وزارت خارجه لبنان اعلام کرد مقامات ایران با درخواست ریاست جمهوری لبنان برای آزادی وکیل «نزار زاکا» همراهی نشان دادند.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش  تسنیم به نقل از خبرگزاری رسمی لبنان، وزارت خارجه لبنان اعلام کرد ریاست جمهوری لبنان، سرلشگر عباس ابراهیم را مامور پیگیری مسئله «نزار زاکا» از طریق هماهنگی با سفارت لبنان در تهران کرده است.

یش از این برخی منابع از جمله «نور نیوز» گزارش داده بودند «میشل عون»، رئیس جمهور لبنان از مسئولین ایران خواسته است، «نزار زاکا» شهروند لبنانی که در خدمت سرویس جاسوسی آمریکا بوده و پس از دستگیری، دوران محکومیت خود را در ایران سپری می‌کند، آزاد شود.

این منابع گفته‌اند این درخواست به دلیل نقش و جایگاه تاثیرگذار رئیس جمهور لبنان در حمایت و پشتیبانی از جریان مقاومت با نظر مثبت بررسی شده و به احتمال قوی به زودی اجرایی می شود.

ماجد دیماشکیه»، وکیل نزار زاکا به خبرگزاری آسوشیتدپرس این خبر را تأیید کرده و گفته آزادی او به دلیل میانجی‌گری مقام‌های ارشد لبنانی از جمله «میشل عون» و «سعد الحریری»، نخست‌وزیر لبنان زمینه آزادی او فراهم شده است. 

به گزارش تسنیم، نزار زاکا که از او به عنوان گنج پنهان ایالات متحده یاد می‌شود، فارغ‌التحصیل آکادمی نظامی «ریور ساید» آمریکا در سال 1985 و عضو شورای فارغ‌التحصیلان این آکادمی است. علاوه بر این، 2 تن از فرزندان وی نیز در این آکادمی تحصیل کرده‌اند.

این جاسوس آمریکایی-لبنانی که دبیرکلی سازمان عربی اطلاعات و ارتباطات بوده، در زمینه فضای سایبری نیز فعالیت‌های مختلفی انجام داده و در اسنادی که از ویکی لیکس منتشر شده، آمده است: او پیش از این حامی جریان آزاد ملی لبنان بوده است، اما بعدها و در سال 2009 مسئولیت ستاد انتخاباتی جریان 14 مارس در منطقه زحله را به عهده گرفت.

بنا بر این گزارش، وی از افراد مورد اعتماد آمریکا محسوب می‌شده و سفارت آمریکا با وی در بیروت ارتباط نزدیکی داشته است.