نجفقلی‌ حبیبی گفت مردم اگر به آگاهی کافی از شرایط برسند، حتماً انگیزه شرکت در انتخابات را به‌ دست خواهند‌ آورد.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

مشروح گفت‌وگوی اعتمادآنلاین با نجفقلی‌ حبیبی به شرح زیر است:

مشکلات با شرکت‌ نکردن در انتخابات برطرف نمی‌شود

*با توجه به وضعیت کنونی کشور و اینکه امکان دارد مردم از رای‌ دادن دوباره پشیمان شوند، جریان اصلاحات برای تکرار توفیق‌های به‌دست‌‌آمده مشخصاً باید با چه استراتژی‌ای وارد صحنه انتخاباتی شود؟

من فکر می‌کنم مملکت در هر وضعیتی که قرار گرفته باشد، همه باید در انتخابات شرکت کنند. چه افرادی که می‌خواهند کاندیدا معرفی کنند، چه افرادی که خود را شایسته این کار می‌دانند و چه مردم. در هر حال این نظام مبتنی بر آرای عمومی و رای ملت است. بنابراین هیچ بهانه‌ای قابل‌ قبول نیست. مردم، جریان‌های اصلاح‌طلبان و اصولگرایان و همه احزاب و گروه‌‌های سیاسی و غیرسیاسی، حتماً باید در انتخابات شرکت کنند؛ باید تاکید کرد که این اصلی اساسی است.

اگر مشکلاتی هم وجود داشته باشد، با شرکت‌ نکردن برطرف نمی‌شود. عده‌ای به اشتباه فکر می‌کنند با شرکت‌ نکردن اوضاع بهتر می‌شود، در حالی که با تحریم این فعل، شرایط از اول بهتر که نمی‌شود هیچ، بلکه بدتر هم می‌شود چون در این حالت افراد ضعیفی می‌آیند مسئولیت‌ها را بر عهده می‌گیرند و در آخر مردم هستند که افسوس می‌خورند چرا چنین شد.

*برخی می‌گویند اصلاح‌طلبان با شورای نگهبان مذاکره کنند و اگر قرار شد نظارت استصوابی با همان شدت و حدت انجام شود، شرکت نکنند بهتر است. این پیشنهاد را چطور تحلیل می‌کنید؟

من با اینکه مذاکره کنند مخالفتی ندارم، با اینکه شرکت نکنند مخالفم. گروه‌های سیاسی باید فعالیت‌های سیاسی داشته باشند و با هر نهادی که می‌خواهند مذاکره کنند. این یک اصل است. یک اصل اساسی دیگر این است که نظام ما مبتنی بر رای ملت است. هرگونه تخلف از این موضوع ستم بر نظام است، بنابراین هر کسی در هر جریانی و با هر طرز تفکری که حضور دارد، باید برای برگزاری انتخابات پرشور تلاش کند.

تحریم انتخابات، عقب‌نشینی است

*اصلاح‌طلبان می‌گویند یکی از الزامات پرشور انتخابات این است که ما با همه نیروهایمان بیاییم؛ مثل یک تیم فوتبال که با بازیکنان ذخیره نمی‌تواند امیدی به نتیجه‌گیری داشته باشد.

بسیار خب، آنها بروند تلاش کنند تا فرصت‌های بهتری به دست آورند. اما اصلاً نباید فرض را بر این بگیرند که اگر نشد، نمی‌آییم. خب بروند تلاش کنند تا بشود! نه اینکه از حالا بگویند اگر نشد نمی‌آییم و تحریم می‌کنیم. این یک‌جور عقب‌نشینی است.

*قبول دارید اصلاح‌طلبان پایگاه عظیمی دارند؟

بله. همین‌طور است.

*اگر آنها به هر دلیلی بخواهند حاشیه‌نشین شوند، تکلیف این پایگاه اجتماعی چه می‌شود؟ به کدام سمت می‌رود؟ احتمال دارد به سمت براندازان سوق پیدا کند یا خیر؟

اصلاً امکان ندارد که ایرانی‌ها به سمت براندازان بروند. ممکن است عده‌ای به صورت بدلی در اصلاحات پیدا شوند و از این فرصت استفاده کنند و با عملکرد ضعیف‌شان وجهه اصلاح‌طلبی را تخریب کنند، اما اینکه جریان براندازی راه بیفتد و... خیالبافی است. مرم ما انقلاب‌شان را در مجموع دوست دارند و در جریان همه مشکلات هم هستند. همچنین خودشان می‌دانند که با رای ملت مشکلات سامان پیدا می‌کند.

اگر مردم مشارکت بالایی داشته باشند، اتفاقات خطرناک کمتری می‌افتد. بنابراین به‌هیچ‌وجه با ذهنیت خود من نمی‌سازد که بگویم اصلاح‌طلبان بخواهند کنار بکشند یا شرط و شروط بگذارند یا.... در واقع اصلاح‌طلبان باید از حالا تلاش کنند تا بتوانند افکار عمومی را جذب کنند. خب بله مشکلاتی وجود دارد، اما سیاستمدار کسی است که بتواند در عرصه فعالیت‌های سیاسی راه‌های جدیدی باز کند.

 اگر مردم در انتخابات شرکت نکنند، وضع بدتر می‌شود

*عده‌ای هم می‌گویند که ما در سال‌های 92، 94 و 96 رای دادیم ولی شرایط بهتر نشد؛ گرانی سر جایش ماند، مشکلات برطرف نشد و همچنین برخی محدودیت‌های اجتماعی بیشتر شدند. می‌گویند ما چه رای دهیم و چه رای ندهیم نمی‌توانیم آزادی بیان داشته باشیم. یا مثلاً زنان نمی‌توانند دوچرخه‌سواری کنند... گرانی هم که همچنان ادامه دارد و... به نظر شما در چنین وضعیتی چطور می‌شود مردم را به رای دادن ترغیب کرد؟

از زاویه دیگری نگاه کنید. به همان افرادی که این ذهنیت را دارند باید گفت اگر شرکت نکنند، چه اتفاقی می‌افتد؟ معلوم است، یک جریان ضعیف با همه قدرتی که در اختیار دارد به میدان می‌آید. در این صورت آیا شما می‌توانید به مجلس اعتراض کنید؟ همین کار را هم نمی‌توانید انجام دهید. می‌توانید امتحان کنید و ببینید رای ندادن چه تبعاتی دارد.

برای اینکه اصلاح‌طلبان بتوانند حضوری توأم با نتیجه در انتخابات داشته باشند، به نظر من همه باید حضور داشته باشند. بالاخره اصلاحات جریان فکری قدرتمندی است و رئیس اصلاحات هم جایگاه بسیار فاخری در جامعه و بین قشرهای مردم دارد که این می‌تواند باز هم یاری‌رسان اصلاحات باشد.

جامعه باید قدر خاتمی را بداند

*البته آقای خاتمی حدود 2، سه ماه پیش گفتند الان سخت شده که از مردم بخواهیم بیایند رای دهند و تکرار کنند.

به‌ هر حال حیثیت سیاسی‌ آقای خاتمی برای این است که به مردم خدمت کند. ایشان هیچ‌وقت از روحیه خدمت‌گزاری به انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی منصرف نخواهد شد. مهم  این است که جامعه قدر این نعمت را بداند یا نداند! تصورم این است که ایشان وظیفه‌اش را مثل همیشه در قبال مردم و کشورانجام خواهد داد.

*بر فرض اصلاح‌طلبان وارد عرصه انتخابات شوند، اصلی‌ترین رقیب‌شان کیست؟

فعلاً برای اصلاح‌طلبان جز اصولگرایان رقیب دیگری وجود ندارد. اصولگرایان هم معلوم است که هیچ موقعیت خوبی ندارند. در واقع وضعیت آنها بدتر از اصلاح‌طلبان است.

اصولگرایان مسئول وضعیت بد فعلی هستند

*«وضعیت آنها بدتر از اصلاح‌طلبان است»؛ در این‌‌باره کمی بیشتر توضیح می‌دهید؟

تجربه تاریخی اصولگرایان چیزی بیش از این نیست. همین وضعیت به‌هم‌ریخته و شدت گرفتن نارضایتی‌ها هم محصول عملکرد همین جریان است. اگر آنها عملکرد درستی داشتند، وضعیت ما به این بدی نبود. به‌ هر حال آنها همچنان در مجلس قدرت دارند و حرف زیاد می‌زنند، اما عملاً کاری از پیش نمی‌برند.

البته لازم است که اصولگرایان هم در فضای انتخاباتی باشند؛ یعنی بهتر است انتخابات یکدست نباشد. همیشه وقتی مردم وقتی می‌بینند رقبای سیاسی در حال رقابت با یکدیگرند فعال‌تر می‌شوند. بالاخره چه اصولگرا باشند چه اصلاح‌طلب، هر دو فرزندان انقلاب اسلامی هستند و در این شکی نیست. منتها دید متفاوتی دارند. بنابراین هر دو جریان باید برای بهتر شدن اوضاع تلاش کنند.

ممکن است رقابت بین‌شان باعث شود یک جریان جهشی ایجاد کند و جریان دیگر جهش دیگری، که برآیند این دو به نفع مملکت می‌شود. بنابراین به شکلی نیست که بخواهند همدیگر را حذف کنند. صلاح هم نیست که یکدیگر را حذف کنند. چون حذف‌ کردن همدیگر منجر به حذف همه جریان‌ها می‌شود. در این صورت جریان دیگری روی کار می‌آید که دیگر مشخص نیست با انقلاب چه نسبتی دارد.

ممکن است افراد نالایقی اداره امور را بر عهده بگیرند

*در حالی که این روزها مردم گرفتاری‌های بسیاری دارند، با چه روشی می‌شود آنها را به این نتیجه رساند که در این شرایط انتخاب‌ کردن مهم است؟ برخی از مردم به‌ هر حال این ذهنیت را دارند که شرکت کردن در انتخابات فایده‌ای ندارد. به‌ همین دلیل این خطر وجود دارد که مشارکت پایین باشد. به‌ خصوص که ایران در روابط بین‌الملل هم با مشکلات زیادی مواجه است و مشارکت بالا می‌تواند از خیلی جهات مهم باشد.

مهم این است که همه جریان‌ها به‌ خصوص مطبوعات، اصحاب قلم، اصحاب فکر، سخنوران، سخنرانان و همه افرادی که به نحوی در جامعه نفوذ معنوی دارند و شناخته‌شده هستند، حرف بزنند و به افرادی که کم‌لطفی می‌کنند بگویند فکر می‌کنید با شرکت‌ نکردن‌تان چه اتفاقی می‌افتد؟ این افراد نمی‌دانند اگر شرکت نکنند چه اتفاقی می‌افتد؟ مملکت که بیکار نمی‌ماند!

به‌ هر روی ممکن است افراد نالایقی بیایند و اداره امور را بر عهده بگیرند. مجلس که تعطیل نمی‌شود! با این حال من هنوز فکر می‌کنم مردم باز به‌ نفع اصلاح‌طلبان رای خواهند داد. علت آن است که خودشان هم می‌دانند اگر رای ندهند، اوضاع بدتر می‌شود. بنابراین هیچ‌کس حق ندارد قهر کند؛ با قهر کردن مسائل مملکت حل نمی‌شود.

*چهره‌های شاخصی چون خاتمی و ناطق‌نوری چقدر می‌توانند در ترغیب جامعه به رای دادن موفق شوند؟

ببینید، اگر چهره‌های شاخص دعوت به رای دادن کنند، مردم حتماً درک خواهند کرد. دفعه قبل هم در انتخابات ریاست‌جمهوری و انتخابات مجلس به همین شکل رفتار کردند. نباید خیلی غصه خورد. مردم مملکت ما آنقدر باهوش و بافراست هستند که به موقع عمل صحیح را تشخیص داده و انجام می‌دهند.

*ممنون. آیا حرفی باقی مانده است؟

مردم اگر به آگاهی کافی از شرایط برسند، حتماً انگیزه شرکت در انتخابات را به‌ دست خواهند‌ آورد.