وزیر امور خارجه کشورمان در پیامی توئیتری با اشاره به دیدارهای خود با رئیس‌جمهور و وزیر امور خارجه فرانسه علی‌رغم تلاش‌های مخرب آمریکا، بر ضرورت احترام به چندجانبه‌گرایی تأکید کرد.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان شامگاه جمعه در پیامی توئیتری ضمن اشاره به دیدارهای خود با مقامات فرانسوی با وجود تلاش‌های مخرب آمریکا، خواستار  حفظ چندجانبه‌گرایی در جهان شد.

ظریف که دقایقی پیش پاریس را به مقصد تهران ترک کرد، در این پیام توئیتری نوشت: «علی‌رغم تلاش‌های آمریکا برای تخریب دموکراسی، امروز در پاریس با امانوئل ماکرون رئیس‌جمهور فرانسه و ژان ایو لودریان وزیر امور خارجه این کشور دیدار کردم و با یورو نیوز، خبرگزاری فرانسه و شبکه فرانس24 مصاحبه داشتم. چندجانبه‌گرایی باید حفظ شود. بعد از یک روز ماندن در تهران به پکن، توکیو و کوالالامپور سفر خواهم کرد.»

 

جزئیات المانیتور از بسته پیشنهادی فرانسه به ایران و آمریکا

یک رسانه آمریکایی قبل از دیدار «محمد جواد ظریف»، وزیر خارجه ایران و «امانوئل ماکرون»، رئیس‌جمهور فرانسه جزئیاتی از بسته پیشنهادی که پاریس قرار است به تهران و واشنگتن ارائه کند منتشر کرده است.

لارا روزن در المانیتور نوشت: پس از هفته ها مشورت با ایرانی ها و کاخ سفید، امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه انتظار می رود که ترامپ را برای اعطای مشوق های اقتصادی محدود به ایران در ازای بازگشت تهران به میز مذاکره و پایبندی کامل به برجام تحت فشار قرار دهد.

به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب»؛، در ادامه این مطلب آمده است: اما در حالیکه ترامپ گفته است که اماده ی توافق جدید با ایران است، کاخ سفید نشانه های زیادی از خود در مورد پذیرش این ایده فرانسه بروز نداده است.

مکرون روز چهارشنبه به خبرنگاران گفت: ما پیشنهاداتی برای کاهش تحریم ها یا مکانیزمی برای جبران تحریم ها در جهت فراهم کردن شرایط برای زندگی بهتر مردم ایران، ارائه کرده ایم.

دیپلمات ها و کارشناسان می گویند که فرانسه به دنبال اخذ چراغ سبز از ترامپ برای اعطای معافیت مالی به تعدادی از خریداران نفت ایران برای مدتی محدود در زمان مذاکرات است.

یک مقام اروپایی که خواستار افشای نامش نبود، این پیشنهاد فرانسه را به عنوان پیشنهادی برای مدتی کوتاه و مذاکراتی محدود همراه با مشوق های محدود برای آزمودن فضا توصیف کرده است.

او همچنین اضافه کرد که مقامات اروپایی بر این باورند که فشارها به ایران باعث تسلیم تهران نخواهد شد.

بخشی دیگر از پیشنهاد فرانسه به نظر می رسد بسته ای برای جبران تحریم ها از جمله ایجاد خط اعتباری است. مکرون در گفتگوی تلفنی 100 دقیقه ای با روحانی در سی ام جولای، ایده ی ایجاد خط اعتباری پانزده میلیون دلاری را مطرح کرده است.