روزنامه جمهوری اسلامی : سیاست تنش با ایران ازسوی ترامپ و بازگرداندن تحریم‌ها و دامن زدن به بی‌ثباتی در منطقه خاورمیانه برای افزایش فروش سلاح به کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس، این روزها دستمایه رسانه‌های آمریکایی شده است تا این رسانه‌ها خبر از شکست سیاست‌های اشتباه رئیس‌جمهور پرحاشیه آمریکا دهند.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

بکه تلویزیونی سی ان ان بدنبال درز اطلاعات جدید از گزارش‌های «کیم داراک» سفیر مستعفی انگلیس در واشنگتن مبنی بر اینکه خروج دونالد ترامپ از توافق هسته‌ای به دلیل لجبازی با باراک اوباما صورت گرفته، گزارش داد: ترامپ با اشتباه محاسباتی در قبال ایران مواجه شده زیرا تهران قصد تسلیم شدن ندارد.

سی ان ان دیروز (یکشنبه) با پرداختن به انتشار گزارش‌های جدید داراک، با "جیمز بویز" (James Boys) تحلیلگر سیاسی گفت وگو کرد.

سی ان ان از وی پرسید: ترامپ با خروج از توافق هسته‌ای مدعی شد که این توافق نه تنها برنامه موشک‌های بالستیک را شامل نشده بلکه رفتار بی‌ثبات‌کننده ایران در منطقه را هم محدود نساخته است. مشخص نیست ترامپ این اطلاعات را از کجا به دست آورده و در آن زمان چه کسی با رئیس جهموری موافق بوده است. می‌دانیم که «مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا در آن موقع گفته بود که ایران پایبند به این توافق بوده است.

این تحلیلگر سیاسی پاسخ داد: درست است، این موضوع اندک زمانی پس از آنکه "بوریس جانسون" وزیر وقت امور خارجه انگلیس نتوانست دولت ترامپ را متقاعد به ماندن در توافق هسته‌ای کند، بیان شد.

بویز افزود: چرا خروج از توافق هسته‌ای ایران صورت گرفت، یکی خصومت شخصی ترامپ با اوباما و دیگری وعده انتخاباتی 2016 او بود.

تحلیلگر شبکه سی ان ان ادامه داد: این درحالی بود که بعدها «جان بولتون» به این دولت ملحق شد و همگان می‌دانند که وی فردی تندرو در قبال ایران است.

بویز افزود: اما مشکل اینجاست زمانی که این موضوع اعلام شد و دولت ترامپ از توافق بیرون آمد، هیچ طرح دوم و جایگزینی وجود نداشت.

وی گفت: ترامپ در دوره ریاست جمهوری خود نشان داده که بسیار راحت از توافق‌های بین‌المللی خارج می‌شود اما توافق جدید را از کجا می‌آورد. بله ما می‌توانیم از یک قرارداد و توافق خارج شویم اما گام بعدی و طرح بعدی چیست و این قصور و ناکامی است که از این دولت شاهد هستیم.

سی ان ان گفت: اکنون شاهد اشتباه محاسباتی ترامپ هستیم زیرا هیچ نشانه‌ای از تسلیم شدن ایران دیده نمی‌شود، ترامپ می‌گوید روش وی در قبال کره شمالی و تجارت با چین جواب داده است.

این استاد سیاست بین الملل در پاسخ گفت: بله می‌توانیم به آنچه در آن سوی آمریکا رخ داد نگاهی بیاندازیم، پیمان "نفتا" که بین آمریکا، کانادا و مکزیک بود، حال دولت ترامپ می‌گوید این توافق جدید توافق بهتری است، اما می‌دانیم که در هر توافقی چیزی به دست می‌آورید و در قبال آن چیز دیگری از دست می‌دهد این خاصیت توافق است.

سی ان ان گفت: بله این درست است، این چیزی است که درمورد ایران اکنون مایه نگرانی است و درحال حاضر تنش با ایران تشدید شده و با شرایط دشوار بی‌ثبات در منطقه مواجه هستیم.

نشریه انگلیسی "ساندی میل" با انتشار بخش دیگری از گزارش محرمانه کیم داراک سفیر مستعفی انگلیس در واشنگتن نوشت: دونالد ترامپ به دلیل خصومت با باراک اوباما از برجام خارج شد.

به گزارش این نشریه انگلیسی، داراک این مطلب را پس از سفر بوریس جانسون وزیر امور خارجه وقت انگلیس به واشنگتن در سال 2017 گزارش کرده بود.

جانسون در این سفر تلاش کرد تا مانع خروج آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران شود.

وی در گزارش خود به دفتر نخست وزیری انگلیس، تصمیم ترامپ را یک خرابکاری دیپلماتیک تعبیر کرده و گفته بود که رئیس جمهوری آمریکا به دلایل شخصی و اینکه برجام توسط اوباما توافق شده، از آن خارج شد.

این دیپلمات کهنه کار انگلیسی که چهارشنبه گذشته (19 تیر ماه) از سمت خود استعفا کرد، گفته بود که در میان مشاوران نزدیک رئیس جمهوری آمریکا، شکاف به وجود آمده و کاخ سفید راهبرد مشخصی برای بعد از برجام ندارد.

هفته نامه ساندی میل درست یک هفته پیش بخشی از گزارش محرمانه داراک به لندن را منتشر کرد که او در آن، ترامپ را فردی بی‌عرضه و بی‌کفایت توصیف و تصریح کرد که ریاست جمهوری وی ممکن است به رسوایی ختم شود.

سفیر سابق انگلیس در آمریکا، همچنین مناقشه داخلی در کاخ سفید را به مثابه "چاقو کشی" توصیف کرد.

واشنگتن پست: ترامپ در قبال اقدامات برجامی ایران سرگردان مانده است

روزنامه آمریکایی واشنگتن پست نیز در سرمقاله‌ای نوشت: ترامپ در قبال تحرکات ایران؛ سرگردان مانده است و استراتژی مشخصی ندارد.

این روزنامه منتقد ترامپ در سرمقاله خود افزود: وقتی ترامپ سال گذشته از توافق هسته‌ای خارج شد؛ از همان موقع خوب مشخص بود که پاسخ ایران به این رویداد چه خواهد بود. پیش‌بینی این بود تهران همه محدودیت‌های مندرج در توافق برای غنی سازی اورانیوم را خواهد شکست و رسانه‌های ایران دیروز گزارش دادند که ایران غنی سازی اورانیوم را بالاتر از سقف مجاز تعیین شده در توافق شروع کرده است.

واشنگتن پست با طرح این ادعا که تحرکات اخیر ایران موجب افزایش تنش‌ها در خلیج فارس شده است، نوشت: گمان می‌رفت، دولت ترامپ از قبل پیش‌بینی می‌کرد پاسخ تهران چه خواهد بود و خودش را برای حرکت‌های بعدی آماده می‌کرد تا از این طریق به اهداف ملموسش برسد، اما اینطور نشد.همه واکنش ترامپ به این اقدامات جمهوری اسلامی اظهارنظر او در روز یکشنبه در جمع خبرنگاران بود که گفت: " ایران بهتر است مراقب باشد"، از همین پاسخ مشخص می‌شود که رئیس‌جمهور نه یک هدف منطقی و مشخص برای "فشار حداکثری"‌اش دارد، و نه یک استراتژی برای رسیدن به آن هدف.

نشریه آمریکایی در سرمقاله خود با بیان این نکته که " پاسخ ایران به اقدامات محرک ترامپ کاملاً سنجیده و حساب شده است " خاطر نشان کرد: هرچند جمهوری اسلامی محدودیت غنی سازی را نقض کرده است؛ اما ایرن هنوز تا دستیابی به کلاهک اتمی فاصله دارد.

واشنگتن پست همچنین به مهلت 60 روزه ایران برای برداشتن گامهای عملی اروپا اشاره کرده و می‌نویسد ایران از دولت‌های اروپایی خواسته است در این مدت زمان، راههایی را برای دور زدن تحریم‌های آمریکا پیدا کنند و مزایای اقتصادی که توافق هسته‌ای قول آن را داده است؛ به ایران بچشانند.شاید اروپا دست به تلاش بزند، اما همه تلاش‌های قبلی‌اش در این راه تا به حال بی‌فایده بوده است.

نشریه آمریکایی با اشاره به موضوع سرمایه‌گذاری شرکت‌های اروپایی در ایران و نگرانی این شرکت‌ها مبنی بر از دست دادن فرصت حضور در بازار آمریکا درصورت همکاری با ایران نوشت: دولت ترامپ امیدوار است که اروپا هم به این تحرکات ایران جواب بدهد و تحریم‌های خودش را علیه او اعمال کند. اما به نظر نمی‌رسد چنین چیزی به این زودی‌ها اتفاق بیفتد.سایر طرفهای امضا‌کننده توافق هسته ای، آمریکا را سرزنش می‌کنند که با خروجش از توافق، ایران را تحریک کرد دست به یک سری تحرکات بزند و اگر بخت با ترامپ یار باشد، اروپایی‌ها بر سر این افتضاحی که ترامپ آن را به بار آورده است با ایران مذاکره خواهند کرد.

"امانوئل مکرون" رئیس‌جمهور فرانسه شنبه گذشته با "حسن روحانی" رئیس‌جمهور ایران تلفنی گفت وگو کرد و از او درخواست کرد که با آمریکا گفت‌و‌گو کند.تهران می‌گوید که با دولت ترامپ مذاکره نخواهد کرد مگرآنکه اول تحریم‌ها را بردارد. اما امکان دارد فرانسه و یا عمان پیشقدم شوند و برای قانع کردن جمهوری اسلامی به گفت وگو با ترامپ پا در میانی کنند.

ترامپ اگر می‌خواهد در این راه موفق باشد، باید اهدافی قابل دسترسی را دنبال کند، نه آن 12 شرطی که "‌مایک پمپئو" وزیر خارجه آنها را برای گفت وگو با ایران معین کرده است. خود ترامپ هم اعلام کرده است که این شروط هرگز نمی‌تواند آغازگر گفت‌و‌گوها باشد.

پمپئو و "‌جان بولتون" مشاور امنیت ملی نیز همانند اسرائیل و عربستان خواستار تغییر رژیم ایران هستند و مخالفتی هم با استفاده از نیروی نظامی علیه این رژیم ندارند.همه خواست ترامپ آنطور که خودش می‌گوید این است که توافق هسته‌ای بهتری بدست بیاید. ترامپ گفته است که جنگ را نمی‌خواهد.

اگر واقعاً" اینطور است؛ ترامپ باید راه خودش را از راه جنگ طلبان کابینه‌اش جدا کند و به دنبال راهی بگردد که جلوی جنگ را بگیرد، قبل از آنکه خیلی دیر شده باشد.

پایگاه خبری «واشنگتن فری بیکن»نوشت:جنگ داخلی در دولت ترامپ بر سر ایران

یک رسانه آمریکایی از درگیری‌های تند و اغلب شدید در نهادهای مرتبط با تحریم‌ها علیه ایران در دولت ایالات متحده خبر داد.

به گزارش فارس، درحالی که مقامات کاخ سفید هنگامی که مقابل دوربین‌ها می‌آیند از موثر بودن کارزار فشار حداکثری علیه ایران صحبت می‌کنند اما اکنون خبر می‌رسد که دولت آمریکا به ریاست «دونالد ترامپ» از مدت‌ها پیش درگیری نوعی جنگ داخلی بر سر معافیت‌های تحریمی ایران بوده است.

پایگاه خبری «واشنگتن فری بیکن» روز شنبه به نقل از چندین مقام آمریکایی آگاه به موضوع نوشت فشارهای داخلی بر وزارت امور خارجه آمریکا برای لغو تعدادی از معافیت‌های تحریمی در رابطه با فعالیت‌های هسته‌ای ایران رو به افزایش است.

طبق این گزارش، برای ماه‌هاست که تنش‌های بین-سازمانی در دولت آمریکا بر سر آینده معافیت‌های تحریمی ایران افزایش یافته، بگونه‌ای که برخی مقامات کارکشته و قدیمی در وزارت خارجه این کشور قویا خواستار تداوم اعطای چنین معافیت‌هایی به کشورهای خارجی برای همکاری هسته‌ای با ایران هستند.

از طرفی مخالفان توافق هسته‌ای ایران در کنگره آمریکا، از پشت پرده درحال لابی کردن برای اقناع «مایک پامپئو» وزیر خارجه این کشور و دیگر مقامات این وزارتخانه جهت لغو معافیت‌های تحریمی ایران - مخصوصا بعد از گام دوم کاهش تعهدات برجامی ایران و افزایش سطح غنی‌سازی به 4.5 درصد - هستند.

فری‌بیکن درباره این جنگ داخلی در دولت آمریکا با موضوع ایران، می‌نویسد: «درحالی که گفته می‌شود کاخ سفید و وزارت خارجه (آمریکا) تمایل دارند معافیت‌های هسته‌ای (ایران) را قطع کنند اما دیگر بخش‌های دولت (ایالات متحده) هنوز خواستار تداوم آنها هستند و همین باعث آغاز تقابلی سخت بین این گروه‌ها شده است».

این منابع با اشاره به اینکه از نظر تندروهای جمهوری‌خواه در آمریکا لغو معافیت‌های تحریم‌های هسته‌ای در حفظ برجام نقش عمده‌ای ایفا می‌کنند، می‌گویند که به همین دلیل وزارت خارجه آمریکا نیز رویکردی سختگیرانه‌تر و همسو با تفکرات جان بولتون مشاور امنیت ملی کاخ سفیداتخاذ کرده است.

یک مقام مطلع به تفکرات پامپئو در این باره توضیح می‌دهد: «مایک پامپئو کم‌خرد نیست، او می‌داند رئیس‌جمهور خواستار لغو این معافیت‌هاست و می‌داند که دولت پنهان (سایه) در تلاش است تا برای زنده نگاه داشتن توافق [هسته‌ای]، این معافیت‌ها را حفظ کند».

منبع دومی در دولت آمریکا طی مصاحبه با این وبگاه ضمن اشاره به تلاش‌های برخی مقامات ارشد واشنگتن برای حفظ معافیت‌ها علی‌رغم تصمیم کاخ سفید به لغو آنها، می‌گوید: «هنوز افرادی در دولت هستند که برای تمدید معافیت‌ها فشار می‌آورند اما کاخ سفید و وزارت خارجه مصمم به لغو آنها هستند».

وزارت خارجه آمریکا اما از پاسخ به سوال فری‌بیکن جهت شفاف‌سازی درباره اظهارات این منابع خودداری کرد.

این درحالی است که در تاریخ چهاردهم اردیبهشت 98 بود که وزارت خارجه آمریکا در اقدامی خلاف مفاد برجام، با لغو بخشی از معافیت‌های تحریمی مرتبط با فعالیت‌های هسته‌ای،‌ همکاران ایران در توسعه نیروگاه بوشهر و انتقال اورانیوم غنی‌شده و آب سنگین به خارج از کشور را به تحریم تهدید کرد.

دولت آمریکا از نخستین روزهای اجرایی شدن این توافق، کارشکنی‌ها در اجرای آن و تلاش برای کاستن از مزایای اقتصادی ایران از آن را آغاز کرد. با روی کار آمدن ترامپ به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا این کارشکنی‌ها شدت گرفت و او بارها تهدید کرد کشورش را از توافق هسته‌ای خارج خواهد کرد. ترامپ سرانجام 18 اردیبهشت‌ماه سال گذشته به طور یکجانبه آمریکا را از برجام خارج کرد و به خزانه‌داری آمریکا دستور احیای تحریم‌های هسته‌ای علیه ایران را داد.

پولتیکو: ایران در انتظار تسلیم ترامپ است

در هفته‌های اخیر احتمال تقابل نظامی بین تهران و واشنگتن افزایش یافته است. دولت ترامپ ایران را متهم کرده که در حملات اخیر علیه نفت کش‌های تجاری در خلیج فارس نقش داشته است. آمریکا در واکنش به تهدیدات ایران تعدادی نیروی جدید به منطقه اعزام کرده است.

پولتیکو نوشت: اگرچه کره شمالی از مذاکرات دوجانبه بین ترامپ و کیم جونگ اون استقبال کرده است، اما تهران درخواست‌های ترامپ برای مذاکره را با اقدامات و بیانیه‌های تحریک آمیز پاسخ می‌دهد.

به گزارش «انتخاب»؛ در ادامه این مطلب آمده است: مقامات ایرانی اخیرا اعلام کردند که محدودیت‌های تعریف شده برای غنی سازی در توافق برجام را زیر پا خواهند گذاشت. آن‌ها همچنین به دیگر طرف‌های برجام هشدار داده‌اند که چنانچه تا 60 روز به وعده‌های خود برای محافظت از ایران در مقابل تحریم‌های واشنگتن عمل نکنند، گام‌های بیشتری برای کاهش پایبندی خود به توافق هسته‌ای برخواهند داشت.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران در این ارتباط گفت: « ما به طور کامل آماده‌ایم که در عرض چند ساعت غنی سازی در سطوح بالاتر را از سر بگیریم». این رویکرد دو کشور را در آستانه یک تقابل نظامی قرار داده است.

اما تحلیلگران معتقدند که اقدامات ایران حساب شده هستند. تهران رهبران اروپایی را برای نجات دادن توافق هسته‌ای تحت فشار قرار داده است. علاوه بر این، شاید ایرانی‌ها امیدوارند که ترامپ زودتر تسلیم شود و بخشی از تحریم‌های اقتصادی را برای نشان دادن حسن نیست خود لغو کند.

خانم سوزان مالونی، کارشناس مسائل ایران در موسسه بروکیگنز در این ارتباط گفت: «به نظر میرسد که ایرانی‌ها به دقت واکنش آمریکا و دیگر قدرت‌های جهانی به اقدامات تحریک آمیز اخیر خود را زیر نظر گرفته‌اند. آن‌ها قصد دارند که دیگر طرف‌های برجام را برای سرعت بخشیدن به تلاش‌های خود قانع کنند».

یکی از مقامات سابق دولت آمریکا گفت: «تیم ترامپ امیدوار است که در روزهای آینده اروپایی‌ها تحریم‌هایی را برای جلوگیری از خروج ایران از برجام اعمال کنند. واشنگتن همچنین ترجیح می‌دهد که ساز و کار مالی راه‌اندازی شده برای تجارت کالاهای تحریم نشده بین ایران و شرکت‌های اروپایی نتیجه بخش باشد. ما در نهایت به دنبال کاهش تنش بین دو کشور هستیم».

درحال حاضر ترامپ هیچ تمایلی برای شروع یک جنگ تمام عیار با ایران ندارد. به همین خاطر خروج ایران از توافق هسته‌ای و نزدیک شدن این کشور به ساخت تسلیحات هسته‌ای برای کاخ سفید فاجعه آمیز خواهد بود.

تهران و پیونگ یانگ هر دو به خاطر برنامه‌های هسته‌ای خود تحت تحریم‌ها و فشارهای ترامپ قرار گرفته‌اند. اما ایران بر خلاف کیم جونگ اون هنوز تمایلی برای گفت‌و‌گو با واشنگتن نشان نداده است.

رهبران ایران بارها تاکید کرده‌اند که برنامه‌ای برای ساخت تسلیحات هسته‌ای ندارند. آنها می‌گویند که برنامه هسته‌ای کشور جنبه نظامی ندارد.

در هفته‌های اخیر احتمال تقابل نظامی بین تهران و واشنگتن افزایش یافته است. دولت ترامپ ایران را متهم کرده که در حملات اخیر علیه نفت کش‌های تجاری در خلیج فارس نقش داشته است. آمریکا در واکنش به تهدیدات ایران تعدادی نیروی جدید به منطقه اعزام کرده است.

بی میلی تهران برای گفت‌و‌گو با ترامپ برای بسیاری از تحلیلگران غافل گیر‌کننده نیست. خانم مالونی در این ارتباط گفت: «شما نمی‌توانید ایدئولوژی و شور انقلابی‌ای که هنوز در ایران وجود دارد را نادیده بگیرید. ایرانی‌ها بر خلاف کیم جونگ اون حاضر نیستند که در مقابل واشنگتن انعطاف پذیری نشان دهند».

ترامپ بارها اعلام کرده است که مذاکره مستقیم با ایران را ترجیح می‌دهد. ماه گذشته ایران یک پهباد جاسوسی آمریکا را سرنگون کرد. اما ترامپ در نهایت تصمیم گرفت که به این اقدام تهران واکنش نشان ندهد. رئیس‌جمهور و وزیر خارجه تاکید کرده‌اند که بدون هیچ پیش شرطی حاضر به گفت‌و‌گو با تهران هستند. ترامپ نگران است که درگیری نظامی با ایران شانس او برای پیروزی در انتخابات سال 2020 را کاهش دهد. او بارها به هواداران خود قول داده بود که آمریکا را از جنگ‌های خاورمیانه خارج خواهد کرد.

اما بیانیه‌ها و سیاست‌های متناقض ترامپ باعث سردرگمی ایران و قدرت‌های جهانی شده است. او ایران را تهدید به نابودی کامل کرده است و هفته گذشته دفتر رهبری ایران را در فهرست تحریم‌های خود قرار داد. این اقدامات احتمال بازگشت تهران به مسیر دیپلماسی را کاهش داده‌اند.

جواد ظریف، وزیر خارجه ایران اخیرا گفت که تهران تسلیم خواسته‌های قدرت‌های خارجی نخواهد شد. احتمالا رهبران ایران منتظر شکست ترامپ در انتخابات سال 2020 هستند. بدون شک آن‌ها راحت‌تر می‌توانند با رئیس‌جمهور بعدی گفت‌و‌گو کنند. بسیاری از کاندیداهای حزب دموکرات وعده داده‌اند که در صورت پیروزی به توافق برجام باز می‌گردند.