جنیدی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا ایران پیگیری خاصی در این دستور از دادگاه لاهه داشته یا نه گفت: ما گام‌هایی را برداشته‌ایم، اما این گام‌‌ها ناکافی بوده‌اند و باید بیشتر پیگیر باشیم.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

دادگاه بین‌المللی دادگستری لاهه 11مهرماه سال گذشته رأی موقت به توقف تحریم‌های آمریکا در موارد مشخصی داده بود. براساس این دستور موقت، دولت آمریکا ملزم بود تحریم‌های مرتبط با صدور اقلام «دارو و تجهیزات پزشکی، اقلام غذایی و کشاورزی و قطعات و تجهیزات هواپیما و خدمات تأمین و نگهداری لازم برای ایمنی هواپیمایی» به ایران را برطرف کند.

لعیا جنیدی معاون حقوقی رئیس‌جمهور درباره این که صدور این دستور موقت چقدر اثر داشته است به کاوشگفت: آمریکا به این دستور بی‌توجهی کرده است و نیازمندی‌های ایران در حوزه تأمین اقلام و کالاهای اساسی به ابتکار عمل خودش جبران شده است. در واقع نه‌تنها موانع پیش پای مبادلات مالی و انتقال پول ایران هنوز برطرف نشده، بلکه تأمین داروی مورد نیاز مردم نیز با مشکلات زیادی مواجه است. در سایر حوزه‌‌ها نیز با محدودیت‌هایی مواجه هستیم.

جنیدی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا ایران پیگیری خاصی در این دستور از دادگاه لاهه داشته یا نه گفت: ما گام‌هایی را برداشته‌ایم، اما این گام‌‌ها ناکافی بوده‌اند و باید بیشتر پیگیر باشیم.

او درباره این که معاونت حقوقی رئیس‌جمهور چه اقداماتی در ادامه صدور دستور موقت انجام داده است، افزود: دستور موقت صادر شده است و هر مصداقی از آن که نقش شود باید به عنوان نقض به دادگاه دادگستری بین‌المللی اعلام شود و به نقض اعتراض شود و عندالاقتضاء همین نقض اینجا پیگیری شود، چون اصل دستور صادر شده است.

به گفته معاون حقوقی رئیس‌جمهور «لوایحی به دادگاه دادگستری بین‌المللی ارجاع شده است. موارد نقض اینجا اعلام شده است و مواردی بعدی هم دارد ارسال می‌شود. بنا هم بر همین است. خود من هم به آقای رئیس‌جمهور نوشته‌ام که این یک پیگیری مضاعف می‌خواهد. آقای رئیس‌جمهور نیز دستور دادند. به نظر من باید مستندسازی بیشتری در این زمینه صورت گیرد و جدیت بیشتری صرف شود.

ماجرای ممانعت آمریکا از ارسال کمک‌های مالی بین‌المللی به حادثه دیدگان سیل استان گلستان در فروردین‌ماه و تحریم محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه از جمله مواردی بودند که تهدیدهای ایران به شکایت در دادگاه لاهه را به همراه داشتند.

علی‌اصغر پیوندی رئیس جمعیت هلال احمر در جریان سیل فروردین‌ماه کشور گفته بود: «هلال احمر تا این لحظه به‌دلیل تحریم حتی یک دلار کمک خارجی برای سیل دریافت نکرده است. به‌دنبال بسته‌بودن حساب سوئیفت و حساب ارزی هلال احمر در اثر تحریم‌ها، با وجود اعلام عددها و ارقام، مبلغی به‌حساب هلال احمر ایران واریز نشده است.»

لعیا جنیدی نیز به دنبال انتشار چنین خبری گفته بود «جمهوری اسلامی ایران با طرح دادخواستی در دادگاه دادگستری بین المللی، تخلف امریکا در جلوگیری از رسیدن کمک‌های نقدی به آسیب دیدگان از سیل را پیگیری می‌کند.»