یک نشریه آمریکایی روز یکشنبه در گزارشی تحلیلی نوشت: سیاست ترامپ و مشاوران افراطی وی برای اتخاذ فشار حداکثری بر ایران با شکست همراه بوده است.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش نشریه بیزنس اینسایدر، راهبرد فشار حداکثری دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا علیه ایران کارساز نبوده و تنها به تشدید تنش در منطقه خاورمیانه منجر شده است. 

نشریه آمریکایی در ادامه با توجه به گام سوم ایران در کاهش تعهد به توافق هسته ای سال 2015 نوشت: سیاست فشار حداکثری ترامپ با هدف خدشه دار کردن اقتصاد ایران و فشار آوردن به تهران برای پذیرفتن یک توافق هسته ای جدید برای جلوگیری از دسترسی ایران برای ساخت سلاح های هسته ای بود اما در عمل باید گفت که هیچ یک از این اهداف تا کنون بدست نیامده است.  

در حالی که دولت ترامپ قصد داشت تا برنامه هسته ای ایران را محدود و سرانجام با شکست همراه کند اما در مقابل تهران به رغم ادعاهای واشنگتن به غنی سازی اورانیوم خود سرعت بخشیده و دنیای غرب نیز در برابر تصمیمات اخیر ایران به بن بست رسیده است. 

وندی شرمن مقام ارشد دولت باراک اوباما رئیس جمهور سابق آمریکا در همین رابطه به نشریه بیزینس اینسایدر گفت: با سیاست های ترامپ نه تنها ایران به عقب رانده نشده بلکه جسارت بیشتری برای برخی اقدامات در برنامه هسته ای پیدا کرده است. 

شرمن افزود: سیاست های ترامپ علیه ایران بسیار نگران کننده است زیرا وی در حال از بین بردن توافقی است که تضمین می کند ایران سلاح هسته ای به دست نیاورد.  

یکی دیگر از مقامات سابق ایالات متحده که سابق مذاکره با ایران را داشته است در پیامی به بیزینس اینسایدر هشدار داد که یک سوء تفاهم می تواند روابط شکننده ایالات متحده و ایران را به خطر بیندازد و دو کشور را به جنگ سوق دهد، که هیچ یک از طرفین خواهان آن نیستند. 

آمریکا در اردیبهشت ماه سال گذشته با تصمیم ترامپ به صورت غیرقانونی و یکجانبه از برجام که مورد تایید قطعنامه 2231 شورای امنیت نیز بود، خارج شده و همه تحریم‌هایی را که به واسطه این توافق رفع شده بود علیه ملت ایران بازگرداند.

به دنبال خروج آمریکا از توافق هسته ای و عدم پایبندی کشورهای اروپایی به تعهدات خود در توافق برجام، حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران در ۱۸ اردیبهشت ۹۸ تعلیق برخی تعهدات برجامی ایران را اعلام کرد، در گام اول ایران با عبور از ذخیره ۳۰۰ کیلوگرمی تلاش کرد تا نشان دهد که سیاست کاهش تدریجی اما آرام تعهدات را انتخاب کرده است.

در همان زمان مهلتی ۶۰ روزه به طرف های برجامی اعلام شد تا سرعت عمل به تعهدات خود را افزایش دهند و ۱۶ تیرماه پس از پایان آن مهلت، جمهوری اسلامی ایران گام دوم یعنی عبور از غنی سازی ۳.۶۷ ذکر شده در برجام را اعلام کرد.

اما با گذشته دومین مهلت 60 روزه و در اجرای گام سوم، بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی امروز گفت که در چارچوب این گام، اولین اقدام، آغاز تولید مواد غنی شده از زنجیره های تحقیقاتی و عدم اخلاط بود که از روز جمعه آغاز و این روند امروز به آژانس اعلام شده است.

دومین اقدام شروع گازدهی ماشین (IR6S) و اقدام سوم، راه اندازی زنجیره ۲۰ تایی ماشین (IR4) بود که هر دوی اینها هم قرار بود از ابتدای سال یازدهم انجام شود.

اقدام پایانی در مرحله سوم کاهش تعهدات برجامی هم گازدهی به زنجیره ۲۰ تایی ماشین (IR6) بود که آن هم ۲ ماه زودتر از قرار قبلی ذیل تعهدات برجامی انجام می شود.

به گفته کمالوندی، ایران ایجاد زنجیره ۳۰ تایی را در برنامه بعدی دارد که طبق مفاد برجام منطبق بر پاراگراف ۳۶ توافق هسته ای این اقدام ها را در دستور کار خود دارد.