تهران- ایرنا- سفیر پیشین فرانسه در واشنگتن گفت: ممنوعیت غنی‌سازی اورانیوم در ایران مبنای حقوق ندارد و هیچ دولتی در ایران چنین محدودیتی را نخواهد پذیرفت.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

«ژرار آرود» سفیر پیشین فرانسه در آمریکا جمعه شب در پیامی توئیتری نوشت: ممنوعیت همیشگی فعالیت غنی‌سازی در ایران هیچ مبنای حقوق ندارد. به هر حال، هیچ دولتی در ایران با هر گرایش سیاسی چنین محدودیتی را علیه حاکمیت ملی این کشور نخواهد پذیرفت.

وی افزود: غنی‌سازی باید تحت نظارت انجام شود تا در چارچوب پیمان منع گسترش هسته‌ای (NPT) باقی بماند.

مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا پیشتر حفظ توان غنی‌سازی اورانیوم توسط ایران را یکی از مهم‌ترین ضعف‌های برجام دانسته بود. دیگر مقام‌های تندروی آمریکایی نظر جان بولتون در کنار پمپئو همواره خواهان ممنوعیت غنی‌سازی توسط ایران بوده‌اند.

ادعاهای مقام‌های آمریکایی در حالی است که ایران از سال 1349 به صورت رسمی عضو پیمان منع گسترس هسته‌ای است و براساس این پیمان غنی‌سازی یکی از حقوق مسلم ایران در فعالیت‌های هسته‌ای صلح‌آمیز است.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا که برجام را یکی از بدترین توافق‌های انجام شده توسط واشنگتن می‌داند، اردیبهشت‌ماه سال گذشته از این توافق خارج شده و تحریم‌های رفع شده علیه ملت ایران را بازگرداند.

پس از خروج آمریکا از برجام، طرف‌های اروپایی این توافق ضمن محکوم کردن این اقدام ترامپ تلاشی را برای حفظ توافق هسته‌ای و بهره‌مندی‌های اقتصادی ایران انجام دادند، اما کار چندانی از پیش نبردند.

اروپایی‌ها سازوکاری موسوم به اینستکس برای انجام تبادلات مالی با ایران بدون نیاز به نظام مالی آمریکا ایجاد کردند، اما این سازوکار با وجود عملیاتی شدن هرگز موفق به انجام یک تراکنش نیز نشد.

جمهوری اسلامی ایران در واکنش به بی‌عملی اروپایی‌ها و عدم انجام تعهداتشان برای حفظ بهره‌مندی‌های اقتصادی ایران از برجام، اردیبهشت ماه گذشته اقدام به کاهش تعهدات خود به این توافق را آغاز کرد.