مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از ورود اینستکس به مرحله عملیاتی خود خبر داد.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد مکانیسم مالی ایران و اروپا موسوم به اینستکس وارد مرحله عملیاتی خود شده است.

موگرینی در یک کنفرانس خبری مشترک با «شاه محمود قریشی»، وزیر امور خارجه پاکستان در بروکسل اعلام داشت: من می‌توانم تأیید کنم که بخش سیاست خارجی اتحادیه اروپا جمعه نشستی درباره برجام خواهد داشت. ما نه اکنون بلکه از زمان امضای این توافق همه تلاش خود را برای عملی کردن این مکانیسم انجام داده ایم.

وی افزود: اینستکس اکنون با همکاری کشورهای عضو برجام از جمله روسیه و چین و جامعه بین المللی به مرحله اجرا رسیده است. ما از زمان امضای برجام تا به امروز همه تلاش خود برای حفظ این توافق انجام داده ایم.

موگرینی ادامه داد: ما همچنان در این روزها که شاید در بدترین شرایطی باشیم که می‌توان تصور کرد به این تلاش ادامه خواهیم داد. همانطور که پیشتر نیز گفته بودم برجام در خود مکانیسم‌هایی را دارد که در صورت عدم پایبندی به آن قابل اجرا است.

این گفته موگرینی در رابطه با خروج آمریکا از برجام و ادامه به اعمال تحریم‌هایی بود که باعث ضعیف شدن روابط اقتصادی ایران صورت گرفت.

در پاسخ به اینکه آیا اتحادیه اروپا و تروئیکا پس از تصمیم ایران مبنی بر تعلیق ۶۰ روزه تعهدات برجامی خود این مکانیسم را راه اندازی خواهند کرد یا خیر پاسخ داد: احتمالاً در روزهایی آتی اخبار جدیدی از ما خواهید شنید. چرا که همانطور که می‌دانید ما مدت هاست بر روی مکانیسمی که اجازه مبادلات تجاری قانونی با ایران را فراهم کند کار کرده ایم.

وی در خاتمه اظهار داشت: اکنون می‌توانم بگویم من باور دارم این مکانیسم آماده اجرا شدن است و امیدوارم وسیله‌ای باشد که باعث حفظ تعهد ایران به برجام شود.

به گزارش مهر، ساز و کار حمایت از مبادلات تجاری موسوم به «اینستکس» توسط آلمان، فرانسه و انگلیس، اوایل فوریه سال ۲۰۱۹ (بهمن ۱۳۹۷) نهایی و ثبت شد؛ اما از آن روز تا به حال هنوز این ساز و کار عملیاتی نشده است.

چندی پیش و در سالگرد نقض یکجانبه برجام توسط آمریکا جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد که برخی اقدامات خود در ارتباط با برجام را متوقف کرده و فرصتی ۶۰ روزه به کشورهای باقی مانده در توافق می‌دهد تا به تعهدات بانکی و مالی خود عمل کنند.