پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

الجزیره نوشت:‌ احسان الشمری، رئیس یک اندیشکده سیاسی معتقد است حمایت اروپا از پیشنهاد عراق، باعث اجرایی شدن این پیشنهاد می شود؛ بویژه پس از آنکه بغداد در ماههای اخیر با برخی دولتهای اتحادیه اروپا در مورد تنش بین واشنگتن و تهران، تماس های مثبتی داشته است.

به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب»؛‌ در ادامه این مطلب آمده است:‌ وی در گفتگو با الجزیره افزود:« عراق یک زمینه مشترک برای این طرح پایه ریزی کرده و آن را با سفرای دولتهای بریتانیا، فرانسه و المان ادامه می دهد.»

الشمری بر اهمیت نقش بغداد در مهار این بحران تاکید کرده و معتقد است عراق از روابط اساسی برخوردار است که طرح راه حل های میانجی گری بین ایران و ایالات متحده را برای آن فراهم می کند.

اما ایوالد کونیگ، کارشناس مسائل اروپا بر این عقیده است که فرصت زیادی برای موفقیت پیشنهاد عراق وجود ندارد و اهمیت این پیشنهاد تنها در این نکته است که دو طرف بحران، تهران و واشنگتن را دعوت به نشستن سر میز مذاکره می کند و این امر قطعا با میانجی گری اتحادیه اروپا ممکن می شود.

کونیگ معتقد است اروپا قدرت کافی برای منصرف کردن واشنگتن از موضعش و کشاندن آن سر میز مذاکره ندارد. استدلال وی برای این دیدگاه آن است که رئیس جمهور آمریکا نمی خواهد دولتهای اروپایی استقلال رأی داشته باشند. این کارشناس مسائل اروپا همچنین تصریح کرد که نمی تواند واکنش ترامپ در برابر درخواست اروپا از او، برای انجام مذاکره با تهران را پیش بینی کند.

این در حالی است که حسین جمال، نویسنده، روزنامه نگار و تحلیلگر سیاسی معتقد است تصمیم صلح و جنگ منوط به تصمیم گیری ها و موضع گیریهای آمریکا و ایران است و هر یک از آنها می توانند در هر زمانی باعث وقوع جنگ شوند. اما واقعیت سیاسی، امری است که واشنگتن را بر آن می دارد تا با مسائل بین المللی به گونه ای برخورد کند که منجر به درگرفتن جنگ نشود. جمال تاکید می کند که طبیعتا برای بازگشت روابط میان این دو کشور، هر یک از انها باید امتیازهایی به طرف مقابل بدهد.