هرچه به انتخابات مجلس نزدیک می‌شویم، فعالیت‌های نیروهای اصولگرا بیشتر و بحث ائتلاف در میان آنها داغ‌تر می‌شود. اصولگرایان در انتخابات ریاست‌جمهوری سال96 با تشکیلاتی به نام جمنا پا به میدان گذاشتند و اینبار هم سعی می‌کنند تا با تشکیلاتی دیگر اما تقریبا با همان کارکرد احزاب و گروه‌های مختلف اصولگرایی را دور هم جمع کنند تا بتوانند در انتخابات مجلس با وحدت کامل شرکت کنند؛ از این‌رو برخی شورای وحدت را جایگزین مناسبی برای جمنا می‌دانند اما این درحالی است که این شورا هنوز نتوانسته بسیاری از احزاب مهم اصولگرایی مانند مؤتلفه را زیر پرچم خود بیاورد و برخی از کارشناسان باور دارند که ائتلاف همه‌گیر با شورای وحدت محقق نمی‌شود.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

ناصر ایمانی، فعال سیاسی اصولگرا باور دارد که شورای وحدت نمی‌تواند یک ائتلاف سراسری میان احزاب و گروه‌های اصولگرا ایجاد کند زیرا در چنین امری شدنی نیست. او همچنین در تحلیل اوضاع کنونی اصولگرایان به جبهه پایداری نقدهای مهمی کرد و گفت که نیروهای این جبهه معمولا باعث هزینه انتخاباتی برای دیگر اصولگرایان شده‌اند. او درباره این موضوع به نامه‌نیوز گفت: «بنا نیست که ائتلاف مطلقی صورت بگیرد و تمام گروه‌ها و احزاب اصولگرا زیر چتر شورای وحدت در انتخابات پیش رو شرکت کنند؛ البته شورای وحدت تلاش می‌کند که این اتفاق رخ دهد اما به نظر نمی‌رسد که چنین خواسته‌ای محقق شود زیرا اساسا به لحاظ عملی امکان‌پذیر نیست».

ایمانی در پاسخ به این پرسش که آیا شورای وحدت قصد دارد تا به هر نحو با پایداری به ائتلاف برسد یا خیر، اظهار کرد: «جبهه پایداری یکی از طیف‌های اصولگرایی است و در این گزاره شکی نیست اما این طیف در انتخابات‌های چندسال اخیر خاطره خوشی برای دیگر طیف‌های اصولگرایی به‌جا نگذاشته است و در هر انتخابات بدنه اصولگرایی به‌دلیل حضور این طیف هزینه‌های سنگینی پرداخته‌ است و برای آنکه با اعضای این جبهه ائتلافی صورت بگیرد معمولا بسیاری از اصولگرایان دلخور شده‌اند. اگر جبهه پایداری معیارهای شورای وحدت را رعایت کند، طبیعتا ائتلاف با آنها امکان‌پذیر است و در غیر این صورت مصلحت نیست که با ایشان ائتلافی صورت بگیرد و شورای وحدت نباید به هر قیمت با آنها به ائتلاف برسد».

این فعال سیاسی درباره رویکرد محمدباقر قالیباف در انتخابات مجلس گفت: «ارائه فراخوان و دعوت از جوانان و سخن گفتن از نواصولگرایی الزاما منافاتی با شورای وحدت ندارد؛ یعنی این‌طور نیست که آقای قالیباف با طرح نواصولگرایی از بدنه اصولگرایان جدا شود. به هرحال جبهه اصولگرایی بسیار وسیع است و هر کس دیدگاه خود را دارد؛ موضوعی که در جبهه اصلاحات هم مشاهده می‌شود و از نهضت آزادی، لیبرال‌ها، سکولارها تا مشارکتی‌های قدیم و کارگزاران در زمره اصلاح‌طلبان محسوب می‌شوند. آقای قالیباف در انتخابات سال96 کار بسیار بزرگی را برای تشکیلات مرکزی اصولگرایان به نام جمنا انجام داد و آن کنار کشیدن از صحنه رقابت انتخاباتی به نفع آقای رئیسی بود و شاید امسال هم چنین رویکرد همدلانه‌ای داشته باشد».

این فعال سیاسی در پایان و در پاسخ به این پرسش که اگر شائبه حضور جدی علی‌اکبر ناطق نوری در صحنه سیاسی درست باشد، آیا محوریت او خواهد بود یا آنکه شورای وحدت به ریاست غلامعلی حدادعادل با منوال کنونی به کار خود ادامه می‌دهد، گفت: «این پرسش در حال حاضر پاسخ روشنی ندارد زیرا آقای ناطق حدود بیست‌سال است که از صحنه رسمی سیاست دوری گزیده است و هر انتخابات که پیش می‌آید زمزمه‌هایی مبنی بر حضورش مطرح می‌شود اما در نهایت حضورش منتفی می‌‌شود؛ از این‌رو باید صبر کرد و دید که او چه تصمیمی می‌گیرد و اکنون زمان پاسخ به این پرسش نیست».