع اشاعه هسته‌ای، برنامه هسته‌ای ایران و چند موضوع منطقه‌ای و بین‌المللی دیگر» صحبت کردند.

یک مقام وزارت خارجه ژاپن بعد از دیدار وزرای خارجه و دفاع ژاپن و روسیه نیز گفت روسیه از تلاش این کشور برای کاستن از تنش‌ها میان ایران و آمریکا حمایت می‌کند.

مقامات آمریکایی طی چند هفته اخیر، از ترامپِ رئیس‌جمهور گرفته تا بولتونِ مشاور امنیت ملی و پامپئو وزیر خارجه، بعد از خروج از توافق هسته‌ای و تشدید تحریم‌ها در سالگرد خروج، در واکنش به تصمیم ایران برای کاهش برخی تعهدات برجامی زبان به تهدید نظامی گشوده و اقدامات تحریک‌آمیزی نیز چون اعزام ناو هواپیمابر یا بمب‌افکن به منطقه را در دستورکار خود قرار دادند.