کدخدایی درباره مصادیق رجوع به آراء عمومی نیز گفت: « در قانون اشاره شده است که تنها در موارد مهم و کلان کشور است که می‌تواند پیشنهاد «رفراندوم» مطرح شود.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

«نمی توانیم مخالف خواست مردم ساز جداگانه ای بزنیم. تضمین جمهوری اسلامی ایران برای قرن ها در تاریخ آینده با اجرای درست اصل ۶ و ۵۹ قانون اساسی است.» این صحبت‌هایی است که حسن روحانی چند روز پیش آن را در دیدار با وزیر، معاونان و مدیران ارشد وزارت امور خارجه مطرح کرد؛ مهمترین نکته این حرف‌ها همان اصل ۵۹ و رجوع به نظر مردم یا «رفراندوم» بود. مسئله‌ای که حداقل در طول دو سال گذشته چندین‌بار از سوی رئیس جمهور مطرح شده بود و البته واکنش‌های متفاوتی هم به دنبال داشت.

البته این‌بار به نظر می‌رسد عزم رئیس جمهور برای اجرای این اصل قانون اساسی، جزم‌تر از گذشته است؛ شاهد این ادعا هم صحبت‌های معاون حقوقی رئیس جمهور است. آنطور که لعیا جنیدی می‌گوید تیم حقوقی ریاست جمهوری بررسی مفصلی بر موضوع «همه پرسی» داشته و ابعاد حقوقی آن را زیر ذره بین قرار دادند. اما شاه‌ بیت صحبت‌های جنیدی انجاست که می‌گوید: موضوع اجرای اصل ۵۹ قانون اساسی و برگزاری رفراندوم علی الظاهر روی میز آقای رئیس جمهوری هست.

فارغ از اما و اگرها بر سر رفراندوم مطرح می‌شود سوال اینجاست ساز و کار رسیدن به نقطه رجوع به همه پرسی کجاست؟

رفراندوم از مسیر بهارستان

عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان از جمله افرادی است که  چندان نگاه مثبتی به اجرای اصل ۵۹ قانون اساسی نداشته است. البته او هیچگاه مستقیما با اجرای این قانون مخالفت نکرده اما از کلامش رضایتی هم دریافت نمی‌شود. او درباره ساز و کار اجرای این اصل و مصادیق ان به خبرآنلاین گفت: سازوکار این اصل در قانون مشخص شده است.

او با اشاره به تفسیر شورای نگهبان از این اصل قانون اساسی گفت: تفسیری که شورای نگهبان دارد این است که تنها با پیشنهاد مجلس است که این اصل قابل اجرا است.

کدخدایی درباره مصادیق رجوع به آراء عمومی نیز گفت: « در قانون اشاره شده است که تنها در موارد مهم و کلان کشور است که می‌تواند پیشنهاد «رفراندوم» مطرح شود.

وقتی این موضوع مطرح شد که آیا لوایح چهارگانه یا موضوعات اقتصادی می‌تواند موضوع یا مصداقی برای «همه‌پرسی» باشد، کدخدیی گفت: این‌ها مواردی است که باید مورد بحث و بررسی قرار بگیرد که آیا می‌تواند در زمره موارد مهم و کلان که قانون اشاره کرده است قرار بگیرد یا خیر؟

حرف «رفراندوم» که به میان آمد به دنبال آن قیل و قالی هم به پا شد؛ گویی صحبت از اصل ۵۹ قانون اساسی به معنای به رفراندوم گذاشتن اصل نظام است درحالی که هربار که موضوع همه پرسی مطرح شده است بلافاصله به رای گذاشتن مشکلات کلان کشور جزو مصادیق قرار گرفته است.