به تعامل با ایران و شرکای خود برای حفظ توافقنامه هسته ای ادامه خواهیم داد.

وزیر خارجه انگلیس: در اعمال تحریم ها علیه ایران شرکت نخواهیم کرد
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به نقل از شبکه تلویزیونی المیادین, وزیر امور خارجه انگلیس گفت خط مشی ما در برابر ایران تغییر نکرده است. ما در اعمال تحریمها علیه ایران شرکت نخواهیم کرد.

در خبری دیگر وزیر امور خارجه انگلیس اعلام کرد این کشور به نیروی دریایی بین المللی به فرماندهی آمریکا در خلیج فارس خواهد پیوست.
وی افزود: به تعامل با ایران و شرکای خود برای حفظ توافقنامه هسته ای ادامه خواهیم داد.
وزیر دفاع انگلیس هم اعلام کرد این کشور در کنار آمریکا برای تضمین امنیت کشتی های تجاری در تنگه هرمز عمل خواهد کرد.

گفتنی است اخیرا  یکی از مدیران اندیشکده بروکینگز، همراهی نخست‌وزیر جدید انگلیس از سیاست‌های ترامپ در زمینه‌های مختلف از جمله برجام را بعید تلقی کرد. 

به نقل از پایگاه خبری المانیتور، توماس رایت، مدیر مرکز آمریکا و اروپای موسسه بروکینگز در ایمیلی برای این پایگاه خبری نوشت: دلیل کمی برای این وجود دارد که فکر کنیم بوریس جانسون، نخست‌وزیر جدید انگلیس درباره مسائلی همچون ایران، تغییرات آب‌وهوایی، مهاجرت و سایر مسائل سخت، رویکرد ترامپ را داشته باشد. 

وی افزود: وی[بوریس جانسون] همواره در این باره افکار سیاسی متعادلی داشته است. او می‌تواند تغییر کرده و باعث رضایت ترامپ شود اما این به کوربین[رهبر حزب کارگر انگلیس] در انتخابات کمک خواهد کرد.

من فکر می‌کنم شخصیت او برای همراه شدن ترامپ کافی خواهد بود اما چیز زیادی به او نخواهد داد. همچنین این قابل توجه است که او[جانسون] در زمانی که وزیر امور خارجه بود یک حامی بزرگ برجام بود. 

حمایت دولت جانسون از توافق هسته‌ای با فرستان هیئت این کشور به نشست کمیسیون برجام در وین نشان داده شد. 

کارولین هورندال، رئیس بخش ایران و عراق وزارت امور خارجه انگلیس روز یکشنبه[برگزاری نشست کمیسیون برجام] در پیامی توییتری نوشت: خوشحالیم که برای تاکید بر لزوم اجرای کامل برجام در نشستی مهم شرکت کرده‌ایم. انگلیس به توافق متعهد است.

شایان ذکر است که پس از بدعهدی اروپایی‌ها در اجرای تعهدات خود، ذخایر اروانیوم غنی‌شده ۳.۶۷ درصدی ایران از ۳۰۰ کیلوگرم عبور کرد. جمهوری اسلامی ایران  به دنبال عدم پایبندی گروه ۱+۴ به تعهدات برجامی خود و برآورده نشدن مطالبات ایران در این توافق، گام دوم کاهش تعهدات خود در توافق هسته‌ای را اجرا کرد که بر اساس آن، ایران دیگر محدودیت سطح غنی‌سازی تا سقف ۳.۶۷ را رعایت نخواهد کرد.

جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر ادامه کاهش تعهدات برجامی خود تاکید کرده این گام‌ها در چارچوب برجام و طبق بندهای ۲۶ و ۳۶ این توافق است و در صورتی که شرکای برجام گام‌های لازم برای ایفای تعهدات خود بردارند این اقدامات به سرعت قابل بازگشت است.