سخنگوی دولت با بیان اینکه سفر آقای ظریف ربطی به گروه هفت نداشت و به درخواست فرانسه بود، گفت: هیچ تمایلی در ایران برای دیدار با آمریکایی ها وجود ندارد.

پاسخ سخنگوی دولت به احتمال مذاکره روحانی با آمریکا در سفر به نیویورک
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش خبرنگار حوزه دولت خبرگزاری فارس، علی ربیعی سخنگوی دولت صبح امروز در نشست هفتگی با اصحاب رسانه، ضمن تبریک هفته دولت گفت: ما در کنار مردم 18 ماه سخت را گذراندیم؛ ترامپ اقدامات خودش را علیه مردم کشورمان به محض تحویل ریاست جمهوری آغاز کرده است.

وی ادامه داد: با لطف خدا صبوری مردم و رهنمود های رهبری توانستیم ثبات نسبی برقرار کنیم.

سخنگوی دولت تصریح کرد: ما در دوران تثبیت و عبور از شوک اولیه تحریم هستیم. دولت با یک برنامه 24 ماهه دوساله دوم خود را آغاز می کند. از سوی دولت بخاطر لطف پدرانه رهبری به دولت تشکر می کنم.

وی بیان کرد: شوک ها و گرانی های ناشی از تحریم ها، آثار و علائمی را تا مدت ها بر جامعه خواهد گذاشت، اما علائمی بر بهبود وضعیت امروز هویدا شده است.

ربیعی اظهار داشت: دولت در جلسه دیروز خود رهنمود های معظم له قرار داده است.

وی خاطرنشان کرد: آمریکا نتوانسته قدرت دیپلماسی کشور را تضعیف کند. دولت تمام توان دیپلماسی خود را به خدمت گرفته است تا بتواند در مرحله اول تحریم‌های غیرانسانی آمریکا را که مصداق تروریسم اقتصادی صرف کند و در گام دوم آثار سوء آن ها را کم کند.

سخنگوی دولت در مورد حضور ظریف در فرانسه گفت: سفر آقای ظریف ربطی به گروه هفت نداشت و به درخواست فرانسه بود و هیچ تمایلی در ایران برای دیدار با آمریکایی ها نبود، ما دخالت و نقشی در گفت و گوی فرانسوی ها با آمریکا نداریم، این سفر مخفیانه نبوده و اطلاعات ما هم حاکی است آمریکایی ها از این سفر اطلاع داشتند.

ربیعی سفر ظریف به فرانسه را برای نحوه اجرای تعهدات برجام دانست و گفت: این سفر مفید برای تبادل نقطه نظر و دیدگاه در مورد بسته مکرون در تماس تلفنی با آقای روحانی بوده است.

وی افزود: ما از کشور چین برای باز طراحی رآکتور اراک تشکر و سپاسگزاری می کنیم.

سخنگوی دولت در مورد سفر روز گذشته ظریف گفت: ما کنشگر بودیم و در زمین آمریکا بازی نمی کنیم.

ربیعی تصریح کرد: ما نمی خواهیم بپذیریم تحریم تقدیر این جامعه است. ما همه تلاش خود را برای کم کردن تأثیر تحریم انجام می دهیم. ما زیست تحریمی را نمی پذیریم.

وی در مورد اظهارات شمخانی در باب برجام شخصی گفت: او موضع شخصی خود را بیان کرده و دولت هنوز موافق امضای برجام در سال 2015 بوده است.

وی درپاسخ به این سوال که با توجه به اظهارات رئیس جمهوری درباره مذاکره، ممکن است در سفر به نیویورک با آمریکا مذاکره کند؟ گفت:  ما به هر چیزی که درباره منافع ملی‌مان باشد، عمل می‌کنیم. مردم بدانند اگر مطمئن باشیم حرکتی به نفع مردم است آن کار را انجام می‌دهیم. برجام را هم به دلیل منافع مردم امضا کردیم و آمریکا هم در آن حضور داشت. این حرف‌ها دلیل بر مذاکره با آمریکا نیست، حرف منافع ملی است.