​عضو شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان با بیان اینکه نمی توانیم از نمایندگانی که به مجلس دهم فرستادیم دفاع کنیم، گفت: بین حامیان دولت و اصلاح‌طلبان به دلیل انشقاق در لیست امید فاصله افتاده است.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

صوفی: نمی توانیم از نمایندگانی که به مجلس دهم فرستادیم دفاع کنیم/عارف هزینه عملکرد ضعیفش را خواهد پرداخت

حوزه احزاب خبرگزاری فارس- با این که هشت ماه به یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در سال جاری مانده است اما هنوز شاهد تحرکات جدی و رسمی در بین تشکیلات حزبی و جبهه‌ای دو جریان اصلاح طلب و اصولگرا نیستیم.

هر از چندی برخی از فعالان سیاسی هر دو جریان طی مصاحبه‌های جداگانه اظهار نظری در خصوص مانیفست های انتخاباتی خود دارند اما آنچه که در کف میدان می بینیم آن است که هنوز کرکر‌ه‌ها بالا نرفته است.

در جریان اصلاحات برخی‌ها می‌گویند برای انتخابات پیش رو به بهانه عدم احراز صلاحیت ها یا فعالیت نکنیم یا فعالیت‌ها را محدود کنیم اما علی صوفی عضو شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان که در سال ۹۴ ریاست ستاره ستاد انتخاباتی جبهه اصلاحات در دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی را بر عهده داشت در گفت‌و‌گو با خبرنگار حوزه احزاب خبرگزاری فارس تحلیل و نظر دیگری دارد.

*رویکرد کلی اصلاح‌طلبان شرکت در انتخابات است

صوفی می گوید که رویکرد کلی اصلاح‌طلبان، شرکت در انتخابات است، چرا که توجه به منافع ملی و وصیت امام راحل(ره) برای آنان اصل است و مشارکت حداکثری می‌تواند پیام روشن و مناسبی به یاوه‌گویی‌های دشمن بدهد. 

 عارف قطعا هزینه مدیریت ضعیف در فراکسیون امید و ناکارآمدی در مجلس دهم را پرداخت خواهد کرد؛ چرا که آقای عارف رأی اول تهران بود و به عنوان کسی که کاندیدای ریاست جمهوری شد، اعتبار و سرمایه اجتماعی پیدا کرد و باید فعال‌تر می‌بود.

عضو شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان در همین زمینه افزود: نظام ما همواره متکی به مردم بوده و حضور مردم حرف اول را می‌زند و بازتاب‌های جهانی و وسیعی نیز داشته است، بنابراین پشتوانه بسیار محکمی برای نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است. انتقاد ما این است که چرا علی‌رغم این همه شور و اشتیاق و امیدی که مردم در انتخابات‌ها دارند، گاهی اوقات  به دلایلی مردم نمی‌توانند نتایج مطلوب و انتظار خود را از این حضور دریافت کنند و این برای همه کسانی که دلسوز نظام هستند و دستی در انقلاب داشته‌اند، غم‌انگیز است.

البته سعید حجاریان که از او به عنوان تئورسین اصلاحات یاد می شود نظری متفاوت صوفی داده بود؛ او گفته بود که «انتخابات، به معنای کنونی آن، مصداق گدایی قدرت است. اصلاحات، صدقه بگیر نیست و اگر مکنت دارد باید با اتکا بر آن به بازار سیاست برود. اگر پول بازار سیاست را نداشتیم باید بکوشیم آن را کسب کنیم نه آن که به هر بُنجُلی تن دهیم.»

بیشتر بخوانید:

مرعشی: نمی‌خواستیم روحانی مانند موسوی و خاتمی باشد/ اصلاح‌طلبان صحنه سیاست را ترک نمی‌کنند

بهزاد نبوی: ماهیت آمریکا تفاوت چندانی با دوره مصدق ندارد/ مقاومت اقتصادی مردم را بالا ببریم

چرا اصلاحات در اوج قدرت ناامید است

 

علی صوفی در این گفت‌و‌گو حتی تاکید دارد که اصلاحات باید رویکرد سلبی را هم کنار بگذارد و به سمت رویکرد ایجابی برود.

*سال 94 نباید سلبی برخورد می کردیم/نمی توانیم از نمایندگانی که به مجلس دهم فرستادیم دفاع کنیم

«اصلاح‌طلبان در سال ۹۴ نباید سلبی برخورد می‌کردند، ما علی‌رغم اینکه کاندیدای اصلح نداشتیم، در تهران لیست ۳۰ نفره دادیم و مردم هم به آن رأی دادند، اما نتیجه آن، مجلس و نمایندگانی شده که نمی‌توانیم از هیچ‌کدامیک از آنان دفاع کنیم.»

عضو شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان تأکید دارد که عملکرد اصلاح‌طلبان در سال ۹۴ بُرد نبود، بلکه با اُفت مجلس، منافع ملی آسیب دید. بی‌خودی احساس پیروزی کردیم، ما نبُردیم، ما باختیم و با رقیب‌هراسی، رقیبمان که با توان حداکثری به میدان آمده بود را نیز به باخت کشاندیم، بنابراین نتیجه عملکرد جریانات سیاسی در سال ۹۴ باخت ـ باخت بود. 

*نیروهای سیاسی اصلاح‌طلب بی انگیزه شده‌اند

عضو شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان در پاسخ به این پرسش که آیا در رابطه با انتخابات با نهادها و افراد وارد گفت‌وگو شده‌اید یا خیر، گفت: بله، ما با هر کس که می‌نشینیم درباره انتخابات بحث می‌کنیم، اما متأسفانه با دو مقوله در دو انتخابات پیش رو مواجه هستیم،‌ نخست بی‌رغبتی مردم و دوم، بی‌انگیزگی نیروهای اصلاح‌طلب. فعالان سیاسی باید مردم را برای انتخابات ترغیب و تشویق کنند، اما یکی باید بیاید نیروهای سیاسی خود را نخست انگیزه بدهد. 

وی با بیان اینکه از من می‌پرسند که آیا در شورای عالی اصلاح‌طلبان برای انتخابات فکری کرده‌اید، گفت: رئیس دولت اصلاحات در دیداری که با اعضای فراکسیون امید داشتند، به آنها گفت که مردم آن نتایجی که از حضور خود در پای صندوق‌های رأی انتظار داشتند را ندیدند. 

*رئیس دولت اصلاحات نمی‌تواند که در انتخابات 98 محور قرار نگیرد

صوفی در پاسخ به این پرسش که گفته می‌شود آقای خاتمی نمی‌خواهد در انتخابات پیش‌رو محور قرار بگیرد، گفت: ایشان نمی‌تواند که محور قرار نگیرد. رئیس دولت اصلاحات علی‌رغم انتقاد از فراکسیون امید تأکید دارد که نیروهای اصلاح‌طلب در شورای عالی فعال شوند و به استانها بروند،‌ بنابراین آقای خاتمی علی‌رغم اینکه معتقد است انتظارات مردم از مجلس و دولت برآورده نشده، اما بر مشارکت و فعالیت برای انتخابات پیش رو تأکید دارد. 

عضو شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان در عین حال برای انتخابات پیش‌رو معتقد است که باید لیست تهران متشکل از ۱۵ اصلاح‌طلب و ۱۵ اصولگرا باشد و یک مجلس قوی شکل بگیرد و در همین زمینه می‌گوید: آن زمان که در سال ۹۴ که لیست اصلاحات ۳۰ بر صفر پیروز شد، آقای میردامادی پیشنهاد داد و گفت ای کاش ۱۰ نفر اصولگرا را در لیست قرار می‌دادیم و ای کاش لیست ۳۰ نفره ما رأی نمی‌آورد. 

وی به  گفت وگوها بین برخی از اشخاص اصلاح‌طلب و اصولگرا تحت عنوان گفت‌وگوی ملی اشاره و تصریح کرد: آقای رهامی در خصوص گفت‌وگوی ملی صحبتی داشته‌اند که امیدوارکننده است.

اشاره علی صوفی به جلساتی تحت عنوان گفت و گوی ملی است که به ادعای محسن رهامی با مدیریت حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد نائب رئیس مجلس نهم برگزار می‌شود که رهامی درباره آن گفته بود: مساله گفت‌وگوی ملی مدت‌ها مطرح بوده که بعد از قضایای سال ۸۸ جریان‌های سیاسی کشور به این نتیجه رسیدند که برخی از مسائل بین طرفین مشترک است.

*برخی‌ها در هر دو جریان به دنبال ارائه لیست ملی در انتخابات هستند

وزیر دولت اصلاحات در تائید ضرورت برگزاری نشست‌هایی موسوم به گفت‌و‌گو ملی معتقد است: به هر حال جریانات سیاسی از مراحل جوانی و ناپختگی به پختگی دست یافته و به این درک رسیده اند که منافع ملی مهمتر از منافع جریانی و سیاسی است. بنابراین برخی از دو جریان به دنبال لیست ملی هستند و من فکر می‌کنم اگر ما به این سمت برویم موفق می‌شویم، چون شرایط آماده است. 

*آیده آل ما مجلس ششم نیست

صوفی در واکنش به این پرسش که وقتی از حضور حداکثری نامزدهای اصلاح‌طلب سخن می‌گویید، این مطلب برداشت می‌شود که به دنبال در لیست قرار دادن چهره‌های تندرو این جریان و احیای مجلس ششم هستید، گفت: در شرایط فعلی، ایده‌آل ما مجلس ششم نیست.

«همان زمان هم آقای خاتمی برای مجلس هفتم با شورای نگهبان صحبتی داشت و تفاهم کرده بودند اگر چند نفر از افرادی که تندرو هستند کنار گذاشته شوند، بقیه تأیید شوند که البته اوضاع به گونه دیگری چرخید. آقای خاتمی هم گروهی پنج نفره از دولت را مشخص کرد که با شورای نگهبان و سران قوا صحبت کنند و وساطت کنند که رد صلاحیت ها تبدیل شود، که البته من در دیدار با مرحوم آیت‌الله شاهرودی که آن زمان رئیس قوه قضائیه بود حضور داشتم، اما نتیجه نداد.»

*جزئیات دیدار اصلاح طلبان با مرحوم آیت الله هاشمی شاهرودی در سال 82

وی به جزئیات بیشتری از جلسه اصلاح‌طلبان با آیت‌الله مرحوم هاشمی شاهرودی پرداخت و گفت: آن زمان آقای زنگنه به آقای شاهرودی گفت ما نگران این هستیم که اگر درگیری‌ها پیش بیاید و صحنه تعادلی نشود، تندروهای هر دو جریان به میدان می‌آیند و معتدلین کنار گذاشته می‌شوند، اما به هر حال شرایط آنگونه که باید پیش نرفت. 

عضو شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان افزود: تندروهای یک خاصیتی دارند، چون وقتی به میدان می‌آیند، میدان را در دست می‌گیرند و دیگران را با انگ‌های مختلف از صحنه کنار می‌زنند، نباید اجازه بدهیم که میدان دست تندروها بیفتد. ما نه در سال 79، 82 و نه اکنون موافق قدرت گرفتن تندروها نبوده و نیستیم. 

صوفی ادامه داد: البته برخی از تندروهای آن زمان مثل آقای محمدرضا خاتمی تعدیل شده و به اشتباهات خود اعتراف کرده‌اند اما ممکن است  اگر اینها در همان موقعیت‌های قبل قرار بگیرند همان رفتارها را از خود بروز می‌دهند چون برخی چیزها خصلتی است. 

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب البته در پاراگراف بالا در خصوص اعترافات برخی از تندروهای اصلاحات به اشتباهات به این جمله از محمدرضا خاتمی اشاره می‌کند که گفته بود: اشتباه ما این بود که به جای تقابل باید تعامل می کردیم.

وی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود در واکنش به اظهارات عباس عبدی، گفت: اینکه بگویند اصلاح‌طلبان باخته‌اند به معنای آن نیست که اصولگرایان پیروز شده‌اند این جو نارضایتی در جامعه دامن هر دو را می‌گیرد، بنابراین امتیازی برای دو جریان اصلاح‌طلب و اصولگرا محسوب نمی‌شود.

«عباس عبدی نظریه پرداز اصلاح‌طلب به روزنامه شرق گفته بود: اصلاح‌طلبان چندین مشکل جدی خواهند داشت و مهم‌ترینش همین‌جاست که نمی‌توانند مردم را برای شرکت در انتخابات قانع کنند ...؛ اگر مردم و افکار عمومی حس کنند که از طریق انتخابات  نمی‌توانند به دستاوردی برسند، دلیلی ندارد که شرکت کنند. بنابراین ریزش عمده‌ای در انتخابات از طرف اصلاح‌طلبان خواهد بود. البته از اصولگرایان هم ریزش خواهد بود اما اصلاح‌طلبان به‌دلیل تشتت و اینکه بخشی از حامیانشان حاضر به حمایت نیستند و بیشتر طالب این هستند که مستقل در کنش سیاسی و انتخاباتی شرکت کنند، به نظرم اصلاح‌طلبان پیشاپیش این بازی را باخته‌اند.»

صوفی می گوید: به هر حال مردم امید و انتظاراتی از جریانات سیاسی و مسئولان کشور دارند که اگر این انتظارات و توقعات تأمین نشود، مردم خود به خود نتیجه دیگری می‌گیرند که تلاش ما نتیجه ندارد، بنابراین اگر باختی هم است، باخت منافع ملی خواهد بود. بنابراین این ناکارآمدی اکنون اثرش را بر همه حوزه‌ها می‌گذارد، به همین دلیل می‌گوییم امید مردم نیاز به مراقبت ویژه دارد. 

عضو شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان ادامه داد:‌ ما باید بتوانیم افراد کارآمد، شایسته و اصلح خود را پشت یک برنامه بیاوریم و آن برنامه هم متضمن رفع مشکلات مردم باشد. از مردم بخواهیم به این نامزدهایی که معرفی می‌کنیم رأی بدهند تا این نامزدها هم برنامه‌ها را اجرا کنند و به مردم تضمین بدهیم که اگر این برنامه‌ها اجرا شد، مشکلات شما حل می‌شود. آن نمایندگان هم وقتی به مجلس رفتند، باید همّ و غم‌شان مشکلات مردم باشد و از آن دسته نباشند که به فکر خودشان باشند، بنابراین باید اجازه بدهند که اصلاح‌طلبان لیست قوی ببندند، چرا که اگر لیست قوی‌ای نبندیم، نمی‌توانیم به مردم تضمین بدهیم و آنها را امیدوار کنیم. 

وی ادامه داد: البته جنس انتخابات مجلس و ریاست جمهوری با هم متفاوت است. در انتخابات مجلس، انگیزه‌های محلی و قومی در حوزه‌های کوچک، مردم را به پای صندوق‌های رأی می‌آورد، اما در تهران و شهرهای بزرگ ممکن است با ریزش رأی مواجه باشیم. 

صوفی در پاسخ به این پرسش که دولت کاری به انتخابات مجلس ندارد، گفت:‌ دولت در حال حاضر وظایف اجرایی برعهده دارد و آن تشکیل ستاد انتخابات است تا آن را نیز تشکیل داده و خود را در قالب اجرا آماده می‌کند.

*شرایط گفت‌و‌گو اصلاح طلبان و حامیان دولت مثل سال 94 نیست/بین دولتی ها و اصلاحات فاصله افتاده

وی درباره ائتلاف حامیان دولت در قالب حزب اعتدال و توسعه با  اصلاح‌طلبان گفت: آنها قطعا با ما وارد گفت وگو می‌شوند، اما شرایط گفت‌وگو با حامیان دولت مثل سال ۹۴ نیست.

وی در توضیح بیشتر این ادعا گفت: بین حامیان دولت و اصلاح‌طلبان به دلیل انشقاق در لیست امید فاصله افتاده است که البته بعضی از اعضای دولت نیز در به وجود آمدن این انشقاق نقش داشتند. 

عضو شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان در پاسخ به این پرسش که برخی‌ها می‌گویند باید از خاتمی به عنوان رهبری اصلاحات با توجه به اینکه بنا ندارد محوریت را در انتخابات پیش‌رو برعهده بگیرد، عبور کنیم، گفت:‌ این شدنی نیست، چون رهبری خاتمی در جبهه اصلاحات کاریزماتیک است تشکیلاتی نیست. 

*عارف قطعا هزینه مدیریت ضعیف در فراکسیون امید مجلس را خواهد پرداخت

صوفی همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا محمدرضا عارف به دلیل مدیریت ضعیف در فراکسیون امید و همچنین مجلس متحمل پرداخت هزینه در انتخابات پیش رو خواهد شد یا خیر،‌گفت: عارف قطعا هزینه مدیریت ضعیف در فراکسیون امید و ناکارآمدی در مجلس دهم را پرداخت خواهد کرد. 

وی در پاسخ به این پرسش که برخی‌ها می‌گویند نباید انتظار بیشتر از عارف داشتیم چون چند پیاده‌نظام را با وی به مجلس فرستادیم، گفت: خیر، این قابل قبول نیست، چرا که آقای عارف رأی اول تهران بود و به عنوان کسی که کاندیدای ریاست جمهوری شد، اعتبار و سرمایه اجتماعی پیدا کرد و باید فعال‌تر می‌بود.