نخستین مجمع اقتصادی کشورهای حاشیه دریای خزر در حالی یکشنبه و دوشنبه در ترکمنستان برگزار شد که معاون اول رئیس جمهور اسلامی ایران در این اجلاس با نخست وزیران روسیه، بلغارستان، آذربایجان، ازبکستان و قزاقستان دیدار و گفت‌وگو کرد.

دیپلماسی فعال در حوزه خزر/ دیدار جهانگیری با 5 نخست وزیر
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس، نخستین مجمع اقتصادی کشورهای حاشیه دریای خزر 20 و 21 مرداد با حضور نمایندگان دولت‌ها، بخش خصوصی، جوامع دانشگاهی و برخی سازمان‌های بین‌المللی در منطقه گردشگری آوازه در شهر ترکمن‌باشی ترکمنستان برگزار شد.

این مجمع همزمان با روز جهانی دریای خزر و سالروز امضای کنوانسیون رژیم حقوقی این دریا (۲۱ مردادماه) در 3 بخش «نمایشگاه فناوری‌های نوآورانه خزر»، «همایش اقتصادی خزر» و «تشکیل نشست‌های نمایندگان دولت‌ها، شرکت‌ها و نمایندگان محافل تجاری» به بررسی دیدگاه‌های مختلف پرداخت.

در حاشیه نخستین مجمع اقتصادی خزر، نمایشگاه توانمندی‌های تجاری 5 کشور حوزه دریای خزر نیز برگزار شد.

اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور اسلامی ایران با حضور در مرکز همایش‌های شهر آوازه ترکمنستان (محل برگزاری نخستین مجمع اقتصادی خزر) دیدگاه‌ها و مواضع کشورمان در خصوص همکاری‌های اقتصادی کشورهای ساحلی دریای خزر را تشریح کرد.

وی پس از شرکت در مراسم عکس یادگاری با رییس جمهور ترکمنستان و مقامات شرکت کننده، اظهار داشت: دولت آمریکا با خروج غیرمنطقی و غیرقانونی از برجام که دستاوردی بزرگ برای دیپلماسی جهان به حساب می‌آید، نشان داد که به توافقات بین‌المللی پایبند نیست.

معاون اول رییس جمهور افزود: در حالی که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بارها پایبندی ایران به برجام را اعلام کرده است اما آمریکا با اعمال تحریم‌های نامشروع، ظالمانه و غیرانسانی علیه ایران و حضور تحریک آمیز در خلیج فارس به دنبال بی ثبات سازی و ایجاد ناامنی در منطقه است.

وی ادامه داد: اگر چه سیاست نخ‌نمای ایران هراسی آمریکا به دلیل ایفای نقش سازنده جمهوری اسلامی ایران در تحولات منطقه و مبارزه با تروریسم رنگ باخته است اما ایجاد ناامنی برای فروش امنیت، همچنان استراتژی فریبکارانه آمریکایی هاست.

تاکید جهانگیری و نخست وزیر روسیه بر مقابله با تحریم های آمریکا

اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور اسلامی ایران در دیدار دیمیتری مدودف نخست وزیر روسیه گفت: آمریکا به صورت غیرقانونی از یک توافق چندجانبه خارج شد و این اقدام علی‌رغم آن بود که آژانس بین المللی انرژی اتمی طی 14 گزارش رسمی اعلام کرده بود که ایران تعهدات خود را به طور کامل انجام داده است.

وی با تاکید بر اینکه همه طرف های برجام باید به تعهدات خود پایبند باشند، افزود: ایران پس از یکسال از خروج آمریکا از برجام و اعمال تحریم های ظالمانه و غیرانسانی علیه ملت ایران، بخشی از تعهدات خود را کاهش داده است.

دیپلماسی فعال ایران در نخستین مجمع اقتصادی کشورهای خزر/ دیدار جهانگیری با 5 نخست وزیر

معاون اول رییس جمهور افزود: امروز پس از گذشت یکسال از خروج غیرقانونی آمریکا از برجام و با وجود فشارهای سنگین تحریم، اقتصاد ایران با همت مدیران کشور و مردم بحران را پشت سرگذاشته و از ثبات برخوردار است.
جهانگیری تصریح کرد: با وجود آنکه ایران طی قرن ها همواره حافظ امنیت خلیج فارس و تنگه هرمز بوده است، آمریکایی‌ها اخیرا بدنبال ایجاد ناامنی در خلیج فارس و تنگه هرمز بودند تا به این بهانه ائتلاف دریایی تشکیل دهند.
وی افزود: همه این اقدامات را مخل ثبات و امنیت منطقه می دانیم و انتظار داریم کشورهای بزرگ عضو شورای امنیت سازمان ملل نظیر روسیه باید در خصوص اینگونه اقدامات به آمریکا هشدار دهند.
معاون اول رییس جمهور همچنین بر لزوم گسترش مناسبات دوجانبه و ارتقاء سطح همکاریهای تهران-مسکو نیز تاکید کرد و افزود: ایران آمادگی دارد همکاری های خود با روسیه را در همه زمینه ها نظیر انرژی گسترش دهد.
جهانگیری افزود: ایران روسیه باید برای تسریع در اجرای پروژه های مشترک همکاری خود نظیر ساخت نیروگاه بندرعباس و برقی کردن راه آهن اینچه برون-گرمسار تلاش های خود را افزایش دهند.
نخست وزیر روسیه نیز در این دیدار با بیان اینکه آمریکا سیاست های گسترده ای را علیه ایران و روسیه وضع کرده و روز به روز به فشارهای خود افزایش می دهد گفت: خط مشی روسیه در خصوص برجام پایدار و غیرقابل تغییر است و موضع گیری ایران در قبال خروج آمریکا از برجام را منطقی و مقتدرانه تلقی می کنیم.
دیمیتری مدودف افزود: خروج آمریکا از برجام اقدامی بی پایه و اساس بود و همه کشورها این موضوع را درک می کنند.
وی با تاکید بر اینکه سیاست و موضع گیری روسیه در خصوص برجام با جمهوری اسلامی ایران یکسان است، تصریح کرد: مقامات روسیه در همه سطوح بر این موضوع تاکید دارند و تحریم ها علیه ایران غیرقانونی می دانیم.
نخست وزیر روسیه بر لزوم سرعت بخشیدن به روند همکاری های اقتصادی از سوی دو کشور تاکید کرد و اظهار داشت: تهران و مسکو باید با تنوع بخشیدن به ارزهای خارجی در روابط بانکی، میزان وابستگی خود به کشورهای دیگر را در مناسبات تجاری خود کاهش دهند.
وی افزود: آمریکا تلاش می کند فشارهای خود بر ایران و روسیه را افزایش دهد اما تهران و مسکو باید در مراودات تجاری و همکاری های اقتصادی هوشمندانه عمل کنند.
نخست وزیر روسیه اظهار امیدواری کرد در روزهای آینده دیدار روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران و پوتین رییس جمهور روسیه در سوچی منجر به گسترش روابط و اجرای توافقات گذشته شود.

تاکید معاون اول رئیس جمهور ایران و نخست وزیر بلغارستان بر تقویت مناسبات تجاری و ترانزیت

اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور اسلامی ایران در دیدار با بویکو بوریسف نخست وزیر بلغارستان بر اراده جدی تهران برای توسعه و تعمیق همه جانبه مناسبات با صوفیه تاکید کرد.

معاون اول رییس جمهور با اشاره به زمینه های متعدد همکاری میان 2 کشور خاطرنشان کرد: ایران آماده است همکاری های خود را با بلغارستان در زمینه های مختلف نظیر توسعه ترانزیت ارتقاء دهد.
جهانگیری با اشاره به روابط سیاسی خوب و سازنده ایران و بلغارستان، بر لزوم گسترش مناسبات تجاری و اقتصادی فیمابین متناسب با روابط سیاسی دو کشور تاکید کرد.
بویکو بوریسف نخست وزیر بلغارستان نیز در این دیدار از اراده جدی صوفیه برای توسعه همه جانبه مناسبات با تهران خبر داد و گفت: ایران و بلغارستان از ظرفیت های فراوانی برای گسترش مناسبات تجاری برخوردارند و می‌توانند سطح این مناسبات ارتقاء دهند.

هیچ مانعی نمی‌تواند در مناسبات ایران و آذربایجان خللی ایجاد کند

اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور اسلامی ایران در دیدار نوروز ممدوف نخست وزیر آذربایجان با تاکید بر اینکه مهمترین هدف مجمع اقتصادی خزر توسعه همکاریهای همسایگان خزر است، گفت: افزایش ترانزیت و حمل و نقل بین کشورها نقش بسزایی در روابط فیمابین دارد و کریدور شمال-جنوب می تواند علاوه بر دو کشور آثار منطقه ای بسیاری داشته باشد.

وی با اشاره به سفر وزیر اقتصاد آذربایجان به تهران،تصریح کرد: گردشگری، صنعت و بهداشت زمینه های خوبی برای افزایش مناسبات است که باید گسترش یابد.

معاون اول رئیس جمهور همچنین بر همکاریهای سه جانبه و چند جانبه منطقه ای با کشورهای ترکیه، روسیه ترکمنستان و گرجستان برای رشد حجم تجاری دو کشور تاکید کرد.
نخست وزیر آذربایجان نیز در این جلسه با تاکید بر گسترش همکاریهای اقتصادی همسایگان خزر، توسعه و تقویت روابط دو کشور همسایه را خواست دولت و مردم کشورش دانست.
نوروز ممدوف گفت:ما به دنبال ایجاد و تقویت پل های ارتباطی میان کشورهای منطقه هستیم معتقدیم ایران می تواند نقش ویژه ای در این زمینه داشته باشد.
وی بر تکمیل کریدور شمال-جنوب تاکید کرد و گفت: چند برابر شدن حجم جابجایی کالا از طریق ایران نشانه موقعیت سوق الجیشی ایران است.
نخست وزیر آذربایجان افزود:ما خواهان همکاریهای صنعتی،بهداشتی و خدماتی با ایران هستیم واراده مقامات عالی دو کشور در جهت تحقق این خواسته هاست.

اقتصاد ایران و ازبکستان می توانند مکمل یکدیگر باشند

اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور اسلامی ایران در دیدار عبدالله عارف‌اف نخست وزیر ازبکستان با تاکید بر اینکه باید موانع پیش روی توسعه مناسبات دو کشور شناسایی و برطرف شود، افزود: اقتصاد دو کشور می تواند مکمل یکدیگر باشد و در همین راستا ایران آمادگی دارد سطح مناسبات و همکاری های خود را با ازبکستان در همه زمینه ها ارتقاء دهد.

معاون اول رییس جمهور همچنین از آمادگی کشورمان برای امضاء سند جامع همکاری های حمل و نقل با ازبکستان خبر داد و گفت: باید تلاش کنیم موانع توسعه تجارت بین دو کشور برطرف شود تا مذاکرات طرفین در خصوص سند جامع همکاری های تجاری هرچه زودتر به نتیجه برسد.
جهانگیری گسترش همکاری های فرهنگی میان ایران و ازبکستان از جمله زمینه های مناسب برای ارتقاء سطح همکاریهای فیمابین برشمرد و افزود: جمهوری اسلامی ایران از تجارب فراوانی در زمینه های فرهنگی از جمله مرمت و بازسازی آثار باستانی و تاریخی برخوردار است و می تواند این تجارب را در اختیار ازبکستان قرار دهد.
معاون اول رییس جمهور با یادآوری اینکه باید تلاش کنیم از دخالت طرف های ثالث در روابط دو کشور جلوگیری کنیم، تصریح کرد: ایران و ازبکستان به عنوان دو کنشگر مهم منطقه دارای منافع و تهدیدات مشترک هستند و رایزنی و همکاری های دو کشور در موضوع امنیت منطقه ای می تواند به ثبات منطقه کمک کند.
نخست وزیر ازبکستان نیز در این دیدار با اشاره به وجود تروریسم و افراطی گری در منطقه، گفت: باید همکاری های دوجانبه و چندجانبه خود را تا از بین رفتن کامل افراطی گری در منطقه ارتقاء دهیم.
عبدالله عارف‌اف با تاکید بر اینکه ازبکستان از حضور و فعالیت سرمایه گذاران و بخش خصوصی ایران استقبال می کند، افزود: سطح همکاری ها و مبادلات تجاری دو کشور در ماههای اخیر نسبت به دوره مشابه سال گذشته افزایش داشته اما هنوز از تمام ظرفیت های دو کشور به طور کامل استفاده نشده است.
وی حمل و نقل را از زمینه های مهم برای توسعه همکاری های تهران- تاشکند برشمرد و گفت: اقتصاد دو کشور باید مکمل یکدیگر باشند و امیدوارم با برگزاری کمیسیون مشترک همکاری ها در آینده نزدیک، شاهد گسترش مناسبات دو کشور باشیم.
نخست وزیر ازبکستان بر ضرورت توسعه همکاری های فرهنگی دو کشور تاکید کرد و خواستار استفاده از ظرفیت های ایران در مرمت و بازسازی آوار باستانی و آموزش زبان فارسی شد.

ایران آماده توسعه همکاریهای بانکی، تجاری و گردشگری با قزاقستان است

اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور اسلامی ایران در دیدار عسکر مامین نخست وزیر قزاقستان اجلاس همسایگان خزر را اجلاسی مهم توصیف کرد و گفت: بنایی که امروز پایه گذاری شد قطعا بر صلح،امنیت و استحکام مناسبات کشورهای عضو اثر بسیاری خواهد گذاشت.

وی ضمن تبریک برگزاری موفق انتخابات ریاست جمهوری این کشور به مردم و دولت قزاقستان، اظهار امیدواری کرد مناسبات فیمابین در دوره جدید بیش از پیش گسترش یابد.

معاون اول رییس جمهور به امضای 110 سند همکاری میان دو کشور در سه دهه اخیر و برگزاری کمیسیون مشترک در آینده نزدیک اشاره کرد و خواستار برطرف شدن برخی موانع پیش رو شد و گفت: ایران آماده توسعه همکاریهای بانکی، تجاری و گردشگری با قزاقستان است.
جهانگیری از نقش قزاقستان در سلسله نشست‌های آستانه برای برقراری صلح در سوریه قدردانی کرد و گفت: کشور شما در گذشته نقش خوبی در تقویت همبستگی در جهان اسلام داشته که امیدوارم به ابتکارات خود در این زمینه ادامه دهد.
نخست وزیر قزاقستان نیز در این دیدار برتوسعه اقتصادی منطقه به عنوان یکی از اهداف نشست همسایگان خزر تاکید و آمادگی همه جانبه کشورش برای تقویت مناسبات منطقه ای و روابط دوجانبه را اعلام کرد.
وی گفت: طرح های مشترک و راهکارهای مناسب می تواند توسعه فیمابین را تسریع کند که امیدوارم در کمیسیون مشترک که به زودی برگزار می شود بتوانیم به نتایج مطلوبی برسیم.
عسکر مامین بابیان اینکه شخصا به دنبال رفع موانع تجاری دو کشور است، گفت:ما قدردان حمایت های ایران از مواضع کشورمان در جریان نشست‌های آستانه و ابتکارات ارائه شده در حوزه جهان اسلام هستیم.

بازدید جهانگیری از نمایشگاه فناوری‌های نوین مجمع اقتصادی خزر

معاون اول رئیس جمهور اسلامی ایران در بخش پایانی سفر 2 روزه خود به ترکمنستان، به همراه رییس جمهور ترکمنستان و نخست وزیران کشورهای شرکت کننده در نخستین مجمع اقتصادی خزر، از نمایشگاه فناوری های نوین که در حاشیه این اجلاس برپا شده بود بازدید کرد و از آخرین ظرفیت ها و دستاوردهای فناورانه کشورهای ساحلی خزر مطلع شد.

جهانگیری همچنین در بخش پایانی نخستین مجمع اقتصادی خزر در پاسخ به سوالی در خصوص وظایف کشورهای حوزه خزر برای حفاظت از محیط زیست دریای خزر اظهار داشت: دریای خزر از منابع غنی انرژی برخوردار است اما کشورهای حوزه باید در بهره برداری از منابع انرژی، مسائل زیست محیطی را مد نظر قرار دهند.

معاون اول رییس جمهور افزود: تمام طرح های توسعه ای در دریای خزر حتما باید از پیوست زیست محیطی برخوردار باشند و همه ملاحظات لازم در خصوص محیط زیست رعایت شود.
جهانگیری تصریح کرد: باید نظارت جمعی از سوی کشورهای ساحلی خزر بر طرح های توسعه ای در دریای خزر اعمال شود تا این دریا که میراث گرانبهایی است از گزند آسیب های زیست محیطی در امان بماند.

امضای توافقنامه همکاری اقتصادی کشورهای حوزه خزر

توافقنامه همکاری پنج جانبه در نخستین همایش اقتصادی کشورهای دریای خزر در ترکمنستان به امضا مقامات ارشد کشورهای این حوزه رسید. توافقنامه مذکور در نتیجه دیدار رؤسای نهادهای مختلف آذربایجان، ایران، قزاقستان، روسیه و ترکمنستان تصویب شد.

علاوه بر این مقامات 5 کشور درباره نقش خزر در اقتصاد جهانی و ظرفیت‌های گسترش همکاری در زمینه فن آوری‌های دیجیتال و ایجاد مناطق تجارت آزاد تبادل نظر داشتند. طرفین همچنین علاوه بر احترام به منافع ملی کشورهای این حوزه بر «حفظ ثبات از طریق توسعه متقابل» تاکید کردند. همچنین در این نشست به نقش مهم کنوانسیون وضعیت حقوقی دریای خزر که در ماه اگوست سال 2018 به امضا رسید، اشاره شد.

مقامات ارشد کشورهای خزر مسائل ایجاد شرکت‌های مشترک به عنوان یکی از بهترین نمونه‌ها در تجربیات بین‌المللی را بررسی کردند. طرفین از آمادگی بر تبادل استانداردها، قوانین، اطلاعات آماری مربوط به فعالیت‌های تجاری- اقتصادی خبر دادند. تسهیل پروسه صدور ویزا نیز یکی از موضوع‌های اصلی بود که انتظارات مثبت از این اقدام بسیار بالا است.

قرار است دومین مجمع اقتصادی خزر در سال 2020 در شهر آستراخان برگزار شود.

انتهای پیام/