یک روزنامه انگلیسی نسبت به تبعات توقیف نفتکش ایرانی توسط دولت لندن و تقابل خطرناک لندن با تهران هشدار داده است.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش تسنیم، روزنامه گاردین در مطلبی ضمن اشاره به اقدام خطرناک دولت انگلیس در توقیف نفتکش ایرانی در جبل الطارق نوشت: این اقدام می‌تواند تبعات خطرناکی برای انگلیس به همراه داشته باشد. جان بولتون مشاور امنیت ملی آمریکا که نفوذ زیادی بر سیاست‌های اتخاذ شده از سوی دولت ترامپ دارد، قصد دارد آمریکا را در مسیر تقابل با ایران قرار دهد و در این رویکرد خود هیچ اهمیتی برای این مساله قائل نیست که چه کسی آسیب خواهد دید، حتی اگر خسارات شدید و جبران ناپذیری به متحدان اصلی و نزدیک ایالات متحده یعنی بریتانیا وارد شود.

بنابر این زمانی که بولتون شنید که نیروی دریایی سلطنتی انگلیس یک فروند نفتکش ایرانی را در سواحل جبل الطارق توقیف کرده است، نتوانست شادی خود را مخفی کند. وی با انتشار پیامی در توئیتر نوشت: یک خبر عالی "انگلیس یک نفتکش غول پیکر موسوم به گریس یک را که حامل نفت ایران برای سوریه بوده به خاطر نقض تحریم‌های اتحادیه اروپا، توقیف کرده است."

واکنش بولتون به توقیف نفتکش ایرانی نشان می‌دهد که این اقدام ظاهرا موجب شگفتی وی شده است. ولی شواهد متعددی نشان می‌دهد که حقیقت چیزی خلاف این مساله است و تیم جان بولتون مستقیما در حادثه جبل الطارق دست داشته است. به نظر می‌رسد سیاستمداران محافظه کار انگلیسی که سرگرم انتخاب نخست وزیر جدید هستند و به شدت درگیر مساله برگزیت شده‌اند، گرفتار مسیری شده‌اند که طراح اصلی آن ایالات متحده است.

گاردین در ادامه نوشته است: توقیف نفتکش انگلیسی از سوی شناورهای سپاه پاسداران که به نوعی واکنش تلافی جویانه ایران به شمار می‌رود، نشان می‌دهد که بریتانیا داخل یک بحران بین‌المللی گرفتار شده است که اکنون باید با آن کنار بیاید. این اتفاق در زمان بدی نیز روی داده است، آن هم در شرایطی که بوریس جانسون احتمالا طی هفته جاری به عنوان نخست وزیر جدید انگلیس مشغول به کار خواهد شد. بریتانیا همچنین قصد دارد تا اواخر اکتبر از اتحادیه اروپا خارج شود و برگزیت به احتمال زیاد بدون توافق خواهد بود.

در حالی که بریتانیا از تلاش‌های اتحادیه اروپا برای حفظ توافق هسته‌ای با ایران حمایت کرده ولی به نظر می‌رسد ترزا می نخست وزیر و جرمی هانت وزیر خارجه انگلیس سعی کرده‌اند مسیر دوگانه‌ای را انتخاب کنند تا از طرفی دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا را نیز راضی نگه داشته و در کمپین حداکثر فشار علیه ایران، واشنگتن را همراهی کنند. آنها از یک طرف آشکارا از ادعاهای واشنگتن درباره فعالیت‌های بی ثبات کننده ایران در منطقه و برنامه موشکی تهران، حمایت می‌کنند و از طرف دیگر از ایران به خاطر کاهش تعهدات برجامی انتقاد کرده‌اند.

مهمتر آنکه، دولت انگلیس در حفاظت از کشتی‌هایی که با پرچم این کشور از خلیج فارس عبور می‌کنند، به خصوص پس از حملات ماه‌های می و ژوئن ناکام بوده است. علت اصلی این مساله آن است که نیروی دریایی انگلیس ظرفیت کافی برای انجام گشت‌های مکرر و منظم در منطقه را ندارد.

ولی برای جان بولتون کشاندن بریتانیا در طرف آمریکا، یک نتیجه دلخواه و رضایت بخش به شمار می‌رود. بنابر این وقتی که ماهواره‌های جاسوسی آمریکا که وظیفه آنها کمک به بلوکه کردن صادرات نفت ایران است، رهگیری نفتکش گریس یک را در مسیر ادعایی خود به سوی سوریه، آغاز کردند، بولتون این مساله را یک فرصت بسیار خوب ارزیابی کرد.

روزنامه اسپانیایی ال پایس به نقل از مقام‌های رسمی داستان توقیف نفتکش گریس یک را این طور تشریح می‌کند: "گریس یک که با پرچم پاناما حرکت می‌کرده است، از آوریل تحت نظارت و جاسوسی ماهواره‌های آمریکایی قرار داشته است، یعنی زمانی که سواحل ایران را ترک کرده است. بر اساس اطلاعات ماهواره‌های جاسوسی آمریکا، این نفتکش به سوی پالایشگاه بنی یاس سوریه در حال حرکت بوده است. واشنگتن 48 ساعت زودتر از آنکه این نفتکش به جبل الطارق برسد، مادرید را در جریان این مساله گذاشته بود و نیروی دریایی اسپانیا حرکت نفتکش را از تنگه جبل الطارق دنبال کرده است. انتظار می‌رفت که این نفتکش نیز از آب‌های بین‌المللی عبور کند، همان طور که بسیاری از کشتی‌های ایرانی بدون آنکه متوقف شوند، از این منطقه عبور کرده‌اند.

مقام‌های اسپانیایی در این باره گفته‌اند که اگر اطلاعات و فرصت لازم را داشتند، شاید این نفتکش را تعقیب می‌کردند ولی در آن لحظه هیچ اقدامی را انجام ندادند. ولی تیم بولتون به مادرید تکیه و اکتفا نکرد و بریتانیا را وارد بازی کرده است. روز 4 جولای نفتکش گریس یک وارد آب‌های سرزمینی جبل الطارق شد که حاکمیت آن در اختیار بریتانیا است. نیروی دریایی بریتانیا نیز اقدام به توقیف این نفتکش ایرانی کرده است.

در حالی که دولت انگلیس مدعی شده است که این نفتکش به سوی سوریه در حال حرکت بوده است ولی تهران بارها این ادعا را تکذیب کرده است.