​فعال اصلاح طلب گفت: به‌طور روشن آقای روحانی از تابستان سال96 دفعتا تغییراتی در مواضع‌شان دیده شد، به‌خصوص بعد از دستگیری اخوی‌شان این تغییرات محسوس بود.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

احمد شیرزاد نماینده مجلس ششم در ارزیابی عملکرد دولت تدبیروامید به مناسبت هفته دولت و نقدهایی که به حسن روحانی رئیس‌جمهور وارد می‌شود به کاوش گفت: اگر بخواهیم جایی دولت آقای روحانی را نقد کنیم باید به شعارهای انتخاباتی سال96 ایشان نقد وارد کنیم. در دوره تبلیغات انتخاباتی فضا گرم نمی‌شد و حتی در یکی دو مصاحبه و مناظره اول همه احساس کردند که ایشان دارد خیلی معمولی حرف می‌زند و آمار و ارقام می‌دهد که دولت چنین و چنان کرد. آقای روحانی برنامه جدیدی را در آن انتخابات بنا گذاشت و بنا گذاشت به رقابتی کردن هرچه بیشتر فضای انتخابات. در فضای رقابتی خیلی وعده‌ها و شعارها داده می‌شود و اغراق می‌شود. الآن همان‌ها دامنش را گرفته است.

احمد شیرزاد در پاسخ به انتقادها از چرخش مواضع سیاسی روحانی و محافظه‌کار شدن او با علم به یک جایگاه سیاسی بالاتر بعد از 1400 گفت: من این تحلیل را نمی‌پسندم. به‌طور روشن آقای روحانی از تابستان سال96 دفعتا تغییراتی در مواضع‌شان دیده شد، به‌خصوص بعد از دستگیری اخوی‌شان این تغییرات محسوس بود. شاید این نوع فشارها و احتمالا تهدیدهای دیگری که ما از آن خبری نداریم، آقای روحانی را به سمت ترمز کشیدن پیش برده باشد. کسی از پشت پرده این مسائل خبر ندارد ولی ما می‌دانیم که جناح اقتدارگرا وقتی موتورش را برای تخریب یک دولت آغاز کند، هیچ‌چیزی جلودارش نیست و احتمالا می‌توانند تهدیدهای خیلی روشن و قطعی کرده باشند تا آقای روحانی حساب کار دستش آمده باشد. این اتفاق می‌تواند بیفتد.

این استاد دانشگاه صنعتی اصفهان تصریح کرد: اینکه بگوییم آقای روحانی روی 1400 به بعد سرمایه‌گذاری کرده است، مقداری کم‌لطفی در حق روحانی است. یادمان نرود اگر خیلی فکر کنیم که داریم به روحانی انتقاد می‌کنیم، یعنی درواقع باید به خودمان هم انتقاد کنیم، چون روحانی انتخاب ما بود. اگر ما به این نتیجه برسیم که در تشخیص منش روحانی اشتباه کردیم، بایستی قطعا به خودمان هم بپردازیم و از خودمان هم انتقاد کنیم.

شیرزاد در پاسخ به این سوال که آیا مردم در تشخیص منش سیاسی روحانی اشتباه کردند توضیح داد: به نظر می‌رسد ما در تشخیص منش آقای روحانی خیلی اشتباه نکردیم. آقای روحانی منش روشنی داشته و دارد. در این که خیلی سیاسی‌تر از نوع آقای خاتمی هستند تردیدی نیست، ولی به هر حال این‌طور که یک دفعه به همه هواداران خودش پشت پا بزند به هوای یک آینده نامعلوم، من این را نمی‌پسندم و درست نمی‌دانم ولی این که تهدیدهای خیلی جدی باعث شود که ترمزها را کشیده باشند، این احتمال را دور از ذهن نمی‌دانم. برخی ممکن است تصور کنند که این تهدیدها درارتباط با آقای رئیس‌جمهور شخصی است و ممکن است شخصی هم نبوده باشد و بحث دولت ایشان بوده باشد.

او در عین حال با اشاره به موانع پیش پای دولت روحانی مبتنی بر واقعیت‌های بین‌المللی تصریح کرد: واقعیت این است که ما چالش بسیار بزرگی با کشورهای غربی داریم و اگر دو تا سه دولت بتوانند این چالش را به نتیجه برسانند باید خدا را شکر کنیم. عمر چالشی که ما با غربی‌ها داریم به 4دهه برمی‌گردد و مدیریت این مسئله به راحتی نیست. شاید آقای روحانی قبل از اولین دوره ریاست‌جمهوری خود تصور می‌کرد که با یک مانور سیاسی بین جناح‌های داخل کشور تفاهمی برای رفع تنش با غربی‌ها ایجاد کند، ولی همین کار در داخل کشور خیلی پیچیده بود و سر مسئله هسته‌ای با زحمت بسیار زیاد و بیش از 2سال تلاش برای متحد کردن نظرات در داخل کشور برجامی امضا شد که الآن می‌بینیم به چه شرایط دچار شده است.

شیرزاد افزود: شرایط خیلی متفاوت است. صرف‌نظر از آن چرخش ناگهانی سال96 ولی وقتی فشار خارجی و تنش در روابط خارجی ما تا این حد اوج گرفته است، الآن باید سیاست‌های داخلی را هم متناسب با این روند در پیش گرفت و سعی کرد که با یک اتحاد ملی موضوع را به پیش برد.