مشاور رئیس مجلس گفت: اینکه مذاکره با آمریکا بشود یا نشود، در چه سطحی مذاکرات باشد، در شورای عالی امنیت ملی تصمیم گیری خواهد شد.

مشاور لاریجانی: با رفوزه ها مذاکره نمی کنیم/ مکرون برای میانجیگری کوچک است
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

خبر سیاسی مهم این روزها آن است که مکرون رئیس جمهور فرانسه پیگیری مستمر و فشرده ای را برای بازکردن مسیری دیپلماتیک بین ایران و آمریکا دنبال می کند. در ابتدا ترامپ زیاد تلاش های مکرون را جدی نگرفت یا برای حفظ ظاهر بی اعتنایی به آن می کرد اما بعد از حضور ظریف در بیاریتز و صحبت های مفصل  در جریان نشست سران جی ۷، رویکرد ترامپ تغییر کرد.

از طرفی حجت الاسلام حسن روحانی نیز سعی کرد در اتخاذ موضع محتاط نشان دهد و توپ را به زمین آمریکا بیاندازد. او در سخنرانی دیروز خود گفت «اگر کسی بخواهد با حسن روحانی عکس بگیرد باید همه تحریم‌ها را بردارد».

راهی که فرانسه برای میانجگری پیش رفته به تعبیر خود مکرون شکننده است، در واقع مثل مویی است که هر دو طرف اختلاف یک سرش را به دست گرفتند و با تمام زور و توان به سمت خود می کشند و هر لحظه امکان پارگی اش وجود دارد.

منصور حقیقت پور مشاور امنیت ملی رئیس مجلس شورای اسلامی می گوید: اگر ترامپ بگوید «غلط کردم از برجام خارج شدم و دیگر از این غلط ها نمی کنم و از مردم ایران هم عذر می خواهم»، آن وقت در خیابان ها یا کوچه هایی منتهی به سازمان ملل، اگر روحانی و ترامپ به هم رسیدند شاید یک سلام و علیکی هم با یکدیگر انجام دهند.

مشروح این گفتگو با مثلث آنلاین را در ادامه بخوانید

****

 

آمریکا رفوزه شد، با رفوزه ها مذاکره نمی‌کنیم

 

*تلاش های مکرون برای دیدار حسن روحانی با ترامپ در نیویورک نتیجه ای خواهد داشت؟

آقای مکرون اول با مردم فرانسه مذاکره و آنها را راضی کند که دیگر شنبه ها به خیابان ها نیایند؛ این نشان می دهد که توانایی جمع کردن اختلافات را دارد، آن زمان ما مخلصش هم هستیم. دعوای ما و آمریکا ریشه های دراز و طولانی دارد، مکرون که نمی تواند کله خودش را نگه دارد و حفظ کند، امروز می خواهد دعوای بین ما و آمریکا را حل کند.

آمریکایی ها در مذاکره رفوزه هستند. ما با رفوزه ها مذاکره نمی کنیم چون جواب نمی دهد، مگر اینکه برای ما ثابت شود آمریکایی ها پشیمان هستند.

 

مکرون کوچکتر از آن است که بین ایران آمریکا میانجی باشد

 

*چه طور آمریکا پشیمانی خود را نشان دهد؟

ترامپ باید اعلام کند «غلط کردیم برجام را پاره کردیم و هم از ملت ایران به خاطر اعمال تحریم های ظالمانه عذرخواهی می کنیم» اگر حقوق ما را پرداخت و اظهار ندامت کردند شاید ما در بعضی زمینه ها با آنها مذاکره کنیم اما فکر نمی کنیم این جوهره در وجود مقامات کاخ سفید باشد.

ضمن آنکه آقای مکرون هم کوچکتر از این حرف هاست که بخواهد بین ایران و آمریکا میانجگری کند.

 

شورای عالی امنیت ملی درباره مذاکره با آمریکا تصمیم می‌گیرد

 

*موضع دولت درباره پیشنهاد آقای مکرون برای دیدار روحانی و ترامپ را چه طور ارزیابی می کنید؟

موضوع مذاکره با آمریکا را دولت به ما هو دولت نمی تواند تصمیم گیری کند. حد دولت این نیست. این موضوع باید زیر نظر مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی تصمیم گیری شود، هر تصمیمی اتخاذ شد و اجرای آن را به دولت محول کردند، دولت آن را اجرا کند چون شاید دبیر شورای عالی امنیت ملی مسئول اجرای تصمیم شود.

در مجموع اینکه مذاکره بشود یا نشود، در چه سطحی مذاکرات باشد، در شورای عالی امنیت ملی تصمیم گیری خواهد شد.

 

ترامپ بگوید غلط کردم شاید روحانی در نیویورک تصادفی با او سلام علیک کند

 

*کلید مذاکره ایران و ترامپ دست کیست؟

دست خود ترامپ است، اگر ترامپ بگوید «غلط کردم از برجام خارج شدم و دیگر از این غلط ها نمی کنم و از مردم ایران هم عذر می خواهم»، آن وقت در خیابان ها یا کوچه هایی منتهی به سازمان ملل، اگر روحانی و ترامپ به هم رسیدند شاید یک سلام و علیکی هم با یکدیگر انجام دهند.