عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس معتقد است که برکناری «جان بولتون» ارتباطی با کره شمالی نداشت و این اقدام به معنای شکست سیاست فشار حداکثری علیه ایران است.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

حشمت الله فلاحت‌پیشه  در واکنش به برکناری «جان بولتون» مشاور امنیت ملی ایالات متحده آمریکا، گفت: «جان بولتون» دشمن جمهوری اسلامی ایران بود و نقش ایدئولوژیک این فرد مقابله با جمهوری اسلامی بود، البته آقای ترامپ سعی کرد برکناری بولتون را به کره شمالی ربط دهد اما رفتار نتانیاهو واقعیت را دقیق‌تر منعکس کرد.

برکناری بولتون نشان از ناکامی سیاست خارجی آمریکا در قِبال ایران

نماینده مردم اسلام آباد غرب در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: عصبانیت نتانیاهو و تلاش برای ادامه فعالیت ضدایرانی سیاست خارجی آمریکا، نشان می‌دهد برکناری بولتون یکی از ناکامی‌های سیاست خارجی آمریکا در قِبال ایران بود.

وی افزود: جایگاه کره شمالی در مناسبات ایران و آمریکا باید بررسی و تبیین شود، ترامپ و بسیاری از سیاستمدارهای گذشته و حال آمریکا این روابط را به عنوان یک مانور سیاسی در قِبال ایران تلقی می‌کنند، رفتارهایی که با کره شمالی نیز از خود نشان می‌دهند با هدف اثرگذاری بر روری رفتار جمهوری اسلامی است به عنوان مثال مذاکره یا تند شدن با کره شمالی را در قالب الگویی می‌خواهند به ایران نشان دهند.

برکناری جان بولتون ارتباطی با کره شمالی نداشت

فلاحت‌پیشه یادآور شد: اشتباه آمریکا و تداوم اشتباه ترامپ شبیه سازی ایران به کره شمالی بوده، این در حالی است که ترامپ رابطه و مذاکره شکلی و صوری بدون اثر محتوایی را شکل داد و سعی کرد چنین مناسباتی را هم با ایران شکل دهد.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: نقش جان بولتون و ماموریتی که در قِبال جمهوری اسلامی داشت متفاوت و برجسته‌تر از نقش وی در مقابل کره شمالی بود، از این رو برکناری بولتون ارتباطی با کره شمالی نداشت. کنار رفتن جان بولتون به معنای شکست سیاست فشار در راهبرد سیاست خارجی آمریکا است.

وی ادامه داد: ترامپ می‌داند در سال انتخاباتی باید رویه خود را تغییر دهد به ویژه در شرایطی که از راهبرد فشار علیه ایران نتیجه نگرفته است، منتهی هیچ تمایلی به دادن امتیاز به ایران نیست از این رو مشاور خود را برکنار کرد.

برکناری پمپئو لازمه تغییر در سیاست خارجی آمریکا است

فلاحت‌پیشه با تاکید بر اینکه برکناری جان بولتون تغییر تاکتیکی بود، گفت: برکناری «مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا هم برای تغییر در سیاست خارجی آمریکا لازم است لذا تا زمانی که آقای ترامپ دو لبه قیچی خود را کنار نگذارد، نمی‌توانیم شاهد شکل‌گیری راهبرد موثر در قِبال جمهوری اسلامی ایران باشیم. در واقع یک تیغه سیاست فشار حداکثری بود که جان بولتون مامور اجرای آن بود و لبه دیگر سیاست نرم (جنگ روانی) بود که مایک پمپئو اختیاردار آن است.

نماینده مردم اسلام‌آباد غرب در مجلس دهم، افزود: در شرایط کنونی سیاست جنگ نرم پمپئو بی‌اثر است مگر آنکه فرد دیگری جایگزین بولتون شود که سیاست گذشته را ادامه دهد که در شرایط کنونی آمریکا این امکان فراهم نیست. بعد از کناره‌گیری بولتون، عده‌ای در آمریکا موضع گیری کرده و بر سیاست‌های کهنه تاکید و موضوع تداوم تحریم و فشار به ایران را مطرح می‌کنند در واقع در تلاشند تا نشان دهند که تغییری در سیاست راهبردی آمریکا شکل نگرفته است.

تغییر و تحول دیپلماتیک منوط به اعلام شکست آمریکا در مقابل ایران و بازگشت به برجام

وی خاطرنشان کرد: شکست در صورت عدم تغییر هم شکل گرفته است، آنها نمی‌توانند این شکست راهبردی ضد ایرانی در آمریکا را پنهان کنند، هرچند ترامپ با وصل موضوع به کره شمالی سعی کرد موضوع را نوعی دیگر نشان دهد اما موضع گیری نتانیاهو واقعیت را افشاء کرد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: جان بولتون کوچکتر از آن است که با رفتنش تغییری در سیاست راهبردی آمریکا شکل گیرد. در واقع تا زمانی که ترامپ اذعان نکند که سیاست فشار حداکثری علیه ایران با شکست مواجه شده ما نباید منتظر تغییرات جدی باشیم مگر آنکه رویکرد جدید در سیاست خارجی آمریکا شکل بگیرد و در عمل بازگشت به برجام را شاهد باشیم.