علی بیگدلی، کارشناس مسائل بین‌‌الملل، با اشاره به برکناری جان بولتون از سوی ترامپ گفت: با توجه به نزدیکی جان بولتون به عربستان و سازمان مجاهدین باید اذعان داشت این برکناری به ‌نفع ایران است.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

علی بیگدلی، کارشناس مسائل بین‌الملل، در گفت‌و‌گو با اعتمادآنلاین با اشاره به برکناری بولتون توسط ترامپ اظهار داشت: آقای بولتون به جناح تندروی جمهوری‌خواهان تعلق دارد. این جریان عموماً خیلی اهل مدارا و مذاکره نیستند و جنگ‌طلبی از نشانه‌های بارز آنهاست. بنابراین این تفکر با اندیشه‌های رئیس‌جمهوری ایالات متحده تفاوت داشت. البته بر کسی پوشیده نیست که ترامپ هم از همان جنس و از همان جبهه است، اما آقای بولتون شدیدالرفتار بود. در واقع آنها تفکر مسیحیت صهیونیستی دارند که ضد اسلام هستند و به همین دلیل بولتون که از دوستان صمیمی نتانیاهو و از وابستگان لابی یهودی بود، زمینه‌های نزدیکی عربستان با اسرائیل را فراهم کرد. البته خود ترامپ هم همین سیاست‌ها را پیگیری می‌کند، اما مثل سایر سیاستمداران از اینکه صدای کسی از صدای خودش رساتر باشد و بیشتر شنیده شود، به شدت ناراضی بود که این نکته یکی از دلایل برکناری بولتون همین موضوع بود.

 

بیگدلی افزود: همچنین باید این را در نظر گرفت که آقای ترامپ در مصاحبه‌ای اعلام کرد رفتارهای خشن و بی‌ملاحظه بولتون باعث به هم ریختن فضای داخلی آمریکا شده بود. مثلاً در حالی‌که ترامپ بارها و بارها به مذاکره با ایران تاکید کرده بود‌، بولتون تحت تاثیر سازمان مجاهدین خلق حتی از تلاش برای تغییر رژیم در ایران سخن گفت. به همین دلیل رئیس‌جمهوری آمریکا اعتقاد داشت رفتارهای بولتون در فضای انتخابات 2020 به نفع دموکرات‌ها خواهد شد، چون جنگ‌طلبی در اذهان عمومی آمریکایی‌ها جایی ندارد.

 

بیگدلی همچنین ادامه داد: باید اذعان  داشت خروج بولتون از کابینه ترامپ به زیان کشورهایی چون اسرائیل، عربستان و امارات است، چرا که این سه کشور رابطه نزدیکی با بولتون داشتند و روی کمک دستگاه خارجی آمریکا برای تحقق اهداف منطقه‌ای‌شان حساب کرده بودند. همچنین می‌توان به متضرر شدن سازمان مجاهدین هم اشاره کرد. در واقع بولتون اهرم فشاری بود تا از طریق او، سازمان مجاهدین بتواند در سیاه‌نمایی علیه جمهوری اسلامی موفق شود. حتی نتانیاهو در واکنش به برکناری بولتون از واژه «اشتباه بزرگ ترامپ» استفاده کرد. آن هم در حالی‌که نخست‌وزیر اسرائیل با رئیس‌جمهوری آمریکا ارتباط تنگاتنگی دارد و حتی داماد ترامپ از یهودی‌هایی است که در ارتباط با اسرائیل حساسیت زیادی دارند. البته آنها منتظر معرفی جانشین بولتون هستند که البته بعید است در ادامه چهره‌ای همفکر با بولتون معرفی شود.

 

علی بیگدلی در پایان حرف‌هایش گفت: با توجه به نزدیکی جان بولتون به عربستان و سازمان مجاهدین باید اذعان داشت این برکناری به ‌نفع ایران است.