حسن روحانی در جریان رای اعتماد به وزرای پیشنهادی برای آموزش و پرورش و وزارت تازه تاسیس میراث فرهنگی درباره دیدار دوجانبه با آمریکا سخنانی ابراز کرد. هر چند در روزهای گذشته گمانه‌زنی‌هایی درباره این موضوع صورت گرفته بود و تقریبا همه جریان‌های سیاسی نسبت به آن واکنش نشان داده بودند.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

آرمان ملی:  به منظور بررسی این موضوع «آرمان ملی» گفت‌وگوی کوتاهی با سیدمحمدحسین ملائک سفیر پیشین ایران در چین انجام داده که در ادامه می‌خوانید:

گمانه‌زنی‌های متعددی طی روزهای اخیر در خصوص مذاکرات میان تهران-واشنگتن در سطح رسانه‌ای مطرح شده است. آیا مشخصا تیم افراطی ترامپ به دنبال مذاکره با ایران است؟

ایران روندی را دنبال می‌کند که بر اساس آن با اعمال فشار بر ایالات متحده آمریکا این کشور را وادار نماید تا به توافق هسته‌ای بازگردد. همچنین اگر قرار باشد مذاکراتی میان تهران-واشنگتن انجام شود این مذاکرات در چارچوب برجام خواهد بود. در مقابل آمریکایی‌ها به دنبال آنند تا با استفاده از شرایط سیاسی ایران آن را در جهت تبلیغات داخلی و اعمال فشار بیشتر بر تهران به منظور کسب امتیاز پیش برند. مهم‌ترین مساله نزدیک شدن به تاریخ 6 سپتامبر است که بر اساس آن تهران اعلام داشته که گام سوم تعهدات برجامی‌اش را بر خواهد داشت. مگر آنکه اروپایی‌ها اعتباری حدود 15میلیارد دلار را به سیستم اعتباری ایران تزریق و نفت ایران خرید و فروش شود. این تاریخ مهمی است که ایران به آن نزدیک می‌شود. پیش‌بینی می‌شود که طرف اروپایی حداقل تا 5 روز آینده اعتبار 15میلیارد دلاری را به سیستم بانکی ایران تزریق نخواهند کرد. بنابراین سفر عباس عراقچی به پاریس به آن صورتی که ایران انتظار دارد با موفقیت آنچنانی همراه نخواهد بود.

در صورت سفر دکتر روحانی به نیویورک احتمال کلید زدن مذاکرات بین ایران و آمریکا در چارچوب کشورهای عضو برجام وجود دارد؟

به نظر می‌رسد اگر همه سران کشورهای 1+5 در نیویورک حضور داشته باشند پیش‌بینی می‌شود که احتمال ملاقات در چارچوب سران کشورهای امضا کننده برجام وجود دارد. اما اگر تمامی سران حضور نداشته باشند احتمال دیدار وزرای خارجه کشورهای عضو برجام وجود دارد. البته این مسائل احتمالاتی است که در شرایطی که آمریکایی‌ها دوباره وارد برجام شده و طرف اروپایی به تعهداتش عمل کرده و آن 15 میلیارد دلار به سیستم اعتباری ایران تزریق شود در چارچوب سناریوی احتمالات قابل تحلیل و ارزیابی است. اگر آمریکایی‌ها به برجام بازگردند امکان مذاکرات در چارچوب 1+5 وجود دارد، اما اگر آمریکایی‌ها بازگشتی به برجام نداشته باشند بعید است ملاقاتی میان دکتر روحانی و دونالد ترامپ صورت گیرد.

سفر معاون وزیر خارجه کشورمان به پاریس با چه اهداف احتمالی صورت پذیرفت؟

آقای عراقچی به همراه یک تیم اقتصادی به پاریس سفر داشت. اعتباری حدود 15 میلیارد دلار به ایران داده می‌شود. اما سوالی که در اینجا مطرح بوده این است که آیا ایران می‌تواند از چنین خط اعتباری استفاده نماید یا خیر؟ تمامی این موارد مسائلی است که میان تهران-پاریس مورد مذاکره قرار می‌گیرد. به عبارت دیگر این خط اعتباری است که به کشورمان تخصیص داده می‌شود تا در مقابل ایران بتواند نفت خود را به‌صورت کاملا رسمی بفروش برساند.

با توجه به تخصیص خط اعتباری 15 میلیارد دلاری آیا این خط اعتباری وارد اینستکس خواهد شد یا سازوکار دیگری برای انتقال این پول وجود دارد؟

به نظر می‌رسد طرف ایرانی خیلی به اینستکس اتکا و اعتماد ندارد. اینکه تبادلات و نقل و انتقالات در چارچوب اینستکس و یا خارج از آن باشد خیلی مهم نیست. مهم آن است که این تبادلات صورت گیرد.

با توجه به آنکه در میان تروئیکای اروپایی شاهد تحرکات بیشتری از سوی پاریس و شخص امانوئل مکرون هستیم. مشخصا چرا فرانسوی‌ها جلوتر از آلمان و بریتانیا به منظور حفظ برجام و کاهش تنش میان تهران-واشنگتن تلاش می‌کنند؟

آلمان‌ها هیچ زمانی ادعای رهبری اروپا را نداشته‌اند. بریتانیایی‌ها نیز به دنبال خروج از اتحادیه اروپا هستند. اما فعالیت‌های امانوئل مکرون از ظرفیت جهانی برخوردار است آن هم در شرایطی که روس‌ها به‌رغم آنکه قدرت نظامی بزرگی در سطح جهانی -البته با فاصله از آمریکایی‌ها- هستند اما هنوز این ظرفیت را برای خودشان نمی‌بینند که چنین سناریوهایی را پیش برند.

با توجه به آنکه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد «ذخایر اورانیوم ایران از حدود برجام فراتر رفته است» آیا گام سوم کاهش تعهدات برجامی ایران به معنای خروج از برجام خواهد بود؟

گام سوم کاهش تعهدات ایران در چارچوب برجام است. بنابراین کلید زدن گام سوم کاهش تعهدات برجامی ایران به معنای خروج از برجام نیست. سخنگوی دولت طی روزهای گذشته اعلام داشت که ایران گام سوم کاهش تعهدات برجامی‌اش را قاطعانه برخواهد داشت. اما این نظر سخنگوی دولت توسط دکتر ظریف در دو مرحله حضور در مجلس و سفر مسکو مورد تاکید قرار نگرفت. به گونه‌ای که رئیس دستگاه سیاست خارجی کشورمان اعلام داشتند که ایران گام سوم خود را بررسی خواهد کرد. به نظر می‌رسد که این مساله بدان معنا باشد که گام سوم کمی با تامل بیشتر برداشته می‌شود. هر چند باید بدانیم نظر سخنگوی دولت به معنای نظر آخر تلقی نمی‌گردد. اما در هر حال این دیدگاه سخنگوی دولت است. باید بدانیم برجام به عنوان یک سند حقوقی به راهبری دکتر ظریف بسیار خوب مورد مذاکره قرار گرفته و بسیار خوب نوشته شده است. به همین دلیل اقداماتی که ایران صورت می‌دهد هنوز در چارچوب برجام است. همچنین برجام پشتوانه قطعنامه 2231 شورای امنیت را با خود به همراه دارد. بنابراین اقدامات ایران در چارچوب برجام تحلیل و ارزیابی می‌گردد.