جامعه روحانیت مبارز که در چند سال اخیر به‌خاطر حفظ وحدت اصولگرایان سکوت نصفه و نیمه‌ای کرده بود این بار فعال شده تا خود پرچم وحدت اصولگرایی را به دست خود بگیرد.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

آرمان ملی: اصولگرایان برای حضور حداکثری و مهم‌تر از آن وحدت در انتخابات‌های مختلف تاکنون دست به دامن تشکل‌های مختلفی شده‌اند. جمنا، شورای وحدت، شاجا و... مجموعه‌هایی بودند که نتوانسته‌اند وحدت را در میان اصولگرایان بیاورند. لذا به‌نظر می‌رسد که اصولگرایان ناچار به روش شیخوخیت بازگشته و جامعتین را محور قرار دهند. شاید این بار بتوانند وحدت از دست رفته در این سال‌ها را بازیابند.

  جمنا و شورای وحدت در حال از هم پاشیدن

شورای وحدت اصولگرایان نیامده دارد از هم می‌پاشد. این ادعایی از سوی جریان اصلاح‌طلب برای ایجاد تفرقه با هدف پیروزی در انتخابات نیست چرا که هنوز مشخص نیست اصلاح‌طلبان برای انتخابات مجلس چه تصمیمی دارند. خبرآنلاین نوشت؛ نشانه‌های از هم پاشیدگی شورای وحدت اتفاقا از درون اردوگاه اصولگرایان دیده می‌شود. در سوی دیگر زمزمه‌ها و نشانه‌ها می‌گویند جامعه روحانیت با تمام قوا درحال بازگشت به روزهای اوج خود و در دست گرفتن محوریت جریان اصولگراست. در انتخابات ۹۶ بعد از سال‌ها اصولگرایان توانستند در سازوکاری به نام جمنا به وحدت برسند. کاندیدای آنها سیدابراهیم رئیسی نیز با وجود آنکه شکست خورد اما ۱۶ میلیون رای به دست آورد. «جمنا»ی اصولگرایان اما از همان ابتدا با اما و اگرهای زیادی همراه بود و چندان مورد اقبال بزرگان اصولگرا قرار نگرفت و اگر هم پایشان به آن گعده انتخاباتی باز شد از اجبارهای آن روزهای اصولگرایان بود که نمی‌خواستند در مقابل حریف انتخاباتی وحدت‌شکنی کنند. همان روزها جبهه پیروان خط امام و رهبری منتقد سازوکار این جبهه بود و جامعه روحانیت گرچه دور و نزدیک همراه با جمنا حرکت کرد، اما بیشتر از باب همراهی با دیگر اصولگرایان و وحدت‌شکن نبودن در آن مقطع زمانی خاص بود تا پذیرش آن سازوکار انتخاباتی.

  ساز ناکوک؟

اولین فاز جدایی از شورای وحدت را قالیبافی زد که از قضا به جلساتش هم رفت و آمد دارد. شهردار پیشین تهران که بلافاصله بعد از انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم از نواصولگرایی سخن گفته بود مدتی قبل با انتشار فیلمی به اصولگرایان تاخت تا به آنها ثابت کند حرف‌های بعد از انتخابات ۹۶ و دعوت به نواصولگرایی شوخی نبوده است. در سویی دیگر گرچه اظهارات اخیر آیت‌ا... مصباح درباره ضرورت ائتلاف و حتی حضور پایداری‌ها در جلسات ائتلافی شورای وحدت این احتمال را ایجاد کرد که پایداری‌ها اینبار در کنار دیگر اصولگرایان حرکت کنند، اما همین چند روز پیش بود که خبرهایی درباره طرح انتخاباتی این جبهه منتشر شد و گفته شد پایداری‌ها مدل انتخاباتی خود را برای انتخابات دنبال خواهند کرد. حتی با وجود آنکه گفته می‌شد نماینده پایداری‌ها در جلسات شورای وحدت حضور دارد، مجید متقی‌فر، سخنگوی جبهه پایداری گفت: اصلا از موضوع خبر نداریم و نمی‌دانیم محل جلسات کجاست، دنبالش هم نرفتیم و در جلسات شورای وحدت شرکت نکردیم. به طبع کسی هم به نمایندگی از ما در جلسات نبود. حالا اگر می‌گویند نماینده جبهه پایداری در جلسات حاضر می‌شود، نام او را بیان کنند. البته حمیدرضا ترقی هم ادعا کرده است که نام نماینده جبهه پایداری در جلسه شاجا را می‌داند. موتلفه هم از مدت‌ها قبل استارت حضور در انتخابات مجلس را زده است و بعید به نظر نمی‌رسد با همان دست‌فرمان انتخابات ۹۶ که کاندیدای مستقل راهی انتخابات ریاست جمهوری کرد با لیست مستقل وارد گود رقابت‌های ۹۸ شود. اخیرا هم خبرهایی از تحرکات جبهه یکتا با هدف انتخابات مجلس به گوش رسید. در این میان اما به نظر می‌رسد یکی از جدی‌ترین و مهم‌ترین برنامه‌های انتخاباتی قرار است ذیل دوگانه جامعه روحانیت-جبهه پیروان دنبال شود. سازوکاری که در آن بار دیگر جامعه روحانیت و شیخوخیت اصولگرا محور قرار گیرند.

  احیای شیخوخیت اصولگرا؟

جامعه روحانیت مبارز که در چند سال اخیر به‌خاطر حفظ وحدت اصولگرایان سکوت نصفه و نیمه‌ای کرده بود این بار فعال شده تا خود پرچم وحدت اصولگرایی را به دست خود بگیرد. غلامرضا مصباحی مقدم، سخنگوی جامعه روحانیت مبارز بعد از تشکیل شورای وحدت گفته بود: جامعه روحانیت در انتخابات سکوت نمی‌کند. در انتخابات ورود می‌کنند و نظر می‌دهند ولی جامعه روحانیت مبنایش از گذشته این بوده و الان هم این است که در عداد احزاب قرار نمی‌گیرد تا قدرت را به دست بیاورد. محمدتقی رهبر از اعضای دیگر این جامعه هم به خبرآنلاین گفته بود این تشکل روحانی رایزنی‌های انتخاباتی خود برای انتخابات مجلس را در همراهی با جبهه پیروان آغاز کرده است. به نظر می‌رسد جامعه روحانیت مبارز امسال دیگر قرار نیست در حاشیه قرار گیرد یا فقط نقش مشورتی داشته باشد، بلکه این بار می‌خواهد در مقام شیخوخیت، هدایت جریان اصولگرا را از گروه‌های سهم‌خواه بگیرد. حجت‌الاسلام مصطفی پورمحمدی عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت در ششمین نشست هم‌اندیشی جامعه روحانیت مبارز با احزاب و تشکل‌های اصولگرا با بیان اینکه امیدواریم گفت‌وگوها میان نیروها و تشکل‌های ولایی و ارزشی موجب خیر و مصلحت جمعی باشد، گفت: ما در جامعه روحانیت به دنبال قاعده‌مندکردن فعالیت‌ها و ائتلاف جریان ارزشی هستیم و این نشست‌ها را مدار همگرایی نیروهای انقلابی می‌دانیم. موسی‌پور مسئول کمیته تشکیلات جامعه روحانیت نیز با اشاره به تصویب طرح تشکیل کمیته دعوت برای فراخوان حداکثری از همه گروه‌ها و تشکل‌های اصولگرا، گفته است تلاش جامعه روحانیت مبارز برای انتخابات پیش‌رو انسجام‌بخشی، هماهنگی و هم‌افزایی حداکثری ظرفیت جریان انقلابی و ارزشی است.