عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام فساد را دشمن خونی تولید عنوان کرد و گفت: در سال های اخیر مفسدان «پر رو» و «جری» تر شده اند زیرا آن ها به صورت شبکه ای و سازمان یافته عمل می کنند.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

احمد توکلی در مصاحبه با رادیو فساد را دشمن خونی تولید عنوان کرد و گفت: اگر بازار شفاف و شیشه ای باشد و افراد با صداقت با یکدیگر معامله کنند، موفق خواهیم بود و هر چقدر از این شفافیت کاسته شود، شاهد مشکلات اقتصادی خواهیم بود.

وی تصریح کرد: فساد باعث فریب، قانون شکنی، از بین رفتن ثبات، توزیع درآمد نابرابر و همچنین کاهش سرمایه اجتماعی شده و در نتیجه باعث از بین رفتن فرصت ها و شرایط تولید می شود. وقتی فساد در کار باشد، حقوق مردم ادا نمی شود و سرمایه اجتماعی از بین می رود و تولید لطمه شدید خورده و سرمایه گذاری نیز بر هم می خورد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به تحقیقات صورت گرفته درباره اثر فساد بر تولید اظهار داشت: در سال 49 مطالعاتی انجام و بر اساس آن معین شد، فساد باعث فرار سرمایه گذاران از کشور می شود و به همین جهت فرصت های تولید و شغلی از بین می رود.

وی اضافه کرد: وقتی فساد افزایش پیدا کند، ریسک تولید نیز بیشتر می شود و به همین جهت شاهد حذف فرصت های اشتغال در کشور خواهیم بود.

توکلی درباره علل و ریشه فساد در کشور بیان داشت: قوانین در این حوزه ناکارآمد هستند و همچنین برخورد مناسبی نیز با مفسدان نشده است. در سال های اخیر مفسدان «پر رو» و «جری» تر شده اند زیرا آن ها به صورت شبکه ای و سازمان یافته عمل می کنند و برخورد با آن ها سخت شده است. در چنین شرایطی باید ساختارها و قوانین را اصلاح کرد هر چند با قوی شدن مفسدین اقتصادی، اصلاح ساختارها بسیار سخت است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام  تاکید کرد: برای برخورد با فساد باید ابتدا با افراد اصلی و بزرگ در شبکه فساد برخورد شود و در واقع با افزایش هزینه فساد، راه برای برخورد با ساختارهای کوچکتر فساد و همچنین اصلاح آئین نامه ها و مقررات باز می شود.