روزنامه آرمان ملی : عضو فراکسیون امید مجلس با اشاره به اینکه تحریم انتخاباتی روش درستی نیست، ‌گفت: تحریم‌ انتخاباتی اصلاح‌طلبان به ضرر کشور و باعث کاهش مشارکت مردم خواهد شد.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

 علی مطهری در پاسخ سوالی درباره اینکه گفته می‌شود اخیرا جمعی از اصلاح‌طلبان با سخنگوی شورای نگهبان گفت‌وگویی داشتند که طی آن به تحریم انتخاباتی اشاره کردند، اظهار داشت: به هر حال این روش درستی نیست. وی افزود: ما باید از امکانات موجود حتما استفاده کنیم و کنار کشیدن به ضرر خودشان و کشور است. عضو فراکسیون امید مجلس همچنین تصریح کرد: اصلاح‌طلبان باید به طور فعال در انتخابات شرکت کنند و حتی با معتدل‌ها ائتلاف کنند تا کرسی‌های بیشتری را در مجلس آینده به دست بیاورند. وی در پاسخ به این سوال که فکر نمی‌کنید تحریم‌های انتخاباتی باعث کاهش مشارکت مردم خواهد شد، گفت: بله همینطور است.

به هر حال اگر تحریم انتخاباتی کنند قطعا مشارکت مردم کاهش خواهد یافت همانطور که اکنون هم بخشی از مردم خیلی تمایلی به شرکت در انتخابات ندارند؛ لذا ما نباید به این دامن بزنیم. مطهری در خاتمه سخنانش خاطرنشان کرد: ما باید سعی کنیم کسانی هم که اراده محکمی برای شرکت در انتخابات ندارند را تشویق کنیم تا در انتخابات شرکت کنند.

نه قاطع به تحریم انتخابات

تا امروز «نه به تحریم» و «عدم ائتلاف» دو موضوعی است که اصلاح‌طلبان بر آن تاکید دارند و نمی‌خواهند فرصت انتخابات مجلس یازدهم را از دست بدهند اما اصولگرایان تلاش جدی برای القای تحریم انتخابات از سوی اصلاح‌طلبان را در دستور کار دارند. از سوی دیگر باید به دلواپسان مجلس یازدهم حق داد چرا که آنها می‌دانند خودسری نسبتی با اصلاح‌طلبان ندارد و آنها هیچ‌گاه به‌صورت فردی اقدامی مانند تحریم انتخابات را دنبال نخواهند کرد. از سوی دیگر یکی از بزرگان اصلاحات چند روز قبل تاکید کرد: «انتخابات نباید تحریم شود» و از مسئولان تاثیرگذار در برگزاری انتخابات خواست که زمینه حضور مردم در انتخابات را فراهم کنند. به اعتقاد لیدر جریان اصلاحات «تحریم انتخابات» به مثابه «انحلال مردم» است. در همین راستا فرارو نوشت: رئیس دولت اصلاحات گفته است: «اصلاح‌طلبان و مردم ناراضی باید فداکاری و از خودگذشتگی کنند و به خاطر ایران پای صندوق‌ها بیایند.» او البته این موضوع را هم مدنظر داشت که اصلاح‌طلبان نمی‌توانند به هر قیمتی وارد انتخابات شوند اما پس از آن برای جلوگیری از برداشت نادرست از اظهاراتش تاکید کرد: «نباید اصل انتخابات را زیر سوال بُرد» بنابراین ادعای تحریم انتخابات از سوی اصلاح‌طلبان نادرست است و محلی از اعراب ندارد.

3 دیدگاه درباره ائتلاف انتخاباتی 98

درباره ائتلاف با میانه‌روها 3 دیدگاه در جریان اصلاحات مطرح می‌شود. بخشی از اصلاح‌طلبان تا به امروز اعلام کرده‌اند که قصدی برای ائتلاف با میانه‌روها و اصولگرایان ندارند چرا که با ارزیابی عملکرد آنانی که در لیست انتخاباتی سال 94 بودند به این نتیجه رسیده‌اند که برخی از اعضای اصولگرا و اعتدالی در مسیر عکس خواست جریان اصلاحات حرکت کردند و دوام ائتلاف آنها تا زمان ورود به بهارستان بود و پس از‌ آن مسیر خود را رفته‌اند. در این راستا هادی غفاری به «آرمان‌ملی» گفت: «بنده معتقدم اصلاح‌طلبان نباید در انتخابات آینده دوباره در «تله» ائتلاف گرفتار شوند و نباید ائتلاف کنند. اگر چنین اتفاقی رخ بدهد افرادی وارد مجلس می‌شوند که به نام اصلاح‌طلبی ساخت‌وپاخت می‌کنند، جسارتی از خود نشان نمی‌دهند و آن‌گونه که باید کارایی نشان نمی‌دهند و همه این مسائل در نهایت به‌نام جریان اصلاحات نوشته خواهد شد.» محمدرضا عارف در جایگاه رئیس فراکسیون امید هم معتقد است: «ما در سال 94 در چه شرایطی بودیم که به اجبار تعامل کردیم، با توجه به تجربه گذشته، تا کنون شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان بر این نظر تاکید دارد که ائتلاف نکنیم چرا که نتوانستیم مطالبات مردم را پاسخ دهیم.» اما کارگزاران تمایل به ائتلاف دارد و تصمیم به عدم ائتلاف را نظر تمام گروه‌های اصلاح‌طلب نمی‌داند چنانکه یدا... طاهرنژاد عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران می‌گوید: «اگر اصلاح‌طلبان بخواهند در انتخابات پیش‌رو وارد ائتلاف با جریان‌های دیگر شوند باید چارچوب‌های محکم‌تری را نسبت به گذشته تعریف کنند تا ائتلاف‌کنندگان به مبانی ائتلاف ملتزم باشند و در ادامه مسیر با یکدیگر جلو بروند و راهشان را جدا نکنند. اگر بخواهیم در آینده فعالیت ائتلافی داشته باشیم باید در یک چارچوب مدون و محکمی باشد. مواضعی که تاکنون فعالان سیاسی اصلاح‌طلب مبنی بر عدم ائتلاف با جریان‌های دیگر در انتخابات مجلس یازدهم گرفته‌اند، راهبرد کل جریان اصلاح‌طلب نیست چراکه امکان دارد در یک فضای جمعی تصمیم دیگری گرفته شود و نتیجه دیگری به دست بیاید.»

شاید شرط و شروط انتخاباتی

در نهایت مشخص شد که اصلاح‌طلبان بر عدم تحریم انتخابات موضعی یکسان دارند و درباره ائتلاف با میانه‌روهای اصولگرا هنوز به تصمیم نهایی نرسیده‌اند. یک عضو فراکسیون امید می‌گوید: صحبت‌های رئیس دولت اصلاحات معیار‌ها را تعیین و نشان داد، تحریمی وجود نخواهد داشت؛ البته شاید شرط و شروطی باشد، ولی خبری از تحریم نخواهد بود؛ بنابراین، اصلاح‌طلبان باید موضوع تحریم را کنار بگذارند و زمزمه‌هایی هم که درباره قهر از صندوق و نرفتن به رأی‌گیری و مواردی از این دست هست، باید از سیاست‌ها و سیاست‌ورزی‌های جبهه اصلاحات حذف شود. قاسم میرزایی‌نیکو اظهار داشت: متأسفانه برخی از خود بدنه اصلاحات در حال تضعیف عملکرد فراکسیون هستند. آقایی که در حذف فلانی نشسته و ادعا دارد که فراکسیون هیچ کاری انجام نداده است، کمکی به ما نمی‌کند. این فراکسیون چه کاری می‌توانست انجام دهد که نکرده؟ رئیس‌جمهور و برخی مسئولان و شعار همه این بود که حصر باید برداشته شود. وقتی آن‌ها نمی‌توانند انجام دهند، فراکسیون نمی‌تواند نقشی داشته باشد.