حسن بیادی دبیرکل جمعیت آبادگران جوان گفت: معلوم نیست که اگر در یک سیستم پارلمانى و یک حزب فراگیر و موثر بود ظریف را انتخاب می شد یا نه، جای بحث دارد.

بیادی: در مورد نامزدی لاریجانی نظر منفی وجود دارد/ قالیباف کاندیدای مجلس نمی شود مگر در شرایط خاص
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

حسن بیادی را همه به صراحت بیان می شناسند. او میهمان مثلث آنلاین بود و درباره خبرهای سیاسی، معادلات انتخابات مجلس 98 و ریاست جمهوری 1400 با او به گفتگو نشستیم.

مشروح این گفتگو را در ادامه بخوانید.

*از میان شخصیتهای سیاسی کشور به نظر شما کدام یک برای انتخابات ریاست جمهوری 1400 مناسب تر است؟

            ⁃           بخاطر معضلاتى که در ساختار مدیریت اجرایی گفتم آنهایی که مناسب اند نمی توانند جلو بیایند.

 

*نام ببرید.

            ⁃           نمی شود ، شاید راضی نباشند که اسامی شان را ببریم.

 

*به عنوان یک شخصیت سیاسی نظرتان را بفرمایید.

            ⁃           نه، نمی توانم بگویم. ببینید! الان سرمایه های نیروی انسانی خیلی زیادی داریم اما به واسطه باندهای متصل به قدرت و ثروت فرصت از آنان سلب شده است باندهایى که به خاطر اینکه به کرسی ریاست مجلس و شورا و مجلس و وزارتخانه برسند و یا این کرسی ها را از دست ندهند، حاضرند انقلاب را هم از دست بدهند. اما ما کسانی را داریم که دلسوزند. تمام زندگی شان را برای این انقلاب گذاشته اند. چه در زمان جنگ و چه بعد از جنگ. از خانواده، فرزندان، سبک، سیاق و پاکدستی و صداقت در گفتار و سلامت در عمل شان مشخص است. قابل دسترس هم هستند ولی چون باندها نفوذشان بیشتر و در همه جا هستند و حتى در سه قوه نفوذ هم دارند از جمله صداوسیما و بعضی از رسانه ها حتما آنها پیروزند چون هم پول و هم قدرت دارند. فرض کنید این افراد اصلح می خواهند نماینده مجلس شوند با این  روش غلط انتخابات حتما باید هزینه میلیاردی کند و در هیچ لیستى هم آنان را قرار نمیدهند شما بفرمائید از کجا بیاورد؟ مگر انتخابات در یک روستاى هزار نفره است که هزینه نداشته باشد.

 

قالیباف برای انتخابات مجلس نمی‌آید مگر در شرایط خاص

 

*به نظرتان آقای قالیباف برای انتخابات مجلس کاندیدا می شوند؟

            ⁃           من فکر نمی کنم ایشان هم کاندیدای مجلس شوند مگر شرائط خاصى وجود داشته باشد.

 

لاریجانی در مجلس موفق نبود و در اجرا هم جایگاهی ندارد

 

*نگاهی وجود دارد مبنی بر اینکه آقای لاریجانی دیگر کاندیدای مجلس نمی شود و آقای قالیباف نامزد مجلس می شوند؟

            ⁃           من فعلا چنین استنباطی ندارم. ولى این را هم بدانید که  شانس پیروزى آقای قالیباف درانتخابات ریاست در جمهوری از آقای لاریجانی بیشتر است. آقای لاریجانی الان در جامعه اجرایى جایگاهی ندارد مگر با هلیکوپتر بالا ببرند! الان هم در این دو دوره مجلس خیلی موفق نبوده است اما اینکه چطور به ایشان براى ریاست در مجلس رای می دهند یک بحث است و بحث دیگر خروجی این مجلس است که می توان فهمید موفق بوده یا نبوده. برخی مردم می گویند ما مگر اصلا مجلس داریم؟ اکثر سیاسیون هم این عقیده را دارند. مجلس گرفتار روزمره گی است ویا اینکه تصمیماتشان مصلحتی است. درحالی که مجلس نباید این شکلی باشد مجلس باید سطحش ملى و روحیه انقلابى و نظارتى قاطعانه بر همه کشور داشته باشد و با پاکدستى و آزاداندیشى با نابرابریها به نفع مردم وکشور برخورد کند.

 

نظام حزبی داشتیم، ظریف را برای ریاست جمهوری انتخاب نمی‌کرد

 

*به نظرتان آقای ظریف شانس ورود به صحنه انتخابات ریاست جمهوری را دارد؟

            ⁃           تا زمانی که ساختار اجرایی کشورمان این طوری است هر کسی می تواند بیاید آقاى ظریف هم هکذا چون احزاب و مردم نقش مهمی ندارند در زمان نزدیکى به انتخابات باندها یک جریان سازی و جوسازی به موقع ایجاد  و مردم را بین شرع و عقل و عرف گرفتار می کنند و چون مردم انقلاب را دوست دارند و حراست از دستاوردهای انقلاب را وظیفه خودشان می دانند مى آیند و رأى هم می دهند تاریخ بیانگر این است که در این 40 سال آمدند و باز هم می آیند. ولی فکر می کنم مسئولین  از آبروداری مردم انقلابى و ایثارگر استفاده درستی نمی کنند.

 

*مشخصا آقای ظریف چطور؟

با شرائط کنونى همانطور که گفتم ایشان هم ظرفیتش را دارد. اما معلوم نیست که  اگر در یک سیستم پارلمانى و یک حزب فراگیر و موثر بود ایشان را انتخاب می شد یا نه، جای بحث دارد.

 

*یعنی به نظر شما انتخاب نمی کرد؟

            ⁃           اگر حزبی بود، نه.

 

برجام براى حضور ظریف در انتخابات منفعتى ندارد

 

 

*چرا کسی مثل ظریف را انتخاب نمی کرد؟

            ⁃           شکی نیست که ایشان در مسئولیت خود زحمات زیادى را متحمل شده اند و صدالبته که توافق برجام محاسن زیادى داشت و من نمی خواهم آن را رد کنم خیلی ها هم بى انصافى می کنند مثلاً اگر ما برجام را امضا نکرده بودیم، الان برای صحبت کردن با دنیا چه مدرکی در دست داشتیم؟ حالا در آن برجام چه مواردی نوشته شده و چه کارهایی انجام شده چه کوتاهى هایى صورت پذیرفته جاى خود محفوظ است و   باید بهتر از آن عمل مى کردیم من هم این موارد را بعضاً قبول دارم ولى این پارامترها همه جا آثار مثبت در بین مردم تلقى نشده است و براى حضور ایشان در انتخابات منفعتى نداشته است.

 

حاج قاسم سلیمانی از اصلحین برای ریاست جمهوری است

 

 *در مورد حاج قاسم سلیمانی برخی می گویند با توجه به فضای سیاسی پیش آمده، ....

            ⁃           بنده  جناب آقای سرلشگر قاسم سلیمانی  را از اولیای خدا می دانم و عاشق ایشان هستم همانطور که بسیاری از مردم هم به ایشان عشق میورزند، على ایحال فکر می کنم که آمدن ایشان به صلاح نیست. اگرچه اعتقاد دارم ایشان این شایستگی ها را دارد که بتواند کشور را اداره کند.، ظرفیت های بالقوه آقای قاسم سلیمانی خیلی بیشتر بعضى از کسانیست که با هزینه گزاف و با  پروپاگاندا و جوسازى هاى پشت پرده سر کار آمده اند شک نکنید ایشان بدون هزینه خیلی محبوب تر و عاقل تر و مختصص تر و جهان دیده تر از آنهاست. این نظر من است.

 

*پس گزینه خوبی می توانند باشند و یک اصلح برای انتخابات ریاست جمهوری هستند.

            ⁃           به یقین از  اصلحین هستند اما در این شرایط فعلی که ایشان یک حرکت عظیمی را در منطقه دارند مدیریت می کنند شخصاً موافق نیستم . فقط مقام معظم رهبری می توانند تصمیم بگیرند که این شدنی است یا نه. چون ایشان تحت ولایت مقام معظم رهبری هستند و بدون نظر ایشان نمی توانند به این کارها را ورود پیدا بکنند.

 

*نکته دیگر در مورد اصلح طلبان هست. اصلاح طلبان می گویند ما حاضر نیستیم دیگر تابلوی خودمان را به کسی قرض دهیم. با توجه به تجربه ای که با آقای روحانی داشتند. فکر می کنید اینها سمت آقای لاریجانی بیایند و با ایشان برای انتخابات مجلس یا ریاست جمهوری یک کمپین انتخاباتی را شکل دهند یا اینکه به سمت آقای لاریجانی هم نمی روند. با توجه به انتخابات هیات رئیسه ای که امسال انجام شد.

            ⁃           اینکه چه کسی این حرفها را می زند، مهم است. باید ببینیم اصلاح طلبان اصلى و سران آن این آقایان که این حرفها را می زنند قبولشان دارند یا نه. به نظرم جایگاه آقای خاتمی و آقای عارف و برخی از این بزرگواران مثل سیدحسن خمینی را باید از اینها جدا کرد. من فکر می کنم این بزرگواران خیلی عاقلانه تر از اینها می توانند تصمیم بگیرند. این افراد که این حرفها را میزنند خیلی هایشان از خط اصلاح طلبی یکبار خارج شده و خطوط قرمز را رد شده اند و دیده اند نتیجه ای نداشته باز دوباره برگشته اند و یک حرکت دیگری را شروع کرده اند که باز از خطوط قرمزهای دیگر هم عبور کنند. و تا کنون هزینه های بزرگی را به خاطر حرکتهای غلطشان به جامعه اصلاح طلبی تحمیل کرده اند. شما اگر فکر می کنید تابلوی خودشان را به آقای روحانی قرض داده اند، چه کسی قرض داده؟ آیا خودشان می توانستند این کار را بکنند. یعنی انقدر بی حساب است که شما میتوانید آقای عارف جناح چپ را کنار بزنید و آقای روحانی جناح راست را در حیطه جناح چپ سر کار بیاورید؟ ببینید! مردم همه متوجه این کار هستند که چون ساختارمان غلط است بالاخره یک کارهایی در سطح بالا مهندسی می شود. البته بد هم نیست شک نکنید در همه جای دنیا این اتفاقات می افتد. بالاخره  سه یا  چهار نفر یا بیشتر از افرادى که اصلحند را می آورند تا مردم به هر کدام را که میخواهند رای بدهند. من به سال 88 کار ندارم. بالاخره چه کسی این چهار نفر را معرفی کرد؟ اقای رضایی، اقای احمدی نژاد و آقای موسوی و آقای کروبی را؟ بالاخره شورای نگهبان بین 500 نفر، 200 نفر، 100 نفر و 10 نفر شده و بین آنها 4 نفر را انتخاب کرده. اینها اصلح بوده اند که شورای نگهبان انتخاب کرده و هم اکثریت مردم به آقای احمدی نژاد رای دادند. اما بالاخره وظیفه اصلح و وظیفه مهندسی کردن وظیفه شورای نگهبان است. وظیفه کسی دیگر نیست. اینکه اینها تابلویشان را قرض دادند. به نظرم آنها ندادند. بلکه آنها که تصمیم ساز و تصمیم گیر هستند این کار را کردند.

 

*آیا اصلاح طلبان سمت آقای لاریجانی می روند؟

- آقای لاریجانی جایگاه چندانی  در بین اصولگرایان ندارد و ظاهراً ایشان تمایل دارند که سمت آنان  برود. ولی با توجه به عملکرد آقاى روحانى فکر نمی کنم برای ایشان ظرفیتی در آن جبهه وجود داشته باشد.

 

گویا نظرات بعضی علما و مردم قم براى حضور لاریجانی در مجلس منفی است

 

 

*نکته دیگری هم وجود دارد که می گویند ممکن است آقای لاریجانی از قم برای انتخابات مجلس رای نیاورد و به همین دلیل صحبتهایی می شود که ایشان دیگر نمی خواهد وارد انتخابات مجلس شود.

- منم همین اعتقاد را دارم مگر اتفاق دیگری بیفتد. الان حرکتهایی  معترضانه  از سمت گروه های سیاسی و بعضی از علما و مردم در قم علیه ایشان شده و هنوز هم ادامه دارد  چون با آنجا ارتباط داشتم گویا نظرات براى حضور ایشان در مجلس منفی است. اگرچه  ایشان  یک آدم عاقل و فردى سیاس است و اینها را درک می کند. و غلیرغم اینکه ایشان در مسئولیتهاى گوناگون زحمت کشیده و آدم خوبی هم هست ولی مدیریتش در این دو دوره در مجلس  واقعا زیر سوال است..

 

*پس شما پیش بینی می کنید که آقای لاریجانی از قم رای نیاورد؟

- من به مجلس شوراى اسلامى کارى ندارم  خدا کند که راى بیاورند ولی برای ریاست جمهوری فکر نمی کنم ظرفیتى وجود داشته باشد.