یک فعال اصلاح‌طلب تصریح کرد حل مشکلات اقتصادی نیاز به رفراندوم ندارد بلکه به ضعف مدیریت دولت بازمی‌گردد و مدیریت باید ارتقا یابد.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

محمد سلامتی درباره زمزمه گاه‌و‌بی‌گاه رفراندوم از سوی برخی مدیران دولتی به جماران گفته است باید دید که چه موضوع حاد اقتصادی داریم که طبق قوانین موجود قابل حل شدن نیست؟ مثلاً در مورد مسائل اقتصادی وقتی همه امور در دست دولت است و بخش خصوصی نمی‌تواند طبق قانون ورود کند، می‌توان این مسئله را که آیا از این به بعد هم باید کارها همه در دست دولت باشد یا نباشد را به رفراندوم گذاشت. یا بالعکس وقتی همه کارها در دست بخش خصوصی باشد می‌توان برای تغییر آن به نظر عموم مراجعه کرد.

سلامتی گفت: آقای روحانی باید موارد رفراندوم را صریح، روشن و مشخص بیان کند. تنها در چنین حالتی است که دلیل و ریشه مخالفت مقاومت کنندگان در برابر رفراندوم روشن خواهد شد. هر چند من الان هیچ موضوعی که ضرورت برگزاری رفراندوم درباره آن باشد به ذهنم نمی‌رسد. ولی اگر مهم‌ترین مسئله امروز جامعه را اقتصادی بدانیم، با اینکه حاد است ولی هیچ نیازی به رفراندوم پیدا نمی‌کند. بلکه به شیوه مدیریت و طرز تفکر حاکم بر کارهای اجرایی مربوط می‌شود. لذا حل این مسئله نه با رفراندوم بلکه تنها با تغییر شیوه مدیریت و تفکر حاکم بر مسائل اقتصادی ممکن خواهد بود. وی اظهار داشت: حتی با اینکه برخی مواردی نظیر FATF، یا تغییر واحد پول ملی، یارانه‌ها، بنزین و... را به عنوان مسائل مهمی برای رفراندوم مطرح می‌کنند، اما به نظر من این موارد نیازی به رفراندوم ندارد. این قبیل مسائل می‌تواند در برخی اوقات از سوی مجلس و در برخی دیگر از طرف دیگر تصمیم‌گیرندگان مثل مجمع تشخیص مصلحت نظام و یا ارکان دیگر حل شود.

این فعال سیاسی بیان کرد: نباید مسائلی که هنوز به مرحله حاد نرسیده در سطح جامعه مسائلی حاد قلمداد شود. موضوعاتی که برخی برای رفراندوم مطرح می‌کنند کاملاً قابل حل بوده و نیازی نیست که برای حل آنها مردم وارد میدان شوند. امروز باید درصدد حل مسائل مهم کشور که همان مشکلات اقتصادی بوده باشیم. مسائلی که به دلیل ضعف مدیریتی ایجاد شده‌اند.

وی ادامه داد: به نظر من اختیارات دولت و ارکان مختلف کشور در حدود قانون اساسی به اندازه‌ای هست که قدرت مانور داشته باشند و بتوانند بسیاری کارها را بدون توجه به برگزاری رفراندوم انجام دهند. متأسفانه گاهی که معضلی برای یکی از ارکان مملکتی پیش می‌آید، به جای اینکه آن رکن، از قدرت اجرایی خود برای حل مسئله استفاده کند بهانه‌تراشی می‌کند. به نظر می‌رسد که اگر یک مقدار اشل مدیریت و قدرت اجرایی در کشور بالاتر بود، به هیچ عنوان رفراندوم به عنوان تنها راه حل مطرح نمی‌شد. بنابراین گاهی ضعف مدیریت باعث طرح چنین مسائلی می‌شود.