یک فعال سیاسی با بیان اینکه امکان شکل‌گیری جریان سوم بدون تابلو و شناسنامه در ایام نزدیک به انتخابات وجود دارد، گفت: بعید می دانم جریان احمدی نژاد بتواند به جریان سوم در انتخابات تبدیل شود.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

غلامرضا ظریفیان در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه همواره در شرایط کاهش سرمایه اجتماعی جریان‌های سیاسی شناسنامه دار، احتمال شکل‌گیری جریان‌های دیگر در عرصه سیاسی وجود دارد، اظهار کرد: این احتمال در کشورهایی که هنوز در آنها تحزب نهادینه نشده است، بیشتر وجود دارد؛ در واقع وقتی امکان اقناع هواداران جریان‌های اصلی سیاسی کاهش می یابد، عرصه برای ظهور و رشد جریان‌های کمتر شناخته‌شده یا بدون تابلو فراهم می‌شود.

وی ادامه داد: جریان‌های بی‌تابلو بر موج ناکامی‌ها، شکست ها و ناامیدی ها سوار شده و براساس مقتضیات شرایط عمل می کنند، مثلا اگر مشکلات اقتصادی عمیق‌تر باشد، آنها شعار اقتصادی می دهند. اگر رانت و فساد افزایش پیدا کند، شعارها به سمت مبارزه با فساد می رود و اگر سرخوردگی ایجاد شود یا  غرور ملی آسب ببیند، شعارها به سمت احیای غرور ملی می رود؛ در واقع جریان های بی تابلو از شکاف های جامعه بهره برده و حتی این شکاف ها را گسترش می دهند.

این فعال سیاسی با بیان اینکه در حال حاضر کاهش اقتدار دولت، یکی از شکاف هایی است که به آن دامن زده‌اند، تصریح کرد: این شکاف هم به دلیل ضعف عملکرد دولت و هم به دلیل بزرگنمایی این مساله توسط مخالفان دولت شکل گرفته است. در این شرایط عده‌ای می‌توانند شعار افزایش اقتدار دولت سر داده و وارد انتخابات شوند و با همین شعار، جریان‌های اصلی را به عقب برانند.

ظریفیان خاطرنشان کرد: جریان احمدی نژاد در سال 84،  بر اساس شکاف‌های جامعه شعارهایی را سر داد و بخش هایی از جامعه هم از این شعارها استقبال کرد. از سویی درست است که اصولگرایان از این جریان حمایت کردند اما بعدها همین جریان مدعی شد که جریان سومی بوده و از جریان اصولگرایی برنخواسته اند.

این فعال سیاسی با بیان اینکه در حال حاضر شاهد شکل گیری جریان سوم نیستیم، گفت: البته این چنین جریان‌هایی معمولا در ایام نزدیک به انتخابات ظهور می یابند. آسیب دیدن جایگاه گروه های مرجع هم فرصت خوبی برای شکل گیری جریان های بی شناسنامه را فراهم کرده است.

وی در پایان گفت: البته جریان احمدی نژاد معتقد است فرصت دارد که از شرایط کشور بهره ببرد که من تردید دارم. با این وجود، شعارهای جریان احمدی نژاد این ظرفیت را دارد تا افراد دیگری از آنها استفاده کرده و جریان سومی را ایجاد کنند؛ البته جامعه هم تجربه دوران هشت ساله احمدی نژاد را دارد که چنگ زدن به جریان های بی تابلو در عرصه سیاست ورزی تا چه حد می تواند هزینه های سنگینی برای کشور داشته باشد.