سخنگوی دولت با بیان اینکه در سال ۸۰ مطالعاتی داشتم و متوجه شدم یک وجه مهم امنیت ملی در محیط زیست است، گفت: توسعه به مثابه شادی برای مردم است، امروز مردم نیاز به شادی دارند، ما مردم را شاد نکردیم.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

علی ربیعی (سخنگوی دولت) در پنجمین نشست اعضای شورای هماهنگی شبکه‌های مردم‌نهاد محیط زیست و منابع طبیعی که با حضور عیسی کلانتری صبح امروز در سازمان محیط زیست برگزار شد، گفت: مسئله محیط زیست نه مسئله آب است، نه خاک و نه معادن بلکه همه اینها را شامل می‌شود و همه این‌ها در محور جامعه نیز اهمیت پیدا می‌کند. اگر ما بسیاری از طرح‌ها و برنامه‌هایمان را در محور اجتماعی دنبال می‌کردیم قطعا زودتر به نتیجه می‌رسیدیم. این جلسه از چند موضوع برای ما دارای اهمیت است. ما امروز با شما هم‌عقیده هستیم و معتقدم که کار شما سه وجه دارد که یک ضلع کار سمن‌ها نقد دولت و سیاست‌گذاران است که بخش اعظم سیاست‌گذاری در حوزه‌های مختلف صورت می‌گیرد اما دولت هم نقش مهمی در سیاست‌گذاری‌ها دارد.

اهم اظهارات وی را به نقل از خبرگزاری ها در ادامه بخوانید:

* معتقدم تضادهایی درون توسعه وجود دارد که واقعی است و نمی‌توان به آن بی‌توجه بود. همچنین تعارض منافع وجود دارد که البته بخشی از این تعارض منافع شخصی است و بخشی از آن هم منافع بخشی است.

* معتقدم باید آثار محیط زیست در سیاست‌ها سنجیده شود اما قبول کنید ساختارها پرچالش است. من زمانی می‌خواستم یک معدن را به دلیل عدم ایمنی تعطیل کنم اما دیدیم ۲۰۰ هزار نفر بیکار می‌شوند. بنابراین معتقدم در چنین مواقعی فرد بین دو تصمیم می‌ماند و باید انتخاب کند. البته ما سمت ایمنی را در آن کارخانه گرفتیم و موارد را اصلاح کردیم.

* من به عنوان عضوی از یک دولت محیط زیستی معتقدم که به شدت به میانجی‌های زیست‌ محیطی نیاز داریم و این دیدگاه دولت و آقای روحانی نیز هست. میانجی‌های اجتماعی باید سخن مردم را به دولت و سخن دولت را به بدنه اجتماعی انتقال دهند. ما خودمان را دولت زیست محیطی می‌دانیم و محیط زیستی و محیط نیستی نیستیم.

* در سال ۸۰ مطالعاتی داشتم و متوجه شدم یک وجه مهم امنیت ملی در محیط زیست است. توسعه به مثابه شادی برای مردم است، امروز مردم نیاز به شادی دارند، ما مردم را شاد نکردیم. پتروشیمی‌های بزرگ مردم را شاد نکردند. البته نمی‌گویم که این نیاز کشور نیست بلکه ما برای قدرت و درآمد به پتروشیمی هم نیاز داریم اما آنچه که مردم را شاد می‌کند در جنس کار شما است. اگر بخواهیم مردم یک امنیت روانی در زندگی داشته باشند و آسوده زندگی کنند باید محیط زیست نیز در اختیارشان باشد.

* {تصور می‌شود بی‌پولی و فقر معادل طلا و اعتیاد است} : این تصور اشتباه است چرا که در منطقه یک تهران طلاق بیشتر از منطقه جنوب تهران است.

* اینکه گفته می‌شود دولت به محیط زیست توجه ندارد، درست نیست. توجه به محیط زیست تفکر آقای روحانی است اما الزامات خیلی اوقات جهت‌گیری‌هایی را می‌آورد که ممکن است شما نپسندید. البته ممکن است حق هم با شما باشد.

* من نگران نگاه امنیتی به نهادهای مدنی هستم. دولت و رئیس جمهور نیز نگران این مسئله هستند. البته نهادهای مدنی نباید سیاسی شوند و کار سیاسی کنند. نهادهای مدنی نهاد اجتماعی هستند و کار سیاسی مربوط به احزاب است.

* انتظار ما این است که نهادهای مدنی و شبکه‌های فعال محیط زیستی نگاه بلندمدت داشته باشند و نتایج کار را ببینند.

* تلاش می‌کنیم ارتباط نهادهای مدنی با استانداران بیشتر شود : همان‌طور که گفتم شما دارای سه ضلع هستید که یک ضلع آن باید سیاست را نقد کند و البته در سیاست‌گذاری کمک کند. ضلع دیگر شما مردم است که باید آموزش‌های لازم را نیز به مردم بدهید و همچنین ضلع دیگر این است که شما وظیفه دارید در مقابل ذی‌نفعان بایستید؛ کسانی که فشارهایی به آب و خاک و هوا وارد کردند و مسیرها و جاده‌ها به خاطر این ذی‌نفعان تغییر کرده است.

* شما باید در سیاست‌گذاریها مشارکت کنید و از سیاست‌های صحیح نیز حمایت کنید. ما هم البته در مقابل شما وظایفی داریم و باید صدای شما را بشنویم و آن را سیاست‌گذاریها منعکس کنیم و همچنین مراقب امنیت شما باشیم.