ایرنا- وزیر خارجه چین و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در حاشیه نشست وزرای خارجه اتحادیه کشورهای جنوب شرقی آسیا موسوم به «آ.سه.آن» در بانکوک بر تداوم تلاش‌ها برای حفظ توافق هسته‌ای برجام توافق کردند.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

شینهوا روز جمعه گزارش کرد «وانگ یی» وزیر خارجه چین و «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در این دیدار ضمن تاکید بر ادامه تلاش‌ها برای حفظ برجام با سیاست «فشار حداکثری» آمریکا علیه ایران مخالفت کردند و از دو طرف خواستند خویشتنداری خود را حفظ کنند.

«آ.سه‌.آن» مجموعه‌ای از ۱۰ کشور واقع در جنوب شرقی آسیا است که برای توسعه اقتصادی، برقراری ثبات سیاسی کشورهای عضو انجمن و ثبات منطقه تلاش می‌کنند این انجمن در سال ۱۹۶۷ توسط تایلند، سنگاپور، فیلیپین، مالزی و اندونزی شکل گرفت، سپس کشورهای ویتنام، میانمار، لائوس، کامبوج و برونئی نیز به آن پیوستند «آسه‌آن» علاوه بر رشد سیاسی و اقتصادی، بر پیشرفت‌های اجتماعی، تکامل روابط اجتماعی-فرهنگی بین کشورهای عضو و تعیین راهبردهایی برای حل مشکلات منطقه نیز تأکید دارد.

دونالد ترامپ که از بهمن سال ۱۳۹۵ به عنوان رییس جمهوری آمریکا بر سر کار آمد، هجدهم اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۷ خروج از توافق هسته ای برجام را اعلام و دستور بازگشت تحریم ها در دوره ۹۰ و ۱۸۰ روزه علیه ایران را صادر کرد.

از آن زمان تا کنون سایر طرف های برجام از این قرارداد بین المللی حمایت و به دنبال راهی برای حفظ آن بوده اند.

«وانگ یی» وزیر خارجه چین و «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا همچنین در این دیدار بر موضوعات دیگری مانند تقویت روابط چین و اتحادیه اروپا، ضرورت افزایش همکاری ها و سایر مسایل و موضوعات منطقه ای و بین المللی از جمله مساله افغانستان بحث و گفت و گو کردند.