رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: اروپا نمی‌خواهد که روابط خودش با آمریکا را خراب کند، در حالی که می‌تواند نفت ایران را بخرد، ولی به دنبال هزینه کردن نیست.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

حجت‌الاسلام والمسلمین مجتبی ذوالنور پیش از ظهر امروز در حاشیه مراسم تودیع و معارفه روسای سابق و جدید دانشگاه علوم پزشکی قم در سالن همایش‌های این دانشگاه در جمع خبرنگاران با اشاره به عدم  پایبندی اروپا به برجام اظهار کرد: اروپا توان عمل به تعهدات خود را دارد، اما چنین اراده ای را ندارد و نمی‌خواهد که هزینه بدهد.

وی ادامه داد: حجم مبادله تجاری اروپا با آمریکا سالیانه هزار میلیارد دلار است، در حالی که بیشترین حجم مبادلات تجاری بین ایران و اروپا در سال فراتر از 20 میلیارد دلار نبود، اروپا نمی‌خواهد که روابط خودش با آمریکا را خراب کند، در حالی که می‌تواند نفت بخرد، ولی به دنبال هزینه کردن نیست.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی افزود: اروپا به دنبال این است برجامی وجود داشته باشد که هیچ نفعی برای کشورمان نداشته باشد، ولی ایران هزینه آن را بدهد و ضرری برای اروپا نداشته باشد، البته ما به دنبال بهانه دادن به دست دیگران نیستیم، ولی به هر میزانی که طرف‌های برجام به تکالیف خود عمل کنند، ما هم به تکالیف خودمان عمل می‌کنیم.

ذوالنور با اشاره به گام سوم کاهش تعهدات ایران در برجام اظهار کرد: بحث پژوهش و توسعه در برجام مجاز است و به همین دلیل به نظر من گام سوم، گام شلی بود و باید دولت گام چهام را در صورت عدم عمل کردن اروپا به تعهداتش، محکم تر بردارد، گزینه‌های متعددی برای اتخاذ گام های بعدی داریم، این سیاست دولت برای سر عقل آمدن اروپا است.

وی در خصوص مطرح شدن بازداشت حجت الاسلام صدرالساداتی اظهار کرد: صدرالساداتی بازداشت نشده بود، چگونه کسی که بازداشت باشد، می‌تواند در اینستاگرام استوری بگذارد و به تلفن همراه دسترسی داشته باشد، او در استان قم به منطقه فردو رفت و پس از آن از قم رفت، تمام این موارد ثبت شده است.