​رئیس کمیته سیاسی فراکسیون امید با تاکید بر اینکه آمریکا با طرح امنیت دریایی در خلیج فارس به دنبال تامین امنیت نیروهای خود در منطقه با هزینه کشورهای منطقه است، گفت: در دوره آقای ترامپ آمریکا به سمت اقداماتی نظیر ایران هراسی و ترکیه هراسی رفته است و سعی می کند کشورهای منطقه را به سمت ائتلافی سوق دهد که با هزینه این کشورها امنیت خود را در منطقه تامین کند.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

جلال میرزایی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به تلاش آمریکا برای اجرای طرح امنیت دریایی در خلیج فارس علی‌رغم مخالفت برخی کشورهای منطقه و برخی کشورهای اروپایی بیان کرد: به تامین امنیت در یک منطقه باید با زوایای مختلف نگاه کرد. ترتیبات امنیتی در یک منطقه بر اساس خواست بازیگران منطقه‌ای و فرا منطقه ای شکل می گیرد. خواست کشورهای منطقه و از سوی دیگر تحولات منطقه از دیگر عوامل تاثیر گذار در این زمینه هستند.

وی در ادامه اظهار کرد: در چند هفته اخیر شاهد تحولاتی در منطقه بودیم که باعث شده کشورهای فرا منطقه ای نظیر آمریکا که به دنبال منافع خود هستند این تغییرات را بهانه ای قرار دهند تا ترتیباتی منطقه ای با هزینه کشورهای منطقه برای تامین امنیت نیروهای خود ایجاد کنند.

نماینده مردم ایلام در مجلس تصریح کرد: قبل از ترامپ اینگونه نبود و دولت های آمریکا با منابع  خود هزینه ترتیبات امنیتی نیروهایشان در منطقه را تامین می کردند اما در دوره آقای ترامپ آمریکا به سمت اقداماتی نظیر ایران هراسی و ترکیه هراسی رفته است و سعی می کند کشورهای منطقه را به سمت ائتلافی سوق دهد که با هزینه این کشورها امنیت خود را در منطقه تامین کند.

وی در ادامه تاکید کرد: آمریکا تاکنون تلاش کرده تا با کشورهایی که وارد کننده نفت از منطقه هستند نظیر ژاپن، چین، کره جنوبی و هند و حتی کشورهای اروپایی نظیر فرانسه و آلمان ائتلافی تشکیل دهد که با ناکامی مواجه شده و کشورهای فرامنطقه ای از پیشنهاد آمریکا استقبال نکرده اند. به نظر می رسد امروز آمریکا به سمت کشورهای منطقه و شورای عالی همکاری خلیج فارس آمده است.

میرزایی در ادامه با اشاره به تناقض‌های موجود در سیاست های آمریکا بیان کرد: برآورده نشدن انتظارات برخی از کشورهای منطقه از سوی آمریکایی ها باعث شده تا آن ها نیز نسبت به آمریکا دچار تردید شوند. امروز امارات برخلاف میل آمریکایی ها به دنبال بهبود بخشیدن به روابط با ایران است. عربستان نیز گویا اظهار نظرهایی برای تعامل با ایران داشته است.

وی افزود: امروز کشورهای منطقه نیز متوجه این موضوع شده اند که هرگونه تنش و درگیری در  منطقه به ضرر کشور های منطقه است. به نظر می رسد که کشورهای منطقه نیز حاضر به هزینه های هنگفتی برای حضور نظامی آمریکا در خلیج فارس نیستند. آمریکا و صهیونیست ها هرچقدر در  ایجاد طرح امنیت دریایی خود جلوتر می روند با مشکلات بیشتری روبه رو می شوند.

میرزایی در ادامه با اشاره به اینکه آمریکا و صهیونیست‌ها سیاست ایران هراسی را پیش گرفته اند گفت: این دو کشور با استفاده از این سیاست تاکنون جلو آمده اند و هم با ترساندن کشورهای منطقه سلاح های خود را فروخته اند و هم در چند سال اخیربرخی کشورهای منطقه را به سمت تعامل با اسرائیل کشانده اند. در اینکه حضور آمریکایی ها در منطقه برای تامین منافع خودشان است شکی نیست. ما باید با تعامل با کشورهای منطقه جلو آمریکا بایستیم.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: تحولاتی که در چند هفته گذشته در منطقه رخ داده است باعث شده رویکرد برخی کشور های منطقه نسبت به تعامل با ایران و گفت و گو در خصوص مسائل منطقه ای و تامین امنیت منطقه تغییر کند. آمریکایی‌ها به دنبال این هستند که از تحولات منطقه ای سو استفاده کرده و با دامن زدن به ایران هراسی منافع خود را تامین کنند.

میرزایی در پایان بیان کرد: جمهوری اسلامی این آمادگی را دارد که در خصوص مسائل منطقه ای با کشورهای منطقه گفت‌وگو کند نقاط اشتراک را مبنایی برای گفت و گو قرار دهد. علت اینکه جمهوری اسلامی در برابر تحولات برخی از کشورهای منطقه بی تفاوت نیست به خاطر این است که دست‌هایی در کار است تا روند تحولات این کشورها را به گونه‌ای مدیریت کنند که تهدیدی برای جمهوری اسلامی باشند.