سخنگوی وزارت خارجه در دولت اصلاحات تصریح کرد: اروپا، برجامی را می‌خواهد که ایران از امتیاز آن استفاده نکند.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

حمیدرضا آصفی در گفت‌وگو با سایت جماران اظهار داشت: اروپا به دنبال اجرای برجامی متفاوت از برجامی است که ایران توافق کرده است.

رفتار اروپا نشان می‌دهد که مایل است برجام باقی بماند و از بین نرود، اما نه اثر کند و نه تعهدات خود را انجام دهد. در واقع می‌خواهد برجام را به‌عنوان یک عامل بازدارنده برای ایران ببیند. این یعنی آنکه محدودیت‌های ایران که آنطور که در برجام پیش‌بینی شده است وجود داشته باشد اما جمهوری اسلامی امتیازاتی از این توافق به دست نیاورد.

وی افزود: اروپا برجامی می‌خواهد که تعریفش متفاوت از برجامی است که ایران توافق کرده است؛ لذا آنچه که اروپایی‌ها دنبال آن هستند به کار ایران نمی‌آید.

آصفی ادامه داد: اروپا بماهو اروپا در ضعیف‌ترین شرایط خود قرار دارد. وضعیت انگلیس بلاتکلیف است و قرار است از اتحادیه اروپا خارج شود. نخست‌وزیر ندارد و بلاتکلیف است. برخوردی هم که ترامپ با این کشور داشت نشان می‌دهد که وضعیت انگلیس بسیار متزلزل است.

سخنگوی وزارت خارجه در دولت اصلاحات افزود: رهبران اروپایی بسیار متوسط شده‌اند. در کشورهای اروپایی دیگر افراد کاریزماتیکی مثل شیراک، میتران، هلموت کهل وجود ندارند. همچنین شاهد یک واگرایی در اروپا هستیم. به تدریج احزاب تند دست راستی پیروز می‌شوند که بیشتر ملی‌گرا هستند تا اروپاگرا.

آصفی توقیف نفتکش ایران توسط انگلیس را «خوش‌خدمتی به آمریکا» خواند.

وی در ارتباط با نقش فرانسه نیز، با بیان اینکه بعید است امانوئل مکرون و فرانسه بخواهند ریسک کنند، افزود: برخوردهای متقابل مکرون و ترامپ نشان می‌دهد که مکرون اصلا نمی‌تواند از استقلال فرانسه که در گذشته و به‌ویژه در دوران دوگل سردمدار استقلال بود صیانت کند. لذا ما تشتت مشاهده می‌کنیم. خیلی شک دارم که اروپا یک سیاست منسجم داشته باشد، بلکه اروپا بیشتر دنبال دفع‌الوقت است.